پایگاه خبری خانه فوتبال:

 مینو محرز درباره برنامه‌های طرح شده در ستاد برای پیش خرید واکسن‌های موفق در دنیا از جمله واکسن فایزر گفت: فعلا که هیچ یک از واکسن‌های آمریکایی هنوز به بازار نیامده و فقط سرو صدایش هست.

او در ادامه با بیان اینکه در هر حال ما باید خودمان خودکفا باشیم گفت: ما امسال واکسن آنفولانزا را هم به زور گیر آوردیم. واکسن کرونا به ما نمی‌رسد. واکسن چین هم مانند مدل‌هایی آمریکایی نیست و ویروس ضعیف شده است. ما خودمان هم روی همین کار می‌کنیم چرا باید از چین بخریم؟

محرز با بیان اینکه ایران در تولید واکسن کرونا پیشرفت‌هایی داشته گفت: ما خودمان داریم واکسن تولید میکنیم؛ واکسن چین و روسیه را نمی‌توانیم تایید کنیم چرا که مورد تایید نهاد‌های بین المللی نیستند. ما ترجیح میدهیم واکسنی را که خودمان تولید می‌کنیم استفاده کنیم تا مال آنها.

واکسن+کرونا

او در خصوص احتمال دستیابی ایران به واکسن کرونا از طریق ساز و کار توزیع عادلانه واکسن در سازمان جهانی بهداشت گفت:در مورد واکسن کرونا حتی اگر تولید انبوه هم انجام شود کار توزیع ساده نیست. الان چندین میلیارد آدم به این واکسن نیازدارند. کارخانه‌هایی که چنین توانایی دارند محدودند. اشکال فایزر هم این است که به یخچال -۸۰ نیاز دارد و نقل و انتقال آن ساده نیست. هرجا که این را تولید می‌کند به اطراف خود می‌تواند توزیع کند. البته یکی از تولیدکنندگان انبوه واکسن، هند است.

او نسبت به احتمال دستیابی ایران به دیگر واکسن‌های آمریکایی ابراز امیدواری کرد و گفت: واکسن آکسفورد نیازی به یخچال -۸۰ ندارد و شاید در دسترس قرار گرفتن آن ساده‌تر باشد، اما در هر حال یکی از مشکلات واکسن فایزر زنجیره سرد توزیع آن است.

محرز در پایان خاطر نشان کرد ما کار خودمان را شروع کردیم تا ببینیم این واکسن‌ها چه نتیجه‌ای می‌دهند و ببینیم اصلا به چه کسی می‌رسد و آمریکا به چه کسی این واکسن را می‌دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: