پایگاه خبری خانه فوتبال:

«یکی از باهوش‌ترین، خونگرم‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین فوتبالی‌ها.» وقتی خبر درگذشت ژرار هولیه به گری لینکر رسید، اینطور واکنش نشان داد و این بهترین توصیف از سرمربی محبوب سال‌های پیش لیورپول بود. کسی که هواداران لیورپول و خیلی‌ها فکر می‌کردند طلسم قهرمان نشدن‌شان در لیگ برتر انگلیس را او بشکند، اما با این که معمار بخش مهمی از تاریخ باشگاه بود، این اتفاق رخ نداد.

تیفوسی‌های لیورپول حضور هولیه روی نیمکت لیورپول باعث می‌شد KOP خیال راحتی داشته باشند و تصور کنند ضربان قلب تیم‌شان خوب می‌زند و منظم کار می‌کند، اما قلب خودِ هولیه هم از همان ۲ دهه پیش خوب نمی‌کرد و حالا در سال ۲۰۲۰ برای همیشه ایستاد. خاطره‌ای از هولیه هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد، وقتی که بین دو نیمه دیدار اکتبر ۲۰۰۱ بین لیورپول و لیدزیونایتد در آنفیلد قلبش کار دستش داد و مجبور شد نیمه دوم را در بیمارستان سپری کند!

سال ۱۹۹۸ و وقتی لیورپول با روی اِوانز نتایج خوبی نگرفته بود، ژرار هولیه که سابقه مربیگری در تیم ملی فرانسه کنار میشل پلاتینی و سرمربیگری خروس‌ها برای مدت کوتاهی را داشت و پاری‌سن‌ژرمن هم مربیگری کرده بود، کنار دست اِوانز روی نیمکت نشست. با این حال چنین پروژه‌ای مشخص بود سرانجامی ندارد و بعد از یک فصل هولیه به تنهایی سرمربی تیم شد. مهم‌ترین فصل تیم هولیه، فصلِ ۲۰۰۱-۲۰۰۰ بود که سه‌گانه را با لیورپول برد و فصلی ماندگار توی تاریخ باشگاه شد، که همان دوران همه فکر می‌کردند لیورپول قهرمان لیگ برتر هم خواهد شد، اما در نهایت عنوانی بهتر از سومی کسب نکردند.

شب به‌یادماندنی و یکی از تاریخی‌ترین فوتبال‌های اروپا، بازی لیورپول و آلاوسِ فینال جام یوفای همان فصل بود. ماراتن ۱۲۰ دقیقه‌ای توی ورزشگاه وستفالنِ دورتموند که لیورپول بعد از تساوی ۴-۴ در ۹۰ دقیقه، با گل طلایی دقیقه ۱۱۷ از حریف اسپانیایی برد. فصل بعد لیورپولِ هولیه در لیگ برتر دوم شد، در حالی که خیلی‌ها اعتقاد داشتند اگر قلب هولیه اذیتش نمی‌کرد و مجبور نمی‌شد تیم را موقتاً ترک کند، سرانجام قهرمان شده بودند. هولیه بعد از جدایی تلخ از لیورپول، در لیون و استون‌ویلا مربیگری کرد و سال ۲۰۱۱ فهمید که با این قلب ناراحت دیگر جای او لب خط نیست.

خیلی‌ها هولیه را یکی از پدرخوانده‌های مربیگری در دنیای فوتبال می‌دانند و خدمات ژرار به لیورپول و فوتبال انگلیس، فراموش‌شدنی نیست، اما برای فرانسوی‌ها آنقدر این خدمات اهمیت دارد که به او بالاترین نشان افتخار کشور «لژیون دونور» را اهدا کرده‌اند.

 

منبع: خبرورزشی

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: