پایگاه خبری خانه فوتبال:

از زمانی که خبری از کرونا نبود، همیشه متخصصان بهداشت و سلامت جامعه برای مصرف میوه و سبزی نکاتی را یادآوری می‌کردند تا مردم با خیال راحت بتوانند از این مواد غذایی مفید استفاده کنند، چه برسد به امروز که به دلیل اهمیت ضدعفونی کردن همه لوازم و مواد غذایی که وارد خانه می‌شود، ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزی‌ها هم ضرورت بیشتری دارد. شیوه‌های ضد عفونی مواد غذایی با لوازم و حتی ضد عفونی کردن دست‌ها متفاوت است و ما به همین دلیل در این باره توضیحاتی داده ایم و این بارهم نکاتی را ارائه می‌کنیم:

9215459_777

استفاده از محلول‌های طبیعی

بعضی از افراد تمایل دارند برای ضد عفونی کردن از موادی مانند نمک، سرکه و جوش شیرین استفاده کنند. برای ضد عفونی کردن میوه و سبزی با این مواد در ابتدا باید آلودگی میوه و سبزی را پاک و در ظرف مناسب آب و سرکه، جوش شیرین یا نمک را اضافه کنید و سپس میوه و سبزی را برای مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در این محلول قرار دهید.

توجه به این نکته ضروری است که حجم میوه و سبزی متناسب با حجم محلول باشد. به ویژه برای سبزی‌ها به طوری که کاملا در آب غوطه ور شود و به راحتی بتوان سبزی‌ها را در آن جا به جا کرد.

استفاده از مواد شیمیایی ممنوع!

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، به هیچ عنوان نباید از مواد شوینده یا شیمیایی مانند وایتکس برای شست و شوی میوه و سبزی استفاده کرد. به همین دلیل شما هم در هیچ شرایطی از این مواد استفاده نکنید. بلکه می‌توانید از ضد عفونی کننده‌هایی که در بازار موجود است استفاده کنید.

دستور العمل کاربردی

هنگام خرید میوه و سبزی دقت کافی داشته باشید که جنس خریداری شده به گل و لای آغشته نباشد و در هنگام جدا کردن حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

در صورت امکان محصولات خریداری شده را در بیرون از منزل نگهداری کنید و اگر قرار است به داخل ببرید، آن‌ها را از پلاستیک خارج کنید و در ظرف مناسبی بریزید.

به هیچ عنوان کودکان و اعضای خانواده به میوه و سبزی نشسته دست نزنند.

قبل از ضدعفونی کردن میوه و سبزی ابتدا دست خود را کاملا بشویید و ضد عفونی کنید.

برای شست وشوی سبزی‌ها و میوه‌هایی که سطح ناصاف دارد مانند سیب زمینی، هویج یا پرتقال می‌توانید از برس مخصوص شست وشو استفاده و سطح آن را کاملا تمیز کنید.

بعد از اطمینان از تمیزی و شست وشو و ضدعفونی کردن، میوه‌ها و سبزی‌ها را خشک و در جای مناسب نگهداری کنید تا ماندگاری آن‌ها بیشتر شود.

بعد از اتمام کار ظرف شست و شو را کاملا بشویید و ضد عفونی کنید و بعد از خشک شدن در جای مناسب قرار دهید.

تا حدامکان از ظرفی که برای شست وشوی سبزی و میوه استفاده کرده‌اید برای شست وشوی مواد غذایی دیگر مانند گوشت و مرغ استفاده نکنید.

استفاده از محلول یا قرص ضدعفونی

به طور معمول از پودر پرکلرین ۷۰ درصد برای شست وشوی سبزی و میوه استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که در ظرفی مناسب محلولی رقیق از پرکلرین و آب تهیه کنید و سبزی هاو میوه‌ها را به مدت ۵ تا۱۰ دقیقه در آن قرار دهید و در پایان آن‌ها را با آب خنک آب کشی کنید.

البته زمان استفاده از این ماده باید میوه هاو سبزی‌ها را با آب خنک کاملا آب کشی کنید تا علاوه بر شست وشوی ماده ضد عفونی، از پژمرده شدن آن‌ها جلوگیری شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: