پایگاه خبری خانه فوتبال:

 بازار بورس نزولی شده است، اتفاقی که کارشناسان بازار بورس دلیل آن را عوامل مختلفی از جمله عدم بازگشت اعتماد به بازار بورس میدانند و بر این باورند که شاخص کل بازار بورس مقاومت خود را از دست می دهد.

ریزش باورنکردنی بورس

بورس

شاخص کل بورس در نخستین ساعت اول معاملات روز و تا زمان تنظیم این خبر با رشد منفی ۵۱ هزار و ۳۶۳ واحدی روبه‌رو شد.
شاخص کل بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد منفی روبه‌رو شد و تا ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح (دوشنبه، ۲۳ آذر) با رشد منفی ۵۱ هزار و ۳۶۳ واحدی روبه‌رو و به ۱ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۷۹۵ واحد رسید.
درحال‌حاضر ارزش بازار ۵۶ میلیون ۸۴۸ هزار ۲۱۳ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۴۱ هزار و ۶۱۴ میلیارد ریال و حجم معاملات ۳ هزار و ۶۰۱ میلیارد سهم است.
ضمن اینکه شاخص هم وزن نیز همانند شاخص کل با رشد منفی روبه‌رو شد و به ۴۴۲ هزار و ۶۹۶ واحد رسید.

صف سنگین فروش سهام در بورس

بورس

معاملات امروز در ادامه روز گذشته در مدار منفی قرار گرفت و قیمت نمادها به سرعت به سمت صف فروش پیش رفت.
 افت بورس امروز به حدی سریع بود که طی ساعت نخست بازار شاخص کل بورس بیش از ۴۸ هزار واحد (معادل ۳.۲ درصد) از ارتفاع خود را از دست داد و به نیمه پایینی کانال ۱.۴ میلیون واحدی رسید. در همین حال شاخص هموزن هم با افت ۱.۸ درصدی مواجه شد. به نظر می‌رسد تقاضای کم برای نمادهای کوچک‌تر منجر به عدم پر شدن حجم مبنای آنها و در نتیجه افت کمتر شاخص هموزن شده است.
تا ساعت ۹ بیش از ۸۰ درصد از نمادها در مدار منفی معاملات قرار دارند که از این میان ۶۵ درصد نمادها با صف‌ فروش‌های سنگینی به ارزش ۷۰۰۰ میلیارد تومان مواجه‌اند. این در حالی است که تنها ۹ درصد نمادها با صف خرید همراهند و ارزش این صف‌ها هم کمتر از ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.
متقاضیان خرید سهام در بازار امروز به شدت کاهش یافته‌اند. به طوری که ارزش معاملات خرد کل بازار با افت شدیدی نسبت به زمان مشابه در روزهای قبل به عدد ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که بیشتر این عدد هم توسط حقوقی‌ها خریداری شده است. در همین راستا می‌توان به خالص خرید حقوقی اشاره کرد که حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان شده است.
ز نکات جالب توجه بازار به این شدت منفی امروز هم پالایشی یکم است. این نماد که طی روزهای گذشته با فشار فروش سنگینی مواجه بود به نظر می‌رسید سیاست‌گذار حمایت محکمی روی قیمت ۱۰ هزار تومانی یعنی همان قیمت پذیره‌نویسی از آن می‌کند. به طوری که هر روز چندین میلیون سفارش خرید حقوقی در این محدوده قیمتی وجود داشت.
اما امروز دولتی‌ها هم نتوانستند در برابر موج فروش سهامداران مقاومت کنند و تمام ۱۵ میلیون سفارش حقوقی روی قیمت ۱۰ هزار تومانی به سرعت عرضه شد. بعد از پول‌پاشی بی‌فایده ۱۵۰ میلیارد تومانی حقیقی روی قیمت ۱۰ هزار تومانی، این نماد به سرعت مدار نزولی را پیمود و تا ۹۵۰۰ تومان هم افت کرد. حالا پالایشی یکم به محدوده زیان رسیده است و افرادی که آن را بیش از ۳ ماه قبل پذیره‌نویسی کرده بودند با افت سرمایه خود مواجه شده‌اند.
این تحلیل گر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به قیمت‌های جهانی توضیح داد: زمانی که بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد انتظار می‌رفت قیمت‌های جهانی ریزش داشته باشد اما این قیمت‌ها صعودی ماند. برای مثال قیمت پی وی سی به ۱۱۰ دلار و قیمت متانول به ۲۴۰ دلار رسید. همه این عوامل می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
صمدی با تاکید بر این که جو روانی مثبت به بازار سرمایه برگشته است گفت: رئیس کل بانک مرکزی دلیل اصلی این بازگشت بود. زیرا نرخ صعود بین بانکی را کاهش دادند. همچنین وزیر اقتصاد صحبت‌هایی در راستای حمایت از بازار سرمایه مطرح کرد. بنابراین اعتماد از دست رفته مردم برگشته و اتفاقات بنیادی هم به نفع بازار است.

بورس
وی با اشاره به بازگشایی برخی نمادها گفت: برخی نمادهای منفی باز شدند اما منفی بودن آنها فقط ۵ دقیقه طول کشید. برای مثال یکی از نگرانی بازار منفی باز شدن شستا بود. شستا  هم با منفی ۱۸ درصد باز شد اما فقط ۵ دقیقه طول کشید تا مثبت شود
 این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر این که رشد بازار شارپی نخواهد بود گفت: احتمال شاخص در محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد رشد کرده و بعد  اصلاح جزئی داشته باشد اما به طور کلی شاخص در ماه‌های آینده وارد کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد خواهد شد که عرضه و تقاضا مشخص می‌کند این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد.

بورس
وی ادامه داد: از سوی دیگر هفته آینده گزارش تولید و فروش شرکت‌ها منتشر می‌شود که تحرک خوبی در بازار ایجاد خواهد کرد. سودهای محقق شده  ۹ ماه شرکت‌ها خوب است و همین موضوع عامل دیگری است که شاخص به حرکت صعودی خود ادامه دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: