پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، روزی که فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس برای جدایی توافقی این مربی از تیم ملی به نتیجه نرسید، پیش بینی می شد که دعوای دوطرف به فیفا و شکایت کشیده شود. این اتفاق را مربی بلژیکی زودتر از آنچه تصور کنید انجام داد و با شکایت به فدراسیون جهانی فوتبال خواهان دریافت کل مبلغ قرارداد 3 ساله اش با فدراسیون فوتبال شد. قراردادی که ارزشی در حدود 6 میلیون یورو دارد و حالا نگرانی اصلی برای فوتبالدوستان این است که فدراسیون با حکم فیفا مجبور شود این مبلغ سنگین را در شرایط اقتصادی بد موجود پرداخت کند.

از این رو مسئولان فدراسیون فوتبال قویا از پیروزی در پرونده شکایت فیفا صحبت می کنند. اگرچه بارها دیده ایم که مدیران فوتبالی با اطمینان خاطر درباره پرونده های موجود اظهارنظر می کنند و بعد رای صادره از سوی فیفا کاملا خلاف آنچه گفته شده صادر می شود. منتهی فدراسیون در این خصوص یک برگ برنده دارد که به واسطه همان هم از صدور رای فیفا به سود ایران مطمئن است.

آنطور که مدیران فدراسیون فوتبال بارها درباره قرارداد مارک ویلموتس صحبت کرده اند، در این قرارداد بندی گذاشته شده مبنی بر اینکه در هر زمانی هر یک از دو طرف بخواهند قرارداد را به طور یکطرفه فسخ کنند باید علاوه بر پرداخت دستمزد تا زمان همکاری مزد انجام کار در 3 ماه آینده را نیز به طرف دیگر بپردازد. به عبارت بهتر حتی اگر ویلموتس اینطور طرح دعوا کرده باشد که فدراسیون فوتبال ایران او را از کار برکنار کرده و فیفا نیز این مساله را تایید کند به واسطه بند مذکور ایران باید فقط مبلغ همکاری 3 ماه بیشتر را به او پرداخت کند.

محمود اسلامیان ، عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم امروز در گفت و گویی با رسانه ها انجام داد قویا از منتفی بودن پرداخت غرامت به ویلموتس حرف زد و گفت: «قطعا در این ماجرا اتفاق بدی نمی افتد. ویلموتس بندی در قراردادش هست که مشکلی ندارد. ایشان وکیل دارد و گفته سنگ مفت، گنجشک مفت. سنگی می زند تا ببیند چه می شود. اصلا قرارداد او اینگونه نیست که غرامت سنگینی بدهیم. قرارداد مکتوب است و وجود دارد. حتی در ترکیه وقتی مشاورانش بند قرارداد مبنی بر اینکه در صورت فسخ 3 ماه باید غرامت بدهیم را دیده بودند با او برخورد کردند که چرا این بند را قبول کردی. قرارداد را کارشناسان معتبر هم تهیه کردند و همین بند هم یک نکته مثبت بود.»

این درحالی است که فدراسیون فوتبال مبلغ دو میلیون یورو به ویلموتس پرداختی شده و این بسیار بیشتر از حق الزحمه مربی بلژیکی برای مدت زمان حضورش در ایران بوده است.

در چنین شرایطی نمایندگان فدراسیون فوتبال روز 19 فوریه(30 بهمن ماه) باید با جمع آوری مستندات لازم برای دفاع مقابل ویلموتس دفاعیه خود را به فیفا ارائه کنند. مستنداتی که مربوط به قرارداد این مربی و البته بند مورد بحث است. 

صفی‌الله فغان‌پور مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال درباره تشکیل این هیأت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این‌خصوص می‌گوید: «تعدادی از اشخاص حقوقی فدراسیون فوتبال به کمک بعضی افراد که در فیفا و CAS شاغل بوده و هستند، می‌توانند کارهای حقوقی مربوط به این پرونده را پیش ببرند. مسئولیت این هیأت برعهده آقای نورشرق رئیس کمیته تعیین وضعیت است. این هیأت تمامی مستندات لازم برای دفاع مقابل ویلموتس را جمع‌آوری خواهد کرد و بعد از حضور در جلسه رسیدگی، دعوای متقابلی علیه ویلموتس ارائه خواهد شد چرا که ما معتقدیم ویلموتس هم تعهداتی به ما داشته که به آنها پایبند نبوده است.»

مساله دیگری که درباره ویلموتس وجود دارد درخواست فسخ قرارداد او به فیفا قبل از بازی با عراق است. او که از مشکلات مالی گلایه مند بود این درخواست را ارائه کرد اما در بازی با عراق با کش و قوس های فراوان روی نیمکت تیم ملی نشست. فغان پور در این باره هم گفته است: «اتفاقاً نقطه قوت ما در دفاع همین است که ویلموتس بعد از درخواست فسخ، روی نیمکت تیم ملی نشسته است و بعد از بازی با عراق فدراسیون فوتبال برای او بلیت رفت و برگشت تهیه کرده است.»

در هر صورت فدراسیون فوتبالی که بارها به دلیل مشکلات حقوقی‌اش در عقد قرارداد با ویلموتس مورد انتقادهای جدی قرار گرفته، قرار است مقابل شکایت محکم سرمربی بلژیکی از حق فوتبال ایران دفاع کند. همچنان افراد شاغل در فدراسیون فوتبال معتقدند که توان حقوقی‌شان به اندازه‌ای هست که از کارشناسان حقوقی ورزشی خارج از بدنه فدراسیون کمکی نگیرند و باید دید در نهایت این پرونده به کجا خواهد انجامید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: