پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران برای فراهم کردن زمینه حضور تماشاگران زن در رقابت‌های داخلی فوتبال از جمله مسابقات لیگ برتر به فیفا تعهد کتبی داده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که برخی مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال پیشتر با تحت فشار قرار دادن فدراسیون فوتبال ایران زمینه حضور تماشاگران زن در بازی‌های ملی را فراهم کرده بودند.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: این اتفاق بزرگ که با استقبال گسترده زنان علاقمند به فوتبال در ایران و نیز پوشش گسترده رسانه‌ای در سطح جهان همراه شد ماه اکتبر (مهر) گذشته در جریان یکی از دیدار‌های خانگی تیم ملی ایران در مرحله نخست مقدماتی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل تیم ملی کامبوج رقم خورد.

فیفا نیز با ابراز خرسندی از محقق شدن این خواسته مهم تماشاگران زن ایرانی اعلام کرده بود که رایزنی‌ها برای باز شدن در ورزشگاه‌ها به روی زنان در کلیه رقابت‌های فوتبال داخلی همچنان ادامه دارد.

تعیین ضرب‌الاجل برای حضور تماشاگران زن ایرانی در ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات فوتبال پیشتر مسئولان سازمان لیگ ایران را وادار کرده بود که شروع مسابقات لیگ برتر را یک ماه به تاخیر بیاندازند.

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران برای عقب انداختن شروع فصل جدید مسابقات لیگ توجیحاتی نظیر فراهم شدن زیرساخت‌های فنی و فرهنگی در استادیوم‌ها را مطرح کرده بودند. این مسئله، اما با مخالفت‌هایی همراه بود به نحوی که یک روز پیش از مسابقه تیم ملی ایران با کامبوج تعدادی از مخالفان را برای اعتراض به تصمیم فدراسیون فوتبال به مقابل مجلس شورای اسلامی کشاند.

حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال اندک زمانی پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ممنوع اعلام شده بود.

مقامات ورزش ایران در پی فشار‌های اخیر برای فراهم کردن امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها مجبور شده بودند در برخی مسابقات مهم نظیر فینال لیگ قهرمانان فصل پیش میان پرسپولیس و کاشیما آنتلرز برخی تماشاگران زن گزینش شده را در جایگاهی تفکیک شده در ورزشگاه آزادی بنشانند.

فدراسیون جهانی فوتبال پس از تعیین ضرب الاجل برای نظارت بر حضور غیرگزینشی تماشاگران زن، نمایندگانی را برای نظارت بر نحوه حضور زنان در جریان دیدار تیم ملی ایران و کامبوج به ایران اعزام کرده بود.

فشار‌های فیفا برای متقاعد کردن مسئولان ورزش ایران جهت اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال پس از خودسوزی و مرگ یک دختر علاقمند به فوتبال که به «دختر آبی» شهرت یافت، تشدید شد.

فدراسیون جهانی فوتبال در واکنش به این حادثه در پاسخ به سوال یورونیوز درخصوص احتمال فشار مضاعف بر ایران جهت لغو ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفته بود: «فیفا ضمن اعلام مراتب تسلیت خود به خانواده و دوستان سحر، بار دیگر مقام‌های ایران را به تأمین آزادی و امنیت زنانی که در کارزار مشروع پایان دادن به ممنوعیت ورود به ورزشگاه‌ها شرکت دارند، فرامی‌خواند.»

جیانی اینفانتیو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال پس از فراهم شدن امکان حضور تماشاگران زن در دیدار تیم ملی ایران مقابل کامبوج ضمن استقبال از این اقدام از مقامات ایران خواست که این ممنوعیت را برای کلیه مسابقات فوتبال از جمله رقابت‌های داخلی لیگ لغو کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: