پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، هرچند شهرآورد تهران دیگر مانند گذشته و به خصوص سالهای دهه 60 جذابیت ندارد، اما هنوز هم می‌تواند خیابانهای تهران را خلوت کند. تقابل قرمز و آبی‌های پایتخت تهران خیلی بیشتر از تقابل بتمن و جوکر یا سارومان و گندالف می‌تواند ایرانی‌ها را میخکوب تلویزیون کرده و در عالم رویا غرق کند.

حالا این تقابل تاریخی وارد نود و دومین مرحله خود شده است. ظهر روز پنجشنبه قرار است استقلال و پرسپولیس رودر روی هم قرار بگیرند. این تقابل از جهاتی با تقابلهای قبلی تفاوت دارد. رویارویی دو مربی خوش فکر، جوان و بومی دوتیم یعنی فرهاد مجیدی و یحیی گل محمدی در نوع خود جذاب است. همچنین جایگاه دو تیم در جدول  و ارزش سه امتیاز بازی حساسیت این مسابقه را بیش از پیش کرده است.

yMmsQsQTDX11

با این حال، فرقی نمی‌کند؛ شهرآورد همیشه شهرآورد است. در این مسابقه هم بازیکنانی وارد میدان شده، گل می‌زنند، خوشحالی می‌کنند و از زمین مسابقه بیرون می‌‍روند. شاید این گل‌ها به یادماندنی ترین سکانس این جذاب‌تر از سینما باشند. گل ایمون زاید در لحظات پایانی و کامبک پرسپولیس در شهرآورد 75 یا گل لحظات پایانی مهدی هاشمی نسب در بازی دی ماه  1379 و غش کردنش در حالیکه لباس استقلال به تن داشت، همواره به یاد مانده و خواهد ماند.

در این گزارش سعی داریم برخی آمار مهم را درباره گل‌های تاریخ شهرآورد تهران بیان کنیم. آماری که شاید بعد از بازی اخیر تغییر کند.

UeLJiNEoATSF

آمار گلزنی‌های شهرآورد تهران(استقلال-پرسپولیس)

1. صفر ایرانپاک(بازیکن پرسپولیس) با زدن 7 گل، بیشترین گل را در تاریخ شهرآورد تهران به ثمر رسانده است. بعد از مرحوم ایرانپاک، حسین کلانی(بازیکن پرسپولیس) با 6 گل قرار دارد. مرحوم غلام حسین مظلومی(بازیکن استقلال)، علی جباری(بازیکن استقلال) و مهدی هاشمی نسب(بازیکن هر دو تیم) با به ثمر رساندن 5 گل در رتبه های بعدی قرار دارند.

در تاریخ شهرآورد تهران دو بازیکن نام خود را به عنوان هتریک کنندکان به ثمر رسانده اند. مرحوم همایون بهزادی(بازیکن پرسپولیس) و ایمون زاید(بازیکن پرسپولیس) بازیکنانی هستند که در یک دربی توانستند سه گل به ثمر برسانند. بازیکنان بسیاری بوده‌اند که توانسته اند در دربی دبل کنند. حسین کلانی، علی جباری، ایرج سلیمانی، غلام حسین مظلومی، صفر ایرانپاک، شاهرخ بیانی، هادی نوروزی، مجتبی جباری و مهدی طارمی از جمله بازیکنانی هستند که توانسته اند در یک شهرآورد 2 گل بزنند. به لحاظ نسبت تعداد گل مختلف در تعداد بازی‌ها، مرحوم صفر ایرانپاک نیز در رتبه اول قرار دارد. ایرانپاک تنها بازیکنی است که موفق به گلزنی در 6 دربی مختلف شده‌است. مهدی هاشمی‌نسب و حسین کلانی بازیکنانی هستند که در پنج دربی مختلف در امر گلزنی موفق بوده‌اند. فرهاد مجیدی، غلامحسین مظلومی، علی جباری سه بازیکنی هستند که در 4 دربی مختلف موفق به گلزنی شده‌اند. برخی بازیکنان نیز هستند که در سه بازی شهرآورد توانسته اند گل بزنند. مجتبی جباری، آرش برهانی، صادق ورمزیار، فرشاد پیوس، عبدالصمد مرفاوی، حسن روشن از جمله بازیکنانی هستند که توانسته اند در سه بازی به حریف گل بزنند.

L9lrMsBppwN0

آمار بازی‌های پرگل شهرآورد

 پرگل ترین بازی‌های استقلال و پرسپولیس 6 گل داشته است. دربی 13(6-0 به نفع پرسپولیس)، دربی 83 (4-2 به نفع پرسپولیس) هر کدام شش گل داشته است. بعد از آنها شهرآورد 9(4-1 به نفع پرسپولیس)، شهرآورد 59(3-2 به نفع استقلال) و شهرآورد 85(3-2 به نفع استقلال) قرار دارند. در بین گلزنان شهرآورد، برخی بازیکنان خارجی نیز وجود دارند. ایمون زاید(پرسپولیس)، عیسی ترائوره(پرسپولیس)، جری بنگتسون(پرسپولیس) از جمله گلزنان خارجی شهرآورد تهران هستند. در مورد بردهای پیاپی درشهرآورد، استقلال رکورد دار است. آبی‌های تهران با 4 برد پیاپی (31 مرداد 1347–27 دی 1349) در این زمینه رکورد دار هستند. پرگل ترین برد پرسپولیس در دربی 13 حاصل شد. قرمزها در این بازی 6-0 استقلال(تاج وقت) را شکست دادند. پرگل ترین برد استقلال به سال 1356 بر می‌گردد که در جام تخت جمشید استقلال توانست 3-0 پرپسولیس را ببرد. استقلال در سال 76 و 90 نیز توانست این نتیجه را تکرار کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: