پایگاه خبری خانه فوتبال:

سال ۱۳۹۸ با همه فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید و تیم پرسپولیس در در راستای موفقیت‌های چند سال اخیر خود موفق شد ۳ عنوان قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و سوپر کاپ را به دست بیاورد.
به  گزارش خبرگزاری مهر، افشین پیروانی مدیر تیم فوتبال پرسپولیس در خصوص وضعیت این تیم در روزهای پایانی سال، شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مسابقات، هجمه‌هایی که علیه پرسپولیس راه افتاده و همچنین حضور کریم باقری در تیم ملی فوتبال کشورمان صحبت‌هایی که در زیر می‌خوانید:
به دلیل شیوع ویروس کرونا تمرینات تیم پرسپولیس مثل خیلی از تیم‌های مطرح فوتبال در دنیا تعطیل شده است. زمان مشخصی برای آغاز تمرینات وجود دارد؟

اجازه بدهید قبل از صحبت در خصوص فوتبال، آرزو کنم که این ویروس و این بیماری از کل کشور و سراسر دنیا ریشه کن شود؛ چرا که همه به نوعی از این ویروس آسیب دیدند. من برای همه هموطنانم آرزوی سلامتی دارم. به هر حال در شرایطی هستیم که اتفاقات بدی رخ داد و این مسئله باعث شد تا در فوتبال هم یک بلاتکلیفی و ناامیدی به وجود بیاید. فکر می‌کنم همه مشاغل و اصناف در این وضعیت دچار مشکل شدند و فوتبال هم از این قاعده مستثنا نبود. با شرایط موجود نمی‌دانیم که کی باید تمرین کنیم و نه خبر داریم که چه زمانی بازی‌ها انجام می‌شود. به هر حال اینها اتفاقات خوبی نیست. متأسفانه ویروس کرونا باعث مرگ و میر هم در کشور شده است. در نهایت تصمیم بر این شد که تمرینات تعطیل شود. البته طبق برنامه قرار است از اواخر فروردین ماه بازی‌های لیگ ادامه پیدا کند اما امیدوارم در وهله اول این بیماری و ویروس ریشه کن شود.

البته همین مسئله باعث شد که خیلی از بازی‌ها بدون حضور تماشاگران برگزار شود.

بله دقیقا همین طور است و امیدوارم که این ویروس هرچه زودتر ریشه کن شود تا هواداران و عاشقان فوتبال بتوانند دوباره در استادیوم‌ها حاضر شده و بازی تیم‌های محبوب خود را ببینند. به هر حال این روزها هم می‌گذرد و در آینده باید به عقب نگاه کنیم تا مشخص شود چه کسانی بحث‌های لازم را جدی گرفتند. همه باید توجه کنیم که برای اینکه زنده بمانیم باید در خانه بمانیم. از همه مردم خواهش می‌کنم که در خانه‌های خود بمانند تا این زنجیره انتقال پاره شود. همیشه می‌گویند باید دست به دست هم بدهیم و زنجیره انسانی تشکیل دهیم اما این بار از معدود دفعاتی است که باید این زنجیر پاره شود. به هر حال در آستانه سال نو همه مردم توقع دارند که اتفاقات خوبی رخ دهد اما متاسفانه در اسفند و فروردین که همیشه کسبه و تجار به دنبال فروش و کار خود هستند دچار ضررهای زیادی شدند. خیلی از مردم برای ایام نوروز برنامه‌ریزی کرده بودند که به تفریح و مسافرت بروند اما حالا شرایط به گونه‌ای پیش آمده که وضعیت همه مردم دچار مخاطره شده است. البته از حق نگذریم این ویروس باعث شده تا انسجام خیلی خوبی بین همه مردم به وجود بیاید. الان هم پویش همیاری بین مردم راه افتاده و به نظر من در ایام نوروز فرصت خیلی خوبی است که با کاهش هزینه‌ها بتوانیم به نیازمندان واقعی کمک کنیم.

تمرینات پرسپولیس تعطیل شده اما چه برنامه‌ای برای آماده سازی بازیکنان دارید؟

 طبق تصمیم اتخاذ شده به دلیل بیماری کرونا تمرینات را لغو کردیم و از بازیکنان خواستیم که هیچ کسی به مسافرت نرود و همه در خانه بمانند. البته بازیکنان پرسپولیس همگی حرفه‌ای و بزرگ هستند و مراقب خواهند بود که چاق نشوند چرا که اگر در خانه بمانند و تمرین نکنند چاق خواهند شد اما آن ها مواظب وضعیت خود خواهند بود تا بازهم هواداران میلیونی پرسپولیس را شاد کنند.

شما به عنوان یک الگو و یک چهره مطرح ورزشی چه توصیه‌هایی برای مردم دارید؟خود شما چه اقداماتی کردید تا از ویروس کرونا در امان باشید؟

ببینید ویروس کرونا ۹۹ درصد بار منفی داشت اما یک درصد اتحاد و همدلی را به وجود آورد. الان همه سراغ همسایه و دوست خود را می‌گیرند و حتی می‌بینیم که حال و اوضاع مردم دنیا هم برای همه مهم شده است. از طرف دیگر باید همواره به بهداشت اهمیت بدهیم و همان طور که بزرگان دین گفته‌اند «النظافة من الایمان». باید بهداشت را رعایت کنیم و شاید این ویروس یک هشدار بود تا مردم همه رعایت بهداشت را جدی‌تر از همیشه بگیرند. مردم باید یاد بگیرند که دستکش آلوده خود را روی زمین نیندازند یا از شیشه ماشین، پوست میوه را به خیابان پرتاب نکنند چرا که باید قامتی خم شود تا این زباله‌ها را از روی زمین بردارد. خود ما هم سعی کردیم که بهداشت عمومی و فردی را بیشتر از همیشه رعایت کنیم و رفت و آمدها را کم کردیم. زمانی هم که تمرینات برگزار می‌شد بلافاصله از تمرین به خانه می‌آمدم و لباس‌هایم را ضدعفونی می‌کردم. این روزها می‌گذرد و همه چیز در آینده ختم به خیر خواهد شد اما نباید این روزها فراموش شود. اتفاقات تلخ و خاص از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. امیدوارم مردم همیشه شاد باشند اما اینگونه اتفاقات هم وجود دارد. باید تلاش کنیم که زنجیره‌ای برای ادامه این بیماری نباشیم. به همین خاطر نباید در مکان‌های شلوغ و تجمعات شرکت کنیم و اصلا به عیادت افراد مسن نرویم چرا که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف‌تر است.

درباره فوتبال صحبت کنیم؛ الان تمامی مسابقات تعطیل شده اما به نظر می‌رسد که پرسپولیس از این تعطیلات ضرر بیشتری کرده.

هر زمان که احساس بر منطق غلبه کرده و حرف‌های احساسی زده شده دچار مشکل شدیم. باید یاد بگیریم که منطق جای احساس را بگیرد و هر زمان که این اتفاق رخ بدهد پیشرفت صورت خواهد گرفت. پرسپولیس ۵ بازی با تیم‌های بالای جدول انجام داد و فقط یک مساوی به دست آورد و چهار بازی دیگر را برد. شرایط به گونه‌ای بود که ما رقبای خودمان را شکست دادیم و روند خوبی داشتیم. به نظر من آنقدری که پرسپولیس از تعطیلی لیگ ضرر کرد هیچ تیم دیگری از این تعطیلات ضربه نخورد اما هیچ کدام از ما پرسپولیسی ها راضی نیستیم به خاطر فوتبال، خون از دماغ کسی بیاید و الان هم می‌گویم خدا را شکر که لیگ تعطیل شد تا کسی آسیب نبیند. هر حال پرسپولیس عشق هوادارانش است و بخش مهمی از زندگی میلیون‌ها نفر به حساب می‌آید. ما راضی نیستیم خون از دماغ کسی بیاید اما از بُعد فنی باید بگویم که ما بیشتر از سایر تیم‌ها ضرر کردیم اما فوتبال همین است و این مسائل را به فال نیک می‌گیریم. مطمئناً با شروع بازی‌های لیگ، دوباره با قدرت و با برنامه‌ریزی کادرفنی شرایط خوب خودمان را ادامه خواهیم داد.

از طرف دیگر کریم باقری به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شد و این نگرانی را برای هواداران در پی داشت که شاید او برای همیشه از جمع سرخپوشان جدا شود. شما در این باره چه صحبتی دارید؟

باید بگویم که کریم باقری از بزرگان تاریخ فوتبال پرسپولیس است و حالا او به عنوان مربی به تیم ملی اضافه شده است. به هر حال بحث ملی همیشه یک بحث جداست و وقتی صحبت از تیم ملی و پرچم کشور به میان می‌آید این افتخاری برای هر کسی است که بتواند در تیم ملی خدمت کند. در نهایت سرمربی تیم ملی از آقای باقری دعوت کرد که به تیم ملی برود و این دیگر حرف ازعرق ملی است. یک زمانی که آقای باقری فوتبال بازی می‌کرد به عنوان بازیکن به تیم ملی دعوت می‌شد و الان به عنوان مربی به تیم ملی دعوت می‌شود چرا که هر زمان تیم ملی اردو داشته باشد و او هم همراه با ملی‌پوشان پرسپولیس به تیم ملی می‌رود و هر زمان که تیم ملی اردو یا بازی نداشته باشد آقای باقری به کارش در پرسپولیس ادامه خواهد داد تا به قهرمانی‌های پرسپولیس کمک کند. خیال هواداران از این مسئله راحت باشد که آقا شریم کنار ما خواهد بود.

در روزها و هفته‌های اخیر صحبت‌ها و هجمه‌های گوناگونی به پرسپولیس وارد شد و حتی برخی‌ها نام دیگری از پرسپولیس را به میان به زبان آوردند و از نام‌های دیگر استفاده ‌کردند. یا حتی بحث مهندسی لیگ برتر را مطرح ‌کردند. به عنوان کسی که در پرسپولیس هم بازیکن بودید هم مربی و هم مدیر و رکورددار کاپیتانی در تاریخ پرسپولیس هستید چه پاسخی برای این حرف‌ها دارید؟

کسانی که این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند بدانند که پرسپولیس قدمت دارد. حتی اگر همه کاپیتان‌های تیم ملی را در سال‌های مختلف مدنظر بگیرید متوجه می‌شوید که چند درصد از کاپیتان‌های تیم ملی پرسپولیسی بودند. این تیم هواداران میلیونی دارد. زمانی که ما برای قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا به کوالالامپور رفته بودیم ۱۰ مورد درباره تیم‌های ایرانی مطرح کردند که ۹ مورد آن ایراد و اشکال از امکانات بود و تنها موردی که باعث تشویق باشگاه‌ای ایرانی شد درباره حضور پرشور هواداران پرسپولیس در بازی فینال مقابل کاشیما در ورزشگاه آزادی بود که این مسئله باعث غرور فوتبال آسیا شده است. پرسپولیس نام بزرگی دارد و کسانی که می‌خواهند پرسپولیس را بهتر بشناسند می‌توانند به تاریخ، تمدن و افتخار ایران مراجعه کنند. من عاشق پرسپولیس هستم و اجازه نمی‌دهم کسی بخواهد راجع به این تیم و هوادارانش حرف نابجای بزند و بخواهد به عقبه این باشگاه توهین کند. به قول شما من در پرسپولیس در همه جایگاه‌ها بودم و الان هم به عنوان نماینده هواداران فعالیت می‌کنم. هواداران بدانند که من خنثی نیستم و از حق پرسپولیس و هوادارانش دفاع خواهم کرد.

چرا این هجمه‌ها علیه پرسپولیس به راه افتاده است؟

ببینید من چه زمانی که بازی می کردم و چه الان که به عنوان مدیر تیم در پرسپولیس هستم هیچ گاه سکوت نمی‌کنم و هر جا که احساس کنم در حق پرسپولیس اجحاف می‌شود خیلی خیال راحت حرفم را می‌زنم. پرسپولیس چند سال قهرمان شده و اکثر تیم‌ها در تعقیب تیم ما هستند تا بتوانند به جایگاه ما برسند. در فوتبال ایران چنین نمونه‌ای نداشتیم که یک تیم بتواند این همه قهرمانی متوالی و پشت سر هم کسب کند. به هر حال هواداران، بازیکنان و مربیان دست به دست هم دادند تا این اتفاقات رقم خورده است.درست است که از زمانی که خودم بازی می‌کردم ت

 الان مشکلاتی در پرسپولیس بوده اما بازیکنی که پیراهن سرخ پرسپولیس را می‌پوشد با تعصب چند برابری بازی می کند تا برای هواداران میلیونی سربلندی و افتخار را به ارمغان بیاورد. یک بازیکن وقتی در استادیوم و بیرون از ورزشگاه هواداران زیادی را می‌بیند متوجه می‌شود که چه کار سختی دارد. این هواداران هستند که به پرسپولیس هویت می‌دهند و من با افتخار اعلام می‌کنم که خوشحالم و خوش شانس بوده وهستم که پرسپولیسی‌ام و تا عمر دارم عشق به پرسپولیس در من وجود خواهد داشت.

این روزها شایعه لغو بازی‌های لیگ برتر به دلیل ویروس کرونا مطرح شده و در این بین برخی‌ها معتقدند که اگر لیگ برگزار نشود باید پرسپولیس قهرمان معرفی شود. نظر شما چیست؟

در ابتدا امیدوارم که این ویروس ریشه‌کن شود تا بازی‌ها ادامه داشته باشد تا بتوانیم باز هم قهرمان شویم اما اگر یک درصد بازی‌ها برگزار نشود هر قانونی که قرار باشد لحاظ گردد قهرمانی پرسپولیس را تایید و تاکید خواهد کرد. البته ما دوست نداریم بدون بازی قهرمان شویم اما ۱۰ امتیاز اختلاف نسبت به تیم‌های پایین‌تر از خودمان داریم و این موضوع خیلی چیزها را ثابت می‌کند. مطمئن باشید بازی‌ها انجام شود هم پرسپولیس باز قهرمان خواهد بود هرچند که تصمیم‌گیرنده کسان دیگری هستند. ما در مقابل قانون سر تعظیم فرود می‌آوریم و هر چه قانون بگوید قبول می‌کنیم اما طبق قانون مطمئناً پرسپولیس قهرمان خواهد بود چرا که چه بازی‌ها برگزار شود و چه نشود و چه بخواهند امتیازات سال‌های گذشته را لحاظ کنند مطمئناً قهرمانی به پرسپولیس خواهد رسید.

اگر پرسپولیس امسال در قهرمانی پوکر کند و برای چهارمین سال متوالی قهرمان شود برای اولین بار در تاریخ فوتبال لیگ برتر ایران خواهد بود که یک تیم توانسته چهار سال متوالی قهرمان شود. فکر می‌کنید این اتفاق رخ دهد؟

ما الان راجع به تیم پرسپولیس حرف می‌زنیم و هر اتفاقی با این هواداران میلیونی دست یافتنی است. مطمئنا پرسپولیس امسال هم قهرمان خواهد شد تا این مسئله در یادها و خاطره ها باقی بماند که یک تیم با اقتدار توانست در همه این سال‌ها قهرمان شود.

موضوعی که نگران کننده است فشردگی بازی‌ها در ادامه خواهد بود چرا که شما در سه جام در لیگ قهرمانان آسیا، لیگ برتر و جام حذفی باید بازی کنید. شاید این فشردگی باعث شود که کیفیت فنی بازیکنان پایین بیاید. برای حل این معضل چه برنامه ای دارید؟

قطعا موضوعی که اشاره کردید بی‌تاثیر نیست و فشردگی بازی‌ها به تیم فشار خواهد آورد اما اگر قرار است قهرمان شویم باید بهترین عملکرد را در جام حذفی، لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا داشته باشیم. مطمئنا با قدرت وارد مسابقات خواهیم شد تا بتوانیم قهرمانی های دیگر را هم به هوادارانمان تقدیم کنیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: