پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، ۲۵ آذرماه سال ۱۳۹۷ بود که مسعود سلطانی فر- وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به تایید رییس جمهور رسیده بود بعد از طی کردن مراحل  کارشناسی در کمیسیون اقتصادی در هیات دولت به تصویب رسید و با توجه به این مصوبه هیات وزیران، سازمان خصوصی‌سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی تمامی مراحل ارزیابی، قیمت‌گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت.

با این وجود در روزهای پایانی سال گذشته بود که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال ۱۳۹۸ جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد شود، اما اوایل تابستان بود که پوری حسینی - رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد که مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده است و مشغول آماده‌سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم.

تمدید مهلت واگذاری تا پایان سال ۹۸

۱۱ شهریورماه سال ۹۸ بود که وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی با کمیسیون اصل ۴۴ درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تاکید کرد که با توجه به فراهم نبودن شرایط و تفاهم با مجلس و نهادهای نظارتی، این واگذاری حداکثر تا پایان سال به تعویق افتاد.

سلطانی فر یادآور شد که مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب قانون بودجه سال ۹۸، حکمی را در بند (هـ) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۸ به تصویب رساند که واگذاری این دو باشگاه با کشف قیمت در فرابورس تا پایان شهریورماه سال ۹۸ انجام گیرد و پس از آن ۵۱ درصد از سهام دو باشگاه به صورت بلوکی و مابقی آن به صورت سهامی عام عرضه شود که پس از این مصوبه، جلسات بسیاری با سازمان بورس، فرابورس، سازمان خصوصی سازی و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد که نظر همه دستگاه‌ها این بود که واگذاری دو باشگاه با شیوه و مدل قانونگذار یعنی براساس بند (هـ) تبصره ۲ قانون بودجه تا شهریور ماه امکانپذیر نیست.

درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی سرخبی ها مطرح نشده!

۲۷ دی ماه سال گذشته بود که مدیرعامل فرابورس در مورد آخرین وضعیت واگذاری دو باشگاه ورزشی پرسپولیس و استقلال، با اشاره به اینکه ما پیش از این صورت‌های مالی از این دو باشگاه دریافت کرده‌ایم اما تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها مطرح نشده است، گفت: در قانون بودجه، وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را از طریق بازار پایه فرابورس واگذار کند و سازمان بورس، بازار سرمایه و فرابورس ایران به طور کامل آمادگی بررسی شرایط این دو باشگاه برای ورود به فرابورس را دارند که به محض دریافت درخواست رسمی، شرایط آن‌ها برای ورود به فرابورس را بررسی می‌کنیم.

وعده واگذاری سازمان خصوصی سازی در شش ماهه نخست سال ۹۹

۱۳ بهمن ماه سال ۹۸ نیز علیرضا صالح- رییس سازمان خصوصی‌سازی در نشستی خبری چرا استقلال و پرسپولیس برخلاف وعده‌های داده شده امسال واگذار نمی‌شوند؟ عنوان کرد که در شرایطی می‌خواستیم این باشگاه‌ها را واگذار کنیم که زمین چمن و ورزشگاه نداشتند، دلیل این‌که این دو باشگاه امسال واگذار نمی‌شوند نیاز به آماده‌سازی آنها و شفاف‌سازی اطلاعات‌شان بود. در این راستا جلسات زیادی با وزیر ورزش و جوانان داشتیم و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم تا ابهام در بدهی و سازوکار این دو باشگاه وجود دارد، نمی‌توان آنها را واگذار کرد.

وی با بیان اینکه در در نهایت قرار شد دو شرکت فرهنگی - ورزشی استقلال - پرسپولیس در بازار دوم فرابورس عرضه شوند، با اشاره به شرایط شرکت‌ها در فرابورس اظهار کرد که یک شرکت برای عرضه در فرابورس باید اصلاح ساختار مالی شود، این در حالی است که ۲ شرکت استقلال و پرسپولیس زیان انباشته دارند و قرار است از طریق اصلاح ساختار مالی از تجدید دارایی‌ها این زیان برطرف شود.رییس سازمان خصوصی سازی در بخش دیگری از اظهاراتش از واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ خبر داد و اعلام کرد که بعد از حسابررسی داخلی و تشکیل کمیته حسابررسی دو باشگاه در شش ماهه اول سال آینده پذیرش می‌شوند.

تاکیدهای وزیر ورزش در ابتدای سال ۹۸ و ۹۹

سوم فروردین ماه سال جاری نیز مسعود سلطانی فر اعلام کرد که واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارت در سال جاری خواهد بود؛ این اقدام در راستای برنامه های توسعه‌ای این دو باشگاه صورت می گیرد و وزارت ورزش و جوانان در اجرای آن بسیار مصمم است.

این درحالی است که وزیر ورزش و جوانان ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ نیز اعلام کرده بود بارها اعلام کرده‌ایم صد در صد موافق خصوصی شدن این دو باشگاه هستیم و این موضوع نظر دولت و بنده و مجموعه وزارتخانه است و تاکید می‌کنم تمامی معاونین و مدیران باید هماهنگ با معاون قهرمانی برای واگذاری و خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس اقدام کنند و مصوبات دولت در این موارد به سرعت انجام شود.

واگذاری استقلال و پرسپولیس به عمر دولت دوازدهم قد می دهد؟

حال که دولت دوازدهم در سکانس پایانی خود مشغول به فعالیت است مهم ترین سوال خصوص روند خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این خواهد بود که آیا پرونده واگذاری سرخابی های پایتخت به دست دولت دوازدهم بسته خواهد شد یا سرنوشت تغییر مدل مدیریت این دوباشگاه و انتقال از دولت به بخش خصوصی در اختیار دولت سیزدهم قرار خواهد گرفت؟

باید منتظر ماند و دید در سال ۱۳۹۹ عزم و اراده دولت، وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصی سازی در رابطه با کلاف سردرگم واگذاری استقلال و پرسپولیس تا چه حد جدی است و آیا به وعده های داده شده در این رابطه جامه عمل پوشانده خواهد شد یا خیر؟

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: