پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، طرفداران استقلال هنوز هم پیامدهای تلخ از دست دادن ستاره ای به نام مامه بابا تیام را فراموش نکرده اند. تیام که در نیم فصل حضور در جمع آبی ها به خوبی توانست انتظارات از وارث پیراهن افسانه ای شماره 7 استقلال را برآورده کند تنها به خاطر عقد قراردادی غیرحرفه ای آسان ترین راه ها برای جدایی را در دستور کار قرار داد تا باشگاه تهرانیو طرفدارانش با بحران های عجیبی برای پرکردن جای او روبرو شوند.

در شرایطی که مدت ها طول کشید تا دوباره بازیکنی با همان توانایی و شم گلزنی در استقلال به دلربایی از طرفداران بپردازد بار دیگر عدم رعایت اصول حرفه ای در عقد قرارداد با بازیکنان خارجی و پایبندی به تعهدات مالی می رود تا کابوسی حتی بزرگ تر از مامه بابا تیام برای استقلال و طرفدارانش رقم بزند. کابوسی که این دفعه با نام شیخ دیاباته آبی ها را تهدید می کند و فرهاد مجیدی سرمربی این تیم را وادار کرد در آستانه دربی حساس پایتخت اسرار تلخ درونی باشگاه را در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی با مسجدسلیمانی ها به زبان آورده و در خصوص رفتن بهترین مهره خارجی هشدار بدهد.

فرهاد پیرامون مشکلات گریبانگیر مهاجم اهل مالی خود گفت:« دیاباته یکی از بهترین بازیکنان ما محسوب می شود و دو هفته است که از باشگاه حقوق خود را می خواهد. اگر این بازیکن فردا برود، یک کشور باید برای برگشت او بسیج شود. او امکان فسخ دارد و این وسط هم یک عده دلال می گویند ما او را بر می گردانیم». اشاره مجیدی به حقوق معوقه دو ماه گذشته دیاباته است، حقوقی که قرار بود تا دو هفته قبل به حساب او واریز شود اما هنوز نشده تا براساس بندی در قرارداد او مجوز جدایی و فسخ داشته باشد.

 

توافق شیخ با استقلال چه بود؟

تابستان وقتی آندره آ استراماچونی فهرستی از بازیکنان مد نظرش برای حضور در استقلال را به باشگاه ارائه داد تا قبل از ورود شیخ دیاباته به تهران کسی از اطلاعات او خبر دقیقی نداشت. مهاجمی 31 ساله، بلندقامت و تنومند از کشور مالی با سابقه بازی در باشگاه های فرانسوی، ایتالیایی، ترکیه ای همین طور اماراتی با آمار 39 بازی ملی برای مالی و 15 بار گلزنی در حالی به تهران آمد و قراردادی دوساله با استقلال امضا کرد که سال دوم این قرارداد توافقی محسوب می شد. هنوز هم کسی از میزبان دقیق مالی این قرارداد اطلاعی ندارد اما آخرین شنیده ها از رقمی در حدود 500 هزار دلار+100 هزار دلار آپشن صحبت به میان می آورد که در روزهای اول به خصوص با عملکرد ناامیدکننده و ناآمادگی شیخ انتقادات زیادی رقم زده بود. براساس توافق از آن جا که شیخ در کشور امارات یکسال بازی کرده بود و حساب بانکی در این کشور داشت استقلال نزدیک به 100 هزار دلار پیش قرارداد به حساب او واریز و مابقی پول را باید ماه به ماه و در 8 تا 10 قسط به حساب او در دبی واریز می کردند.

 

شرایطی مشابه با استراماچونی

درست در روزهایی که آندره آ استراماچونی و دستیارانش به خاطر مشکلات مالی تهران را ترک و عطای کار در استقلال را به لقای خود سپردند، زمزمه ها در خصوص اتفاقی مشابه برای شیخ دیاباته و هروه میلیچ دو ستاره خارجی که مرد ایتالیایی به تهران آورده بود نیز آغاز شد. اما هر دو بازیکن در تهران ماندند و تا روز آخر قبل از وقفه زمستانی لیگ برای استقلال به میدان رفتند آن هم در شرایطی که مطالبات مالی آنها نیز به تعویق افتاده بود. شیخ در همان مقطع بارها پیگیر مطالبات خود شد تا این که وقتی نماینده های استقلال برای پیگیری مراحل بازگرداندن احتمالی استراماچونی به ترکیه رفته بودند اولین مرحله از بدهی به بازیکن اهل مالی از طریق پولی که باشگاه عجمان در ارتباط با انتقال تیام به کاظیم پاشا ترکیه به استقلال بدهکار بود، با شیخ دیاباته دوماه معوقه خود را تسویه کرد.

 

ضامن بمب بعد از دربی کشیده می شود؟

اما با وجود پرداخت نزدیک به 90 هزار دلاری از مطالبات شیخ آن هم به واسطه پول باشگاه عجمان باز هم مشکلات پابرجا ماند چون با گذشت نزدیک به دو ماه از آن پرداختی دوباره شیخ دیاباته با اتکا به بندی در قرارداد امضا شده با مدیران استقلال اهرم فشار را در دست دارد. موضوعی که فرهاد مجیدی با اطلاع از آن حسابی به هم ریخته و خوب می داند با از دست دادن دیاباته که حق فسخ یکطرفه به خاطر اهرم فشاری که در دست دارد، می تواند شوکی ویرانگر به او و تیمش در رقابت های داخلی و آسیایی وارد کند. تاخیر دوماهه در پرداخت حقوق همان بندی است که اکثر خارجی ها با تاکید روی آن حسابی ضامن بمب بزرگ فسخ یک طرفه را در دست دارند و حالا استقلال تنها تا بعد از بازی دربی با پرسپولیس فرصت دارد تا مانع کشیده شدن این ضامن باشد.

 

پولم را در دبی پرداخت کنید

هیات مدیره استقلال در شرایطی که باشگاه هنوز مدیرعامل ندارد در آخرین نشست اعضا پیرامون مشکل شیخ دیاباته بحث مفصلی داشته است. گفته می شود برخی اعضا با اطلاع از آخرین پرداختی به دیاباته که از مطالبات بین المللی باشگاه بود فکر نمی کردند در این مقطع با چنین بحرانی روبرو شوند اما وقتی جزئیات توافق طرفین به اطلاع اعضا رسید حق به مهاجم اهل مالی داده شد. در این بین تماس هایی با مدیربرنامه های دیاباته برقرار شد تا بلکه با بهانه قراردادن تحریم ها و مشکلات جابه جایی پول زمان خریداری شود اما دیاباته با اشاره به این که حساب او در امارات فعال است و واریز مطالبات به آن روند سختی نیست همچنان روی دریافت پول خود تا موعد دو ماه پافشاری کرد.

 

تاکید مجیدی؛ با شیخ تسویه کنید

نشست آتی هیات مدیره استقلال فردا برگزار می شود. بعد از بازی با نفت مسجدسلیمان و در آستانه دربی به احتمال فراوان فرهاد مجیدی هم در این نشست حاضر خواهد شد تا خواسته های خود را بیان کند. گرچه تا پیش از این نشست سرمربی استقلال در تماس های خود با مدیران باشگاه و اعضای هیات مدیره تنها یک خواسته داشته آن هم این که با شیخ دیاباته قبل از این که اقدامی در راستای فسخ قرارداد و ترک استقلال انجام بدهد، تسویه حساب شود. با این تفاسیر می توان گفت استقلالی ها در روزهای آتی ساعات بسیار مهمی را پیش رو خواهند داشت چون هم باید تسویه حساب مهاجم اهل مالی را انجام بدهند هم برخی از مطالبات معوق سایر بازیکنان را آن هم در روزهایی که بحران مالی شدیدی گریبانگیر استقلال شده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: