پایگاه خبری خانه فوتبال:

تبدیل شناورهای ترابری به گونه‌های چند ماموریتی برای عملیات های پشتیبانی و رزمی، نسخه‌ای است که در سالهای اخیر توسط برخی از بزرگترین نیروهای دریایی دنیا مورد استفاده و توسعه قرار گرفته است.

2986131

رونمایی از شناور شهید رودکی سپاه، یکی از اتفاقات مهم نظامی در عرصه دریایی بود که کمک خواهد کرد نیروهای مسلح کشورمان، حضور موثرتر و بیشتری در آبهای آزاد داشته باشند. در عین حال، قرار است نیروی دریایی ارتش نیز در هفته های آینده، شناور بزرگ دیگری را معرفی کند که آنهم همچون شناور جدید ندسا، از تغییر کاربری و اعمال تغییرات و بهینه سازی متعدد در یک شناور غیرنظامی سر برآورده است.

اما در این روزهای اخیر، این سوال توسط برخی کاربران و مخاطبان مطرح شده که آیا تبدیل یک کشتی ترابری به یک نوع شناور جنگی، کاربردی و مرسوم در نیروهای مسلح سایر کشورهای دنیاست یا خیر. نگاهی کوتاه به اقدامات نیروهای دریایی در کشورهای مختلف نشان می دهد که بر خلاف سخنان و تحلیل های برخی کانال های زرد یا رسانه های متعلق به رژیم سعودی، طرح های مشابه متعددی در دنیا اجرا شده است که صد البته، اقدام نیروی دریایی سپاه، دارای جهات متمایز و برای رفع نیازهای بومی کشور است نه کپی از یک طرح خارجی. در ادامه نگاهی به برخی از این طرح ها و تغییر کاربری شناورهای غیرنظامی خواهیم داشت.

ناو USS Lewis B. Puller نیروی دریایی آمریکا

طی سالهای اخیر پروژه توسعه یک کلاس از شناورهای پشتیبانی که در نقش یک پایگاه شناور بزرگ فعالیت کرده و بتوانند در نقش های مختلفی از حمل و نقل بالگردها و قایق های تندرو تا بحث هایی مثل تبدیل شدن به یک بیمارستان شناور یا پلتفرم خنثی سازی مین از نیاز های اصلی نیروی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی آمریکا بوده است. یکی از مثال های شناخته شده در این خصوص، شناور USS Lewis B. Puller است که در حقیقت و بر اساس بدنه نفتکش های کلاس آلاسکا توسعه پیدا کرده است.

سیاسی

یکی از نفتکش های کلاس آلاسکا

این شناورها در کنار ناوگان های تهاجم آبی - خاکی وارد عمل شده و حمل بخش زیادی از نیروها، تجهیزاتی مثل انواع هاورکرافت ها و البته بالگردها را بر عهده می گیرند. شناور ESB-3 اولین کشتی در این سری بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی وارد خدمت شده است. این ناو 87 هزار تن وزن، 233 متر طول و 145 نفر خدمه دارد. این شناور بزرگ توسط شرکت آمریکایی NASSCO از زیر مجموعه های جنرال دینامیکز ساخته شده و از سیستم پیشران دیزل الکترونیک نیرو گرفته و به 12 قبضه مسلسل کالیبر 12.7 میلی متری نیز مجهز است.

ناو USS Lewis B. Puller

این ناو چند ماه پیش در منطقه خلیج فارس حضور داشته و تمرین های خاص مشترکی را نیز با ارتش امارات برگزار کرد تا به زعم خود، پیام های ملموسی را به نیروهای مسلح و مسئولان کشورمان منتقل کند که جواب در خور شأن و مناسبی دریافت کرد.

تبدیل شناور تجاری به حامل قایق های نیروی ویژه آمریکا

اما ماجرای بهره بردن از شناورهای ترابری بزرگ برای مقاصد نظامی در آمریکا به همین مثال فوق ختم نمی شود. یکی از موارد دیگر که نسبت به مدل قبلی معرفی شده نیز از سابقه بیشتری برخوردار است کشتی ترابری MV Ocean Trader است. این شناور در ابتدا به اسم MV Cragside در دانمارک برای یک شرکت ترابری دریایی در این کشور ساخته شده و در سال 2011 وارد خدمت غیر نظامی شد.

شناور MV Ocean Trader - به قایق های تندرو موجود در داخل کشتی دقت کنید

فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا سالها به دنبال یک شناور مخصوص برای حمل قایق های تندرو برای یگان های عملیات مخصوص به ویژه واحدهای "سیلز" نیروی دریایی بود. در چندین مورد آمریکایی ها به کرایه کردن کشتی های مختلف اقدام کردند تا اینکه در نهایت کشتی MV Cragside با تغییر نام به MV Ocean Trader به این منظور انتخاب شد. این کشتی در حدود 193 متر طول، 26 متر عرض و بیش از 20 هزار تن وزن دارد. در این شناور بخش های مخصوص برای به آب انداختن فوری قایق های تندرو تعبیه شده و یا در بخش بالای و عرشه آن توانایی پذیر دو بالگرد سنگین از سری MH-53E وجود دارد.

شناور MV Ocean Trader در عمان

 کارگاه های کوچک برای تعمیر و یا آماده سازی سامانه های رزمی برای نیروهای ویژه و حتی پهپادها و در عین حال بخش های مخصوص برای خدمات پزشکی به مجروحان از جمله دیگر توانایی های این کشتی به حساب می آید. این شناور در سال 2017 میلادی وارد خدمت نیروهای مسلح آمریکا شده و حداقل در یک مورد در سال 2018 در عمان نیز دیده شده است.

نیروی دریایی انگلیس به دنبال یک طرح مشابه

نیروی دریایی انگلیس بعد از سالها کاهش تعداد شناور و توان رزمی، در سالهای اخیر تصمیم گرفته که دوباره بخشی از توان از دست رفته خود را بازیابی کند که بخشی از آن مربوط به توسعه مجدد ناوهای هواپیمابر و توان تهاجم آبی خاکی و حمل نیروهای عملیات کننده در خشکی در مسافت های طولانی از طریق دریا است. طرح مورد نظر نیروی دریایی انگلیس که به صورت اختصاری FLSS نام دارد یک طرح با اولویت حمل نیروهای ویژه ارتش انگلیس در نقاط مختلف جهان برای شرایط بحرانی و ایجاد قابلیت واکنش سریع برای آنهاست.

نمایه ای گرافیکی از طرح FLSS نیروی دریایی انگلستان

این طرح که در سال 2019 به صورت کلی مورد تصویب قرار گرفته و در حال حاضر یک سری تصاویر گرافیکی از شمایه آنچه مورد نظر نیروی دریایی انگلیس انتظار دارد منتشر شده نشان دهنده شباهت بسیار زیاد این طرح با پروژه انجام شده روی کشتی MV Ocean Trader است که برای نیروهای ویژه ارتش آمریکا در نظر گرفته شده است.

طبیعتا شناور شهید رودکی یا نمونه مجهز شده در نیروی دریایی ارتش، نمی توانند به تنهایی پاسخگوی همه نیازهای کشورمان در حوزه دریایی و تامین امنیت کشتیرانی و خطوط مواصلاتی مربوط به جمهوری اسلامی در دریا باشند اما گام بزرگی است که کمک خواهد کرد، توان ماندگاری در دریا و حضور طولانی تر در آبهای آزاد، برای نیروهای مسلح کشورمان فراهم شود. طبیعتا این برداشت که چنین شناوری در نیروی دریایی سپاه طراحی و ساخته شده، با هیچ کدام از توضیحاتی که فرماندهان و مسئولان مربوطه در این حوزه بیان کرده اند همخوانی و مطابقت ندارد و صرفا عباراتی است که برای ادامه پروژه خودتحقیری و تضعیف قدرت دریایی کشورمان، ساخته و پرداخته شده است.

حالا که در سخت ترین شرایط تحریم و برنامه ریزی های گسترده کشورهایی چون امریکا برای محصور کردن کشورمان در دایره ای بسته و بدون ارتباط با کشورها و قاره های دیگر، تکثیر و عملیاتی کردن شناورهایی با توان اقیانوس پیمایی و حضور چندین ماهه در دریا، می تواند تضمین کند تجارت خارجی و تامین نیازها و منافع کشورمان در دریاهای دور و نزدیک، به بهترین نحو انجام خواهد شد.

 

 


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: