پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

فشار خون بالا شایع‌ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای بیماری قلبی است.

در این مطلب با 10 گیاه دارویی و ادویه که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند و از پشتیبانی علمی نیز در این زمینه برخوردار هستند، آشنا می شویم.

شما می توانید فشار خون خود را با داروها، از جمله مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدودکننده های کانال کلسیم مدیریت کنید.

فشارخون-بالا

بسیاری از تغییرات غذایی و سبک زندگی نیز می توانند فشار خون را کاهش داده و خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که برخی گیاهان دارویی و ادویه ها ممکن است سطوح فشار خون را کاهش دهند، از این رو، ممکن است بخواهید آنها را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پیش از استفاده از هر یک از گیاهان دارویی که در ادامه معرفی شده اند، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

ریحان

ریحان یک گیاه دارویی خوش عطر و طعم است که انواع مختلفی از آن وجود دارد. این یک گیاه محبوب در پزشکی جایگزین محسوب می شود زیرا سرشار از ترکیبات قدرتمند است.

ریحان شیرین سرشار از اوژنول است. پژوهش ها این آنتی اکسیدان گیاهی را با فواید سلامت بسیاری از جمله کاهش فشار خون پیوند داده اند.

مطالعات نشان می دهند که اوژنول ممکن است با عمل به عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم طبیعی به کاهش فشار خون کمک کند.

مسدودکننده های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به درون قلب و سلول های سرخرگی جلوگیری کرده و امکان شل شدن و آرامش را به رگ های خونی می دهند.

مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که عصاره ریحان شیرین به شل شدن رگ های خونی و رقیق شدن خون کمک می کند که این شرایط به کاهش فشار خون کمک می کند.

با این وجود، دانشمندان به این نکته اشاره دارند که پژوهش های بیشتری برای بررسی اثر ریحان بر کاهش فشار خون در انسان باید انجام شوند.

جعفری

جعفری یک گیاه دارویی محبوب در غذاهای مردمان آمریکا، اروپا و خاورمیانه است. این گیاه بومی مدیترانه و از ارزش تغذیه ای چشمگیری برخوردار است.

جعفری حاوی ترکیبات مختلفی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدها است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

چندین مطالعه نشان داده اند که آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی فشار خون و کلسترول بد (LDL)، یک عامل خطر برای بیماری قلبی، را کاهش می دهند.

مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که جعفری با ارائه عملکردی شبیه به مسدودکننده های کانال کلسیم - نوعی دارو که موجب شل و گشاد شدن رگ های خونی می شود - به کاهش فشار خون کمک می کند.

با این وجود، پژوهش ها با حضور سوژه های انسانی در این زمینه محدود هستند و برای درک بهتر تاثیر جعفری بر فشار خون انسان به انجام مطالعات بیشتر نیاز است.

دانه کرفس

دانه کرفس ادویه ای همه کاره و سرشار از مواد مغذی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است.

برخی پژوهش ها نشان داده اند که دانه کرفس ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

یک مطالعه روی موش ها آثار عصاره دانه کرفس بر فشار خون را بررسی کرد. پژوهشگران دریافتند که عصاره دانه کرفس فشار خون را در موش هایی که به فشار خون بالا مبتلا بودند، کاهش داده است اما در موش هایی با فشار خون عادی تغییری مشاهده نشد.

به گفته پژوهشگران، ترکیباتی در عصاره دانه کرفس با عمل به عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم طبیعی ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

افزون بر این، دانه کرفس منبع خوبی از فیبر غذایی است که با کاهش فشار خون پیوند خورده است.

با این وجود، مطالعات در زمینه آثار دانه کرفس بر فشار خون محدود هستند و به انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه نیاز است.

پنجه گربه چینی

مدتهاست که مردم از گیاه پنجه گربه چینی در پزشکی سنتی چینی برای درمان انواع مختلفی از بیماری ها از جمله فشار خون بالا استفاده می کنند.

پنجه گربه چینی با نام علمی Uncaria rhynchophylla را نباید با گیاه پنجه گربه (Uncaria tomentosa) اشتباه بگیرید. به رغم نام و شکل ظاهری مشابه، این گیاه دارای منشا و خواص شیمیایی متفاوتی است.

گیاه پنجه گربه چینی دارای ترکیبات مختلفی مانند هیرسوتین و رینکوفیلین است. مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که این ترکیبات ممکن است با عمل به عنوان مسدودکننده های کانال کلسیم طبیعی فشار خون را کاهش دهند.

این ترکیبات ممکن است رگ های خونی را برای تولید اکسید نیتریک تحریک کنند که این ترکیب شیمیایی به شل و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند.

مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان می دهند که مصرف عصاره پنجه گربه چینی یا ترکیبات آن فشار خون را کاهش داده و به جریان خون کمک می کند. با این وجود، مطالعات با حضور سوژه های انسانی در این زمینه محدود هستند.

باکوپا مونیری

باکوپا مونیری یک گیاه دارویی است که در مناطق باتلاقی در جنوب آسیا رشد می کند. پزشکان فعال در پزشکی سنتی هندی از این گیاه برای درمان شرایط مختلف از جمله اضطراب، مشکلات حافظه، و فشار خون بالا استفاده می کنند.

در مطالعات با حضور سوژه های حیوانی، باکوپا مونیری با تحریک رگ های خونی برای ترشح اکسید نیتریک به کاهش سطوح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کرد.

مطالعه ای 12 هفته ای با حضور 54 بزرگسال سالم نیز تاثیرات باکوپا مونیری بر حافظه، اضطراب، افسردگی و فشار خون را بررسی کرد.

در شرایطی که این گیاه دارویی بیشتر جنبه های ذهنی را بهبود بخشید اما تاثیری بر فشار خون نداشت.

اگرچه نتایج پژوهش ها با حضور سوژه های حیوانی امیدوارکننده هستند، آثار باکوپا مونیری بر فشار خون در انسان ها همچنان نامشخص است و به انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه نیاز است.

سیر

سیر سرشار از ترکیبات مختلف است که ممکن است برای قلب انسان مفید باشند.

به طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که ممکن است به افزایش جریان خون و شل شدن رگ های خونی کمک کند. در مجموع، این عوامل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

بررسی 12 مطالعه که داده های بیش از 550 نفر مبتلا به فشار خون بالا را شامل می شد، نشان داد که مصرف سیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب 8.3 و 5.5 میلیمتر جیوه کاهش داده است.

این کاهش مشابه با آثار داروهای فشار خون بود.

یک مطالعه 24 هفته ای با حضور 30 شرکت کننده نیز نشان داد که مصرف 600 تا 1,500 میلی گرم عصاره سیر به اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون موثر بوده است.

آویشن

آویشن یک گیاه خوش عطر و طعم و سرشار از ترکیبات سالم مختلف است.

اسید رزمارینیک یکی از این ترکیبات است. پژوهش ها آن را با فواید بسیاری از جمله کاهش سطوح التهاب و قند خون و همچنین افزایش جریان خون پیوند داده اند. این ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که مصرف اسید رزمارینیک با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین به میزان قابل توجهی فشار خون سیستولیک را کاهش می دهد.

آنزیم مبدل آنژیوتانسین مولکولی است که رگ های خونی را تنگ کرده و فشار خون را افزایش می دهد. از این رو، مهار آن ممکن است موجب کاهش فشار خون شود.

مطالعات دیگر با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که مصرف عصاره آویشن عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول کلی، کلسترول بد، تری گلیسیریدها، و فشار خون را کاهش می دهد.

با این وجود، مطالعات با حضور سوژه های انسانی در مورد تاثیر آویشن بر فشار خون محدود هستند و به انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه نیاز است.

دارچین

دارچین یک ادویه خوش عطر و طعم است و مردم قرنهاست از آن در پزشکی سنتی برای درمان بیماری های قلبی از جمله فشار خون بالا استفاده می کنند.

در شرایطی که کاملا مشخص نشده است که دارچین چگونه فشار خون را کاهش می دهد، پژوهش هایی با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که این ماده می تواند به گشاد و شل شدن رگ های خونی کمک کند.

بررسی 9 مطالعه شامل 641 شرکت کننده نشان داد که مصرف دارچین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب و به طور میانگین 6.2 و 3.9 میلیمتر جیوه کاهش داده است.

این اثر زمانی که افراد دارچین را به طور مداوم برای بیش از 12 هفته مصرف کرده بودند، قوی‌تر بود.

افزون بر این، بررسی سه مطالعه شامل 139 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد افرادی که برای بیش از 12 هفته 500 تا 2,400 میلی گرم دارچین در روز مصرف کرده بودند، به طور میانگین کاهش 5.39 میلیمتر جیوه در فشار خون سیستولیک و 2.6 میلیمتر جیوه در فشار خون دیاستولیک را تجربه کردند.

زنجبیل

زنجبیل یکی از گزینه های ثابت در پزشکی جایگزین است.

مردم قرنهاست که از آن برای بهبود جنبه های مختلف سلامت قلب از جمله گردش خون، سطوح کلسترول، و فشار خون استفاده می کنند.

مطالعات با حضور سوژه های انسانی و حیوانی نشان داده اند که مصرف زنجبیل فشار خون را از چند طریق کاهش می دهد. زنجبیل به عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم طبیعی و یک مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین طبیعی عمل می کند.

مسدودکننده های کانال کلسیم و مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین از جمله داروهای فشار خون هستند.

مطالعه ای روی بیش از 4,000 نفر نشان داد آنهایی که بیشترین میزان زنجبیل - 2 تا 4 گرم در روز - را مصرف می کردند با کمترین خطر ابتلا به فشار خون بالا مواجه بودند.

هل

هل ادویه ای خوش عطر و طعم است. آنتی اکسیدان های مختلف موجود در هل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

مطالعه ای 12 هفته ای با حضور 20 بزرگسال که به تازگی فشار خون بالا در آنها تشخیص داده شده بود، نشان داد که مصرف سه گرم پودر هل در روز به میزان قابل توجهی فشار خون این افراد را کاهش داده و به محدوده عادی نزدیک کرده است.

مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که هل ممکن است از طریق عمل به عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم طبیعی و یک ادرارآور طبیعی به کاهش فشار خون کمک کند.

در شرایطی که این یافته ها امیدوارکننده هستند، اما پژوهش ها در این زمینه همچنان در مراحل اولیه قرار دارند. از این رو، به انجام مطالعات بیشتر برای بررسی آثار هل در انسان نیاز است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: