پایگاه خبری خانه فوتبال:

عبدالرضا رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا با توضیحی درباره ایجاد قرارگاه مقابله با کرونا گفت: در این مرحله که با موج سوم مواجه هستیم لازم بود که حتما تمرکزی ایجاد شود تا طرح‌ها به خوبی اجرایی شوند.

وی ادامه داد: ما در دو الی سه هفته گذشته که این مسئولیت به وزارت کشور گذاشته شده است بازنگری بر مصوبات گذشته داشتیم این مصوبات در دستگاه‌های اجرایی به صورت دقیق پیگیری شد تا بتوانیم تجربه اندوزی عینی و عملی از این مصوبات داشته باشیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به جلسات استانداران و مسئولان وزارت بهداشت و روسای شبکه‌های بهداشت، بخشداران و فرمانداران گفت: در طرحی که امروز مطرح شد این طرح در قرارگاه با وزارت بهداشت پیگیری شد و سعی شد از تجربیات داخلی و تجربیات دیگر کشور‌ها نهایت استفاده شود. این طرح که به عنوان طرح محدود سازی وممنوع سازی در برخی از امور مطرح می‌شود به تنهایی نمی‌تواند موفق شود مگر مجموعه پروژه اصلی که تدارک دیده شده همه باهم اجرایی شود.

رحمانی فضلی گفت: اولین هدف ما مدیریت و کنترل ویروس کرونا است برای اینکه این هدف اتفاق بیفتد باید تعداد بیماران و ورودی‌های بیمارستانی کاهش یابد. برای اینکه طرح اجرایی شود باید غربالگری وسیع داشته باشیم و از همین رو طرح غربالگری محلات را اجرا کردیم در این طرح باید برای شناسایی بیماران در محلات تلاش کنیم. این طرح در کرمانشاه آغاز شد و در کل کشور از روز شنبه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید حلقه‌های بیماری شناسایی و شکسته شود، ادامه داد: برای انجام این کار باید ظرفیت تست‌ها را بالا ببریم تا یک هفته دیگر ۲۲ هزار تست انجام می‌شد تلاش شده است که تولید داخلی شود و از سه شنبه تست‌های فوری در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در حال حاضر روزی ۴۲ هزار تست انجام می‌شود و از روز سه شنبه به راحتی به روزی ۱۰۰ هزار تست می‌شود تا بتوانیم بیماران را به زودی شناسایی کنیم و از ورود آن‌ها به بیمارستان جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع قرنطینه یک موضوعی است که مردم هنوز درباره آن آموزش‌های لازم را ندیده اند ضمن اینکه در بسیاری از خانه‌ها امکان قرنطینه نیست برای همین قرار شد هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و همه ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم. مرحله دیگر بحث ردیابی بیماران است. افرادی که شناسایی می‌شوند و در بیمارستان بستری نمی‌شوند رصد و کنترلی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. اما از این به بعد با اپلیکیشن ماسک که در یک مدت کوتاهی انجام شد دوباره پیگیری شود و با کمک وزارت ارتباطات هر کسی را که به این بیماری مبتلا می‌شود باید از طریق موبایل آن‌ها رصد شوند و اصل مسئله این است که همه این افراد باید قرنطینه شوند. درباره قطار‌ها نیز به توافق رسیده اند و به زودی عملیاتی می‌شود. اتوبوس‌ها نیز قرار است ظرف یک هفته پای کار بیایند و به افراد بیمار بلیت فروخته نشود.

وزیر کشور با تاکید بر مشارکت‌های مردمی گفت: ما تجربه‌های مختلفی داشتیم موردی و مقطعی بوده و نیازمند مجوز ستاد بوده است مقرر شد ما طرح جامعی را آماده کنیم که ضعف‌های تصمیمات قبل را پوشش داده و به صورت پویا و موثر عمل شود. ما در این طرح مبنا را شهر و شهرستان گذاشته ایم. شهر‌ها به سه سطح زرد، نارنجی و قرمز تقسیم کردیم. اعمال ممنوعیت در ادارت، دستگاه‌های اجرایی هم در کار‌های آموزشی و فرهنگی و هم تجاری است. اختیارات استان‌ها را بالا بردیم و وزارت بهداشت نیز باید هر هفته وضعیت شهر‌ها را اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: همه کار‌هایی که ما انجام می‌دهیم روی سه محور و سه رکن انجام می‌شود یک محور و رکن آن وزارت بهداشت است. هر کاری ما می‌کنیم برای این است که وزارت بهداشت کار خود را به خوبی انجام دهند همه ملت نیز قددران آن‌ها هستند. رکن بعدی این موضوع تبلیغات آموزش و اطلاع رسانی است چراکه اگر بخواهیم پیشگیری را به نحو احسن انجام دهیم مردم باید از تمام زوایا نحوه مقابله و پیشگیری مطلع باشند. مردم پایه سوم و اصلی‌ترین پایه هستند همه این کار‌ها برای مردم است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: هیچ کس در شرایط کنونی راضی نیست ممنوعیت و محدودیت ایجاد شود، اما وقتی با یک اقلیتی مواجه می‌شویم که رعایت نمی‌کنند و به قوانین احترام نمی‌گذارند مجبور به قرار دادن ممنوعیت و محدودیت می‌شویم. اگر همکاری مردم نباشد نمی‌توانیم این طرح را اجرایی کنیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا درباره منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح گفت: ما در شرایطی هستیم که بین خوب و بد تصمیم نمی‌گیریم بلکه بین بد و بدتر تصمیم می‌گیریم. تصمیم در حقیقت بین بدترین و بدترین‌ها ست. البته این به معنای این نیست که دیگر مشکلی نخواهد بود این طرح در حین اجرا نیز خود را اصلاح می‌کند.

وی ادامه داد: در ممنوعیت ساعت ۲۱ تا ۴ صبح باید پیش بینی ما این است که مردم هم به ما کمک کنند. پیش بینی من این است که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد خود مردم رعایت می‌کنند. کارمندان دستگاه‌های اجرایی که کارکنانشان نیاز به شیفت دارند می‌توانند از طریق سازمان خود شماره‌های پلاک خودرو‌های خود را به نیروی انتظامی دهند تا جریمه نشوند، اما در میدان اصلی کنترل خواهد شد، اما عمده کار با دوربین‌ها خواهد بود. بنابر این است که با حفظ کرامت مردم این اقدامات انجام شود. تاکسی‌ها هستند تاکسی‌های اینترنتی هم فعالیت می‌کنند. فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌ها، آژانس‌ها و… ایرادی ندارد و جریمه‌ای برای این افراد صادر نمی‌شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: کارفرمایان هم می‌توانند لیست افراد را به نیروی انتظامی اعلام کنند تا جریمه نشوند البته جریمه افراد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح با دوربین‌ها انجام می‌شود که مبلغ ۵۰۰ هزار تومان است، ولی افراد می‌توانند تا قبل از پرداخت جریمه این موضوع را عنوان کنند و اگر اشتباهی جریمه برای آن‌ها صادر شده است را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه در شهر‌هایی با وضعیت قرمز همه مشاغل بجز مشاغل ضروری تعطیل هستند، تصریح کرد: بانک‌ها، اداره برق، برخی ادارات در تمامی استان‌ها باید باز باشند و خدمت ارائه دهند البته اگر نهادی تشخیص داد با حداقل نیرو می‌شود کار را انجام داد مشکلی نیست و باید دورکاری برقرار باشد.

وزیرکشور با بیان اینکه اداراتی ضروری کامل و ادارات دیگر با یک سوم ظرفیت فعالیت داشته باشند، تاکید کرد: فعالیت‌های تولیدی باز هستند. بخش خصوصی که ارباب رجوع ندارند می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها و دستورات طرح ممنوعیت کار خود را ادامه دهند، ولی اگر ارباب رجوع دارند باید به لیست فعالیت مشاغل مراجعه کنند و از آن لیست تبعیت کنند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کادر اداری در مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند مگر عواملی که سامانه و کار‌های کامپیوتری و غیرحضوری را اداره می‌کنند، اظهار داشت: در مسافرت‌های بین شهری با حمل و نقل عمومی باید مسافران مشخص شوند که کرونا ندارند و ظرفیت آن وسیله نقلیه هم بیش از ۶۰ درصد نباشد. هرکسی قرار است از حمل و نقل عمومی استفاده کند باید مشخص شود که بیماری ندارد. استفاده از اپلیکیشن و تست‌های سریع می‌تواند کمک بسیاری در شناسایی افراد داشته باشند. مردم نیز خودشان باید رعایت کنند. ظرف ۲ روز گذشته که این اپلیکیشن فعال شده است حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر با اپلیکیشن با ماسک شناسایی شدند که در حمل و نقل عمومی کار می‌کرده اند و بیمار هم بوده اند.

وزیر کشور درباره تضاد بین ممنوعیت سفر با خودروی شخصی با مجاز بودن استفاده از حمل و نقل بین شهری وجود ندارد گفت: تعداد سفر‌ها بسیار کاهش می‌یابد و استفاده از خودروی شخصی قابل مقایسه با استفاده از حمل و نقل عمومی بین جاده‌ای نیست اگر افراد ممنوعیت خروج از شهر‌های قرمز را رعایت نکنند و اگر از راه در رویی خارج شدند و در جاده‌ها دیده‌ها شدند اگر از شهر‌های قرمز باشند یک میلیون تومان جریمه می‌شوند و اگر از شهر‌های نارنجی باشند ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. در هفته گذشته فقط توانستیم تا ۴۵ درصد از سفر‌های جاده‌ای جلوگیری کنیم.

به گفته فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۷۰ درصد افراد مصوبات را رعایت می‌کنند و البته روز به روز کم و زیاد می‌شود و باید صبر کنیم تا مردم خودشان را منطبق کنند البته از روز شنبه مصوبات با جدیت اعمال می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از این طرح، پلان دیگری وجود دارد؟ گفت: ما طرح دیگری نداریم و این طرح را برای ۲ هفته اجرا می‌کنیم و اگر براساس گزارش وزارت بهداشت شهری بعد از ۲ هفته همچنان قرمز بود طرح ادامه پیدا می‌کند و اگر نارنجی شد محدودیت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: