رئیس‌جمهور: گروه کوچکی کاسب کرونا هستند/می‌توانیم کیت‌های تشخیص کرونا را صادر کنیم

روحانی: کاسبان تحریم امروز کاسبان کرونا هستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس جمهور، شیوع ویروس کرونا را آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام های جهان دانست و با قدردانی از همراهی مردم و خدمات خالصانه کادر درمانی تاکید کرد: در روزهای سخت پیک بیماری کرونا، همه بخش ها پای کار بودند اما اقلیت کوچکی که خط را از بیرون می گیرند، روزی کاسب تحریم بودند و امروز کاسب کرونا شده اند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با تشکر از اقدامات دستگاه‌های اجرایی کشور، نیروهای مسلح، بخش خصوصی، کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان و مردم در مقابله با کرونا اظهار کرد: اگر این فعالیت‌ها نبود بازار اشباع و نیازمندی‌های مردم تامین نمی‌شد. البته یک گروه کوچک همیشه کاسب هستند. در روز تحریم کاسب تحریم هستند و در روز کرونا، کاسب کرونا هستند.
وی ادامه داد: افکار کودکانه در ذهن اقلیت کوچکی سیر می‌کند و خط خود را از بیرون از کشور می‌گیرند. اگر در واقعیت هم با آنها وابسته نیستند اما هر چه از خارج کشور می‌گویند را تکرار کرده و بلندگوی آنها هستند آنها راجع به  آمار، درمان و کارآمدی نظام تردید ایجاد می‌کنند و صبح تا شب دنبال وسوسه مردم در فضای مجازی، غیرمجازی و در گوشه روزنامه بوده و مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت می‌کنند.
رییس جمهور با تبریک آغاز ماه رمضان اظهار کرد: امسال سال خاصی برای همه مسلمانان است و عبادات به صورت فردی انجام می‌شود. این بیماری نشان داد بشر چقدر در برابر قدرت لایزال الهی ناتوان است و یک موجود بسیار ریز، پنهان و نادیدنی از یک نقطه‌ای شروع شد و همه مردم را گرفتار کرد. این نشان داد توان بشر محدود است و همیشه باید به قدرت و رحمت بی‌پایان الهی متکی باشد.
وی تصریح کرد: اخلاص و خلوص مردم، نبود اجتماعات در ماه رمضان را جبران می‌کند. در روایت آمده است ماه رمضان فقط لب فروبستن از طعام و شراب نیست ماه رمضان برای این است که زبان و چشم مهار شده و کینه‌ها از دل رخت بربندد و لب از دروغ، افترا و تهمت بپرهیزد.
روحانی تاکید کرد: ما هم به معنویت نیاز داریم هم علم و دانش. و دین ما، دین علم، تحقیق و مراجعه به متخصصین است و علم و دین هم با هم منافات ندارد.
رییس جمهور با اشاره به این‌که ویروس کرونا به آزمونی برای سنجش کارآمدی همه کشورها تبدیل شده، ادامه داد: همه کشورها در یک رقابت شدید برای سلطه بر این ویروس هستند و در پایان کار نمره‌ها معلوم می‌شود. باید به پاییز برسیم تا جوجه‌ها را بشماریم با این حال کادر درمانی کشور ما مهارت، آشنایی و توانایی بیشتری نسبت به اول اسفندماه در مقابله با کرونا پیدا کرده است. فداکاری، وطن‌پرستی، ایثار، اخلاص، کادر درمانی دست به دست هم داده است و مردم هم بسیار همکاری کردند. آمار نشان می‌دهد در هفته اول فروردین‌ماه مسافرت با اتوبوس ۸۰ درصد، قطار ۹۶ درصد، هواپیما ۸۳ درصد، سفر دریایی ۹۸ درصد و تردد جاده‌ای ۶۳ درصد کاهش داشته است که این نشان از هوشیاری، همکاری و همدلی مردم است. مردم به درخواست دولت، کادر درمانی، علما و صاحبنظران پاسخ مثبت دادند.
روحانی همچنین گفت: در روزهای اول پرستاران و پزشکان نگران نبود تجهیزات کافی بودند زیرا ماسک، لباس، دستگاه تنفس، کیت‌های تشخیص و مواد ضدعفونی‌کننده به اندازه کافی نبود، اما یک جهاد عظیم و مستمر در کشور انجام شد و بخش دولتی، خصوصی و عمومی غیردولتی پای کار آمدند. الان قدرت صادرات مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی را هم داریم، زیرا نیاز بازار داخلی را تامین کرده‌ایم. در زمینه‌ کیت‌های تشخیص هم می‌توانیم صادرکننده باشیم.