پایگاه خبری خانه فوتبال:

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است و تخمین زده می‌شود .یک دهم افراد بزرگسال در حال حاضر داروی تجویزی ضد افسردگی مصرف می‌کنند. اما این دارو‌ها می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشند و همیشه در همه‌ی افراد جوابگو نیستند. در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه بدون نیاز به دارو، افسردگی‌تان را درمان کنید.

سلامت

چرا نباید راهکار‌های رایج درمان افسردگی را در پیش بگیرید؟

اولین خط درمان پزشکی افسردگی، یک داروی تجویزی ضد افسردگی است که تقریبا همیشه یک مهارکننده‌ی انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) می‌باشد. اما این دارو‌ها فقط روی نیمی از افرادی که آن‌ها را مصرف می‌کنند اثر می‌گذارد. ضمنا این دار‌وها عوارض جدی مانند ناراحتی گوارشی، بیخوابی، آشفتگی، خواب آلودگی، افزایش وزن، سر درد، افت حافظه و کاهش میل جنسی را به دنبال دارند. گفته می‌شود که دارو‌های ضد افسردگی، احتمال افکار خود کُشی را مخصوصا در کودکان، نوجوانان و جوانان افزایش می‌دهند.

افسردگی را بدون دارو درمان کنید

قطع مصرف دارو‌های SSRI و یا حتی فراموش کردن مصرف یک یا دو دوز از دارو می‌تواند موجب علائم ترک دارو شود مانند تهوع، بیخوابی، سرگیجه، بی‌حالی، علائمی مشابه آنفلوآنزا و احساس شوک الکتریکی در مغز. جنبه‌ی اعتیاد آور دارو‌های ضد افسردگی تا حدود بسیار زیادی کم اهمیت جلوه داده شده است. تیمی از محققان دریافته‌اند که ترک دارو‌های SSRI درست به اندازه‌ی ترک دارو‌های اعتیاد آور بنزودیازپین سخت است. دارو‌های ضد افسردگی برای همه مناسب نیستند. برای مثال کودکان، سالمندان و زنان باردار و شیرده بهتر است داروی ضد افسردگی مصرف نکنند.

باید بدانیم مصرف دارو‌های ضد افسردگی همراه با خیلی از دارو‌های دیگر و حتی برخی از مکمل‌ها ترکیب بی‌خطری نیست.

بسیاری از افراد احساس کرختی ناشی از دارو‌های ضد افسردگی را دوست ندارند، و حتی برخی مواقع مصرف داروی ضد افسردگی می‌تواند فرد را وادار به ترک شغل کند.

درمان افسردگی با تکنولوژی rTMS

یکی از روش‌های درمان افسردگی بدون دارو، استفاده از دستگاه rTMS است. این روش با تحریک مغناطیسی نواحی خاصی از قشر مغز باعث تغییر در فعالیت بخش‌های مختلف مغز شده و در نتیجه نیز تأثیرات مثبتی در سردرد و مواردی از جمله افسردگی، اختلال وسواس، اختلال اضطرابی، توهمات شنوایی، پارکینسون، اختلال دوقطبی، فلج صورت، میگرن، آسیب‌های مغزی مثل سکته مغزی و... به وجود می‌آورد. 

افسردگی را بدون دارو درمان کنید

در هر جایگاه و سنی که هستین با هر مشکل شخصی (کار، تحصیل، افسردگی، وسواس، اضطراب) یا خانودگی (همسر، فرزند، دوست و...) لطفا فرم تماس زیر پر کنید، مشاورین کلینیک روانشناسی آتیه با شما تماس خواهند گرفت، و به صورت رایگان به شما مشاوره خواهند داد.

تجربه شخصی من

همیشه فکر می‌کردم خیلی قوی هستم، از اون آدم‌هایی که تو سخت‌ترین شرایط هم خم به ابرو نمیارن، اما چند سال پیش بعد از یک سری اتفاقات دردناک و پشت سر هم متوجه شدم که دارم علاقه‌ام را کم کم به همه چیز از دست میدم.

هر کاری که میخواستم بکنم خیلی سخت به نظر می‌رسید، وقتی از سرکار برمی‌گشتم خونه و میومدم که با بچه‌هام بازی کنم، انگار که میخواستم کوه بکنم. می‌دیدم که دوست‌ها و همکارام به همه کارهاشون میرسن و زندگی خوبی دارن، خب معلومه که منم دوست داشتم اونجوری [مثل دیگران]باشم، اما گیر کرده بودم و ذهنم به هیچ جا قد نمیداد.

یواش یواش دیدم که دارم کمتر کار می‌کنم، کمتر فکر می‌کنم و کمتر احساس می‌کنم. شبیه یک حس کرختی دائم! بعد جاش رو داد به احساس غم و نا امیدی، خیلی زود عصبانی می‌شدم و مثل قبل نمی‌تونستم بخوابم. احساس بی ارزشی و پوچی شدیدی داشتم به حدی وحشتناک بود که ترجیح میدادم دیگه تحملش نکنم و همونجا رگم رو بزنم، یک حس همیشگی بود، مثل اینکه داری راه میری و یکهو پات پیچ میخوره و با صورت به سمت زمین میای، اما به جای اینکه همه این‌ها در کسری از ثانیه طول بکشه، شش ماه تمام طول می‌کشه، یک حس ترس و واهمه دائمی که حتی نمیدونی از کجا میاد.

همون موقع‌ها بود که فهمیدم زنده بودن خیلی دردناکه، اما تنها دلیلم برای اینکه خودکشی نکنم، بچه‌هام و همسرم بودن.

افسردگی فقط یک پله قبل از مرگ بود!

در نهایت تصمیمم را گرفتم، باید حتما پیش یک روانشناس می‌رفتم. اما واقعیت اینه که نمی‌خواستم درگیر قرص خوردن یا دوره‌های طولانی رواندرمانی بشم. یک روز به پیشنهاد یکی از دوستان به کلینیک تخصصی آتیه رفتم و این تقریبا آغاز ماجرایی جدید بود، اتفاق ساده‌ای که خیلی زندگی را برام راحت‌تر کرد.

کلینیک آتیه با کادر تخصصی خود، بالغ بر ۱۸۰ روانپزشک، روانشناس، روانکاو، کاردرمانگر، بازی درمانگر، گفتار درمانگر، و نوروتراپیست تنها مکان در تهران هست که جدیدترین تکنولوژی دنیا را در اختیار داره و از اون بهره میبره، استفاده از این تکنولوژی‌ها سبب شده که جز در موارد خاص و حاد از دارو استفاده نشه. در بدو ورود به کلینیک آتیه از شما چکاپی کلی گرفته میشه و با استفاده از این چکاپ - که کامل و جامع بودنش فقط مختص آتیه هست – به شما یک نقشه راه سلامت داده میشه، این پکیج ترکیبی از رواندرمانی، درمان تکنولوژی و درمان دارویی است. البته هر مراجعه کننده پکیج خاص خودش را دریافت میکنه، شیوه‌ای که فقط مختص به اونه، نه روشی تکراری که توسط هر روانشناس ممکنه تجویز بشه.

افسردگی را بدون دارو درمان کنید

از طریق این لینک می‌توانید اطلاعات خود را ثبت کرده، متخصصان مرکز آتیه به صورت رایگان با شما تماس خواهند گرفت. اول مشکل شما را می‌شنوند، در ادامه چنانچه در حوزه کاری آن‌ها بود برای شما نوبت درمانی (به صورت حضوری یا غیرحضوری) قرار خواهند داد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: