پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش نامه نیوز، با پایان مسابقات هفته شانزدهم لیگ برتر کشورمان تیم‌های باشگاهی از ۲۹ آذر وارد تعطیلات نیم‌فصل می‌شوند و با توجه به اینکه مسابقات هفته هجدهم برای برگزاری در تاریخ ۱۱ بهمن برنامه‌ریزی شده با یک جمع و تفریق ساده به عدد ۴۲ خواهیم رسید؛ یعنی تیم‌های باشگاهی‌مان به مدت ۴۲ روز در تعطیلات نیم‌فصل خواهند بود. 

تعطیلاتی که تعطیل نیست

این در حالی است که زمان برگزاری هفته هفدهم به زمانی نامعلوم موکول شده و در این میان سازمان لیگ تصمیم گرفته تمام بازی‌های معوقه و جام حذفی را در خلال تعطیلات برگزار کند. این یعنی بازیکنان عملاً تعطیلاتی نخواهند داشت. تعطیلاتی که به شدت برای بازیکنان تیم‌های مختلف که نیم‌فصل اول را به طور فشرده برگزار کرده بودند لازم است و اگر استراحت و ریکاوری لازم صورت نگیرد نه تنها فشار زیادی به تیم‌ها در میانه دوم فصل به خصوص تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان خواهد آمد، بلکه قطعاً شاهد افزایش میزان مصدومان خواهیم بود.

بیشترین تعطیلات در مقایسه با لیگ‌های معتبر

ایران در حالی مدعی داشتن لیگی حرفه‌ای است که تعطیلی ۴۲ روزه لیگ کشورمان در مقایسه با پنج لیگ معتبر اروپایی یک رکورد استثنایی به شمار می‌رود. میزان تعطیلات نیم‌فصل در ۵ لیگ برتر اروپا به شرح زیر است:

انگلیس

در سالیان اخیر لیگ انگلیس به نداشتن تعطیلات زمستانی مشهور بود، اما حتی مسئولان این لیگ نیز به این نتیجه رسیده‌اند که بازیکنان به تعطیلات نیاز دارند و در کنار اینکه قصد ندارند برگزاری مسابقات را متوقف کنند، ساز و کار جالبی برای استراحت فوتبالیست‌ها در نظر گرفته‌اند. قرار است امسال در انگلیس مسابقات یک هفته به طور نصف‌نصف و در دو هفته برگزار شود تا تیم‌ها از ۸ فوریه تا ۲۲ فوریه استراحت داشته باشند. این تعطیلی به این ترتیب است که ۱۰ تیم در ۵ بازی در تاریخ ۸ فوریه بازی خواهند کرد و ۱۰ تیم بعدی در ۵ بازی در ۱۵ فوریه بازی خواهند کرد تا هم خواسته رسانه‌های پخش‌کننده بازی‌ها برآورده شود و هم بازیکنان استراحت کنند. سازمان لیگ انگلیس با این ساز و کار تضمین کرده تمام تیم‌ها دست‌کم ۱۳ روز استراحت دارند تا تعطیلات انگلیس هم با اسپانیا و ایتالیا برابر شود. با این حال در سایر لیگ‌ها، مسابقات کاملاً تعطیل می‌شود و مانند انگلیس به دو نصف تقسیم نخواهد شد.

اسپانیا

تعطیلات زمستانی لالیگا فصل گذشته ۱۱ روز (از ۲۳ دسامبر تا ۳ ژانویه) بود و این فصل نیز دو بازه تعطیلات دو هفته‌ای دارد. اولین آن از ۲۱ دسامبر تا ۴ ژانویه است و بعد هم دور دوم تعطیلات تا ۱۸ ژانویه ادامه خواهد داشت با این تفاوت که یک دور مسابقات جام حذفی در خلال آن برگزار می‌شود که طی آن تیم‌های دسته دویی با تیم‌های پایین و میانه جدولی لالیگا بازی می‌کنند و بازیکنان تیم‌های بزرگ عملاً استراحت بیشتری خواهند داشت.

آلمان

بوندس‌لیگا در میان لیگ‌های برتر بیشترین تعطیلی را دارد. تعطیلی این لیگ فصل گذشته ۲۲ روز (از ۲۰ دسامبر تا ۱۲ ژانویه) بود که این مقدار در فصل جاری به ۲۸ روز افزایش پیدا کرده که از ۲۱ دسامبر شروع شده و تا ۱۸ ژانویه ادامه دارد.

ایتالیا

تعطیلی ایتالیا دو هفته‌ای است که از ۲۱ دسامبر تا ۴ ژانویه ادامه خواهد داشت. آن‌ها فصل پیش هم دو هفته تعطیلی داشتند که از ۶ ژانویه تا ۲۱ ژانویه بود.

فرانسه

تعطیلات این لیگ هم از ۲۱ دسامبر شروع می‌شود و سه هفته تا ۱۱ ژانویه ادامه خواهد داشت. با این حال یک دور جام حذفی در ۴ ژانویه برگزار می‌شود تا عملاً تعطیلات فرانسوی‌ها دو هفته باشد. این لیگ فصل گذشته نیز ۱۶ روز تعطیلی (از ۲۰ دسامبر تا ۶ ژانویه) داشت.

ضرورت نوشتن تقویم بهتر

درست است که مدت زمان زیادی از نوشتن تقویم توسط سازمان لیگ نمی‌گذرد و داشتن یک تقویم بد بهتر از نداشتن تقویم است، اما بهتر است سازمان لیگ برای فصول آینده توجه بیشتری به تقویم لیگ‌های معتبر دنیا هنگام نوشتن تقویم لیگمان داشته باشد. این در حالی است که تقویم ما حتی با تقویم کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز هماهنگ نیست و در حالی که مسابقات این کنفدراسیون در طول دو فصل ما برگزار می‌شود، اما دقیقاً با شروع مسابقات لیگ کشور‌های شرق آسیا شروع و با پایان لیگ آن‌ها تمام می‌شود تا عملاً تقویم AFC طبق کشور‌های شرق آسیایی باشد.

آسیب به نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان

این شرایط به تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان کشورمان لطمه زیادی می‌زند چرا که با یک گروه در مسابقات مرحله گروهی شرکت می‌کنند و در صورت صعود با تیمی کاملاً متفاوت به تورنمنت ادامه می‌دهند که اکثر اوقات به ضرر تیم‌های ایرانی تمام شده است.

اگر سازمان لیگ لجبازی نمی‌کرد

تعطیلات نیم‌فصل در حالی ۴۲ روز است که این مقدار تعطیلی حتی از تعطیلات پایان فصل نیز بیشتر است. موردی عجیب که بیشتر به لجبازی سازمان لیگ در شروع مسابقات برمی‌گردد. سازمان لیگ اول فصل اصرار کرد تا مسابقات را به بهانه آماده‌سازی ورزشگاه‌ها به عقب بیندازد و همین تأخیر حالا باعث شده بازی‌ها فشرده‌تر و تعطیلات به این مدت باشد. این تعطیلات در واقع بهانه‌ای برای کمک به تیم امید است، اما با توجه به برگزاری بازی‌های معوقه و جام حذفی در آن عملاً کمکی به تیم امید نمی‌کند و حتی به ضرر آن است ضمن اینکه به تیم‌هایی نظیر استقلال و شهر خودرو که باید در مسابقات پلی‌آف لیگ قهرمانان نیز حاضر باشند فشاری مضاعف وارد می‌کند. امید است با اصلاح این شرایط از فصول آینده شاهد چنین مسائلی نباشیم.

مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند

تعطیلات طولانی‌مدت در نیم‌فصل چه لطمه‌ای به لیگ برتر می‌زند؟

سهیل مهدی: به‌خاطر تیم ملی این‌طور برنامه‌ریزی شد

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در این خصوص گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعطیلات نیم‌فصل ۴۱ روز محاسبه شد اگرچه ما هفته هفدهم را موکول کردیم به اواخر این تعطیلات و چاره دیگری هم نداشتیم چراکه برنامه‌های تیم امید اولویت داشت و سعی کردیم این تیم لطمه نخورد. به نظر من دیگر نمی‌شد تغییراتی در این خصوص داشته باشیم، چون تمام برنامه‌ریزی‌ها به‌هم می‌خورد و بازی‌های نیم‌فصل هم دچار مشکل می‌شد.

بیژن طاهری: ۲۰ روز تعطیل بود عالی می‌شد

مربی تیم سایپا در این خصوص گفت: این یک ایراد بزرگ است که لیگ برتر ۴۲ روز تعطیل می‌شود. ۴۲ روز خیلی طولانی است و تیم‌ها دچار مشکلات اساسی می‌شوند. به نظر من ۲۰ روز تعطیلی نرمال است، اما در ۴۲ روز چطور می‌شود تیم را آماده نگه داشت و برنامه‌ریزی خوبی انجام داد؟ اگرچه ما دیگر در فوتبال ایران به این مسائل عادت کرده‌ایم و حرفی هم نمی‌شود زد، ولی قطعاً این تعطیلی طولانی به تیمی، چون سایپا لطمه خواهد زد.

هوشنگ نصیرزاده: بیشتر از ۴ هفته سخت می‌شود

مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی تبریز در این خصوص گفت: برنامه‌ریزی بازی‌ها در لیگ برتر براساس بازی‌های ملی تنظیم می‌شود که بازتاب‌های بین‌المللی دارد. اگرچه تیم امید در این برنامه دچار مشکلاتی شد، ولی تجربه من می‌گوید تعطیلی بیش از ۴ هفته در نیم‌فصل برای تیم‌ها سخت خواهد شد و تیم‌ها دچار افت می‌شوند. به اعتقاد من تعطیلی ۴۲ روزه کمی زیاد است و بهترین کار برای نیم‌فصل تعطیلی ۴ هفته‌ای است تا تیم‌ها هم به اردو بروند و هم آماده بازی‌ها شوند.

جلال چراغپور: با هیچ تقویمی سازگار نیست

کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص به خبرورزشی گفت: تقویم مسابقات ما چه شروع بازی‌ها چه تعطیلی نیم‌فصل و چه پایان فصل با هیچ تقویمی در فوتبال دنیا سازگاری ندارد. تعطیلی ۴۲ روزه لیگ لطمات زیادی به باشگاه می‌زند و اتفاقی که در این مدت روی جسم و روح بازیکنان رخ می‌دهد عواقب بسیار بدی برای تیم‌ها در نیم‌فصل دوم خواهد داشت. به شخصه معتقدم تعطیلی طولانی‌مدت چیزی جز پایین آوردن سطح مسابقات در پی نخواهد داشت.

مجید جهانپور: تیم‌های بالای جدول افت می‌کنند

کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص به ما گفت: تعطیلی یک ماهه برای نیم‌فصل می‌تواند خوب باشد، ولی بیشتر از این باعث می‌شود تیم‌هایی که بالای جدول هستند دچار افت شوند و تیم‌های پایین‌جدولی فرصت زیادی برای بازسازی خود پیدا می‌کنند. به‌نظرم این تعطیلی ۴۲ روزه خیلی زیاد است و لیگ را از تب و تاب و هیجان می‌اندازد. نظر من روی تعطیلی ۳۰ روزه است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: