پایگاه خبری خانه فوتبال:

قرارداد تلویزیونی چند میلیارد دلاری کمپانی رسانه ای MediaPro با لیگ1 فرانسه برای پخش تلویزیونی مسابقات این لیگ به شکلی ناگهانی فسخ شده و باشگاه های فرانسوی را با خطر بحران شدید مالی روبرو کرده است. مبلغ پیشنهادی MediaPro به لوشامپیونا که در ازای پخش مسابقات هر فصل این لیگ مبلغ 1.2 میلیارد دلار بود برای فرانسوی ها آنقدر شیرین بود که از مسئولین لیگ گرفته تا باشگاه‌ها هشدارهای قبلی کارشناسان را نادیده گرفته و به دریافت حق پخش قابل توجه دل خوش کرده بودند. قراردادی که حالا ناگهان به صورتی یک شبه از بین رفته است.

از بین رفتن قرارداد حق پخش لیگ1 فرانسه برای  فوتبال این کشور آنقدر مهم است که نشریه اکیپ امروز در تیتر اول خود از این ماجرا به عنوان "بزرگترین سرقت قرن" یاد کرد.

واکنش نشریه اکیپ: سرقت قرن

هفته گذشته مذاکرات بین سازمان لیگ فرانسه و شرکت MediaPro، شرکتی اسپانیایی که در حال حاضر کنترلش در اختیار مالکین چینی است در حالی به پایان رسید که این شرکت حق پخش چهار ساله لیگ فوتبال فرانسه را به سازمان لیگ فرانسه برگرداند. مدیا پرو تنها حدود یک سوم از 300 میلیون دلاری که برای پخش تلویزیونی فصل جاری بدهکار بود را به فرانسوی ها پرداخت کرد و گفت از بازپس دهی بقیه بدهی اش ناتوان است.

ژوم رور، مدیر عامل مدیاپرو که حالا به دشمن درجه یک لیگ فرانسه تبدیل شده

این خبر برای لیگ فرانسه و باشگاه های این کشور ویران‌کننده بود. در آستانه بازار نقل و انتقالات ژانویه، سازمان لیگ فرانسه در روزهای اخیر در به در به دنبال جانشین کردن مدیا پرو با یک پخش کننده تلویزیونی جدید است. باشگاه‌های فرانسوی از این ناراحتند که در آستانه بازار زمستانی به جای اینکه بتوانند با دریافت مبالغی که انتظار داشتند از مدیا پرو دریافت می کنند با رقبای بزرگ اسپانیایی، انگلیسی و آلمانی شان رقابت کنند حالا با بحران مالی مواجه شده اند.

مدیر یکی از باشگاه های فرانسوی که نامش فاش نشده به اکیپ گفته که این شرایط برای همه باشگاه ها فاجعه است. الخلیفی قطری رئیس باشگاه PSG از سازمان لیگ فرانسه خواسته تحقیقاتی جدی درباره این اتفاق انجام دهند، اتفاقی که برای تیمهای فرانسوی به قول او فاجعه بار بوده است. البته الخلیفی علاوه بر ریاست باشگاه PSG ریاست گروه رسانه‌ا ی beIN را هم به عهده دارد که از رقبای مدیا پرو است و حالا همه نگاه ها به قطر و الخلیفی دوخته شده است.

این البته مشکلی است که بسیاری از فرانسوی‌ها حالا مدعی هستند به دلیل تصمیمات قبلی مسئولین فوتبال این کشور ایجاد شده است. زمانی که در فصل بهار همه لیگهای بزرگ اروپایی به دنبال راهی برای شروع دوباره مسابقات می گشتند تا ضرر و زیان ناشی از اپیدمی کرونا را دست کم تا حدی جبران کنند، لیگ فرانسه به شکلی ناگهانی اعلام کرد که لیگ را پایان یافته تلقی کرده و دیگر قصد ادامه فصل گذشته را نخواهد داشت.

دولت فرانسه در آن زمان با صدور یک فرمان اعلام کرد لیگ فرانسه قطعا به پایان رسیده است. دولت اما زمانی که متوجه شد این تصمیم باعث می شود باشگاه‌های لیگ1 با ضررهای هنگفت مالی و حتی با خطر ورشکستگی مواجه شوند برای جبران مافات برنامه‌ای برای اهدای وام به باشگاه ها آغاز کرد و در کنار برنامه ملی کمک مالی به متضررین کرونا باشگاه های فوتبال را هم مورد حمایت مالی قرار داد. اما این کمکهای مالی نتوانست شرایط اقتصادی باشگاه ها را دگرگون کند و با شروع فصل جدید بود که باشگاه های فرانسوی امیدورا بودند قرارداد شیرین لیگ‌شان با مدیا پرو بتواند آنها را از وضع بغرنج مالی نجات دهد. امیدی که حالا به ناامیدی مطلق تبدیل شده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: