مبلغ یارانه‌ها افزایش می‌یابد؟

خبر خوش برای افزایش یارانه +جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های مجلس یازدهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی، گفت: به دولت پیشنهاد داده می‌شود به جای اختصاص ارز نیمایی به کالاهای نا مرتبط بودجه آن را مستقیما به مردم واگذار کند.

یارانه نقدی
حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه مجلس یازدهم اهمیت اقتصاد و وضعیت فعلی مردم کشور را درک کرده است، اظهارکرد: به همین سبب نخستین موضوع بررسی که در مجلس یازدهم کلید خورد، فراخواندن رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس بود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تصریح بر عدم برآورده شدن انتظارات نمایندگان از پاسخ‌های رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: گزارش‌های آنها مورد نقد و ارزیابی نمایندگان مجلس قرار گرفت بنابراین گزارش آنها نیاز به بررسی بیشتر و جلسات دیگری دارد.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه چنین اقدامی از سوی نمایندگان در جلسه اول مجلس شورای اسلامی نشان دهنده اولویت اقتصادی مجلس یازدهم است، افزود: امیدواریم جلسات بعدی منجر به تصمیمات و گام‌های عملی برای بهبود وضعیت معیشت اقشار کم درآمد جامعه شود.

یارانه نقدی
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت، گفت: متاسفانه قوه‌ مجریه پیرامون مسئله ارز جابه‌جا فکر می‌کند، آنجاهایی که دولت باید ارز دولتی بدهد نمی‌دهد و آنجاهایی که نباید بدهد می‌دهد.
وی با تصریح بر اینکه مسئله اختصاص ارز نابجا به برخی مسائل که نه تنها جزء نیازهای اساسی کشور نبودند بلکه جزء اولویت‌های اختصاص ارز دولتی نیز نبودند در سال ۹۷ در مورد انتقاد برخی از نمایندگان بود گفت: اما دولت با بی‌توجهی به این تذکرات، ادعای وجود ارز گسترده در خزانه می‌کرد و می‌گفت که جای نگرانی ندارد و با این اقدام می‌خواهیم نرخ ارز را در کشور تثبیت کنیم.
حاجی دلیگانی با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی برای استفاده مناسب از ارز دولتی، گفت: از سال ۹۷ بحث اختصاص ارز دولتی برای واردات سگ و گربه و اعطای ارز به مسافران و دانشجویان گرفته تا سال ۹۸ که بحث اختصاص ۴۰ درصد ارز دولتی به کالاهای غیر ضرور و موجود در کشور وجود دارد نشاندهنده اقدام نامتوازن دولت در اختصاص ارز نیمایی است.

یارانه نقدی

تلاطم در تصمیمات ارزی دولت

این نماینده مجلس، افزود: بخشی از این اقدامات نابه جای ارزی دولت برای تثبیت قیمت ارز در سال ۹۷ در گزارش تفریغ بودجه توسط دیوان محاسبات نیز آمده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: اما اکنون شاهد آن هستیم که با کمبود ارز دولتی، ارز دولتی برخی کالاهای اساسی نیز برداشته شده است و قیمت برخی کالاهای اساسی افزایش چند برابری پیدا کرده است.

yaraneh4

دولت وظیفه خود را نسبت به اقشار کم درآمد انجام نداد

حاجی دلیگانی با انتقاد از این رویکرد قوه مجریه، گفت: بنابراین دولت در تشخیص اولویت‌ها در عمل موفق عمل نکرد و دولت باز با یک خطا سبب فشار به روی اقشار کم درآمد شد و به عبارت دیگر وظیفه خود را نسبت به اقشار کم درآمد به درستی انجام نداد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های مجلس یازدهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی، گفت: به دولت پیشنهاد داده می‌شود به جای اختصاص ارز نیمایی به کالاهای نامرتبط بودجه آن مستقیما به مردم واگذار شود.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار اختصاص ۱۴ میلیارد ارز نیمایی به صورت یارانه‌ای به خود مردم است تا آنها تصمیم گیرنده نحوه مصرفشان در خرید کالای اساسی باشند گفت: دولت وظیفه خود را در قبال اقشار کم درآمد به خوبی انجام نمی‌دهد و دچار خطای محاسباتی شده است.

حاجی دلیگانی در مورد ساز و کارهای مجلس یازدهم برای کمک به بهبود معیشت مردم، گفت: باید از ساز و کارهایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنند و آن را در قالب سوال تحقیق و تفحص در قالب‌های مختلف نظارتی پیگیری کنند.

مجلس قوی و کارآمد توان به تحرک درآوردن دولت را دارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا یک مجلس کارآمد می‌تواند باعث تحرک در فضای اجرایی کشور شود، گفت: یقینا یک مجلس قوی و کارآمد توان به تحرک آوردن دولت را دارد؛ ماده ۳۴ و ۴۵ آئیین نامه داخلی مجلس در این زمینه راهگشا است.

وی افزود: در ماده ۴۵ کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط را از وظایف مجلسه دانسته و حتی سؤال از رئیس‌جمهوری را نیز پیش‌بینی کرده است.
منبع: تسنیم