پایگاه خبری خانه فوتبال:

دیدار تیم های فوتبال مس رفسنجان و سپاهان اصفهان در چارچوب هفته هشتم لیگ برتر فوتبال ایران با صحنه عجیب و غریب داوری روبرو بود؛ صحنه ای که بی شباهت به دو رخداد دیگر در تقابل تیم های ذوب آهن و پیکان و نیز استقلال و نفت مسجد سلیمان نبود و بیش از پیش به شائبه های ایجاد شده دامن زد.

پیش از این سرپرست کمیته برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در گفت و گو با ایسنا، شائبه مطرح شده در مورد بازبینی صحنه های مشکوک داوری از طریق تلویزیون و اعلام به داور در حین برگزاری مسابقات را رد و اعلام کرد داوران درون زمین از طریق هدست با یکدیگر در ارتباط هستند اما مسائل و شائبه های مطرح شده صحت نداشته و از بیرون به داوران چیزی منتقل نمی شود و چنین فضایی نیز وجود ندارد.

ذوب آهن-پیکان و استقلال-صنعت نفت

برای اولین بار در بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران دیدار تیم های ذوب آهن اصفهان و پیکان بود که داور پس از مکثی چند دقیقه ای رای خود را در مورد پنالتی اعلام شده برای تیم پیکان رد کرد و از همان زمان با توجه به رفتارهای صورت گرفته از سوی داور وسط و داوران خط این شائبه به وجود آمد که بیرون از زمین مسابقه تصمیم درست به داور منتقل شده است. علاوه بر این در دیدار تیم های فوتبال استقلال و صنعت نفت آبادان بود که دو صحنه داوری و مکث های داور وسط پس از تصمیم اولیه و تایید آن موجب شد تا به طرح این موارد دامن زده شود؛ موضوعی که واکنش های مثبت و منفی متفاوتی را به همراه داشت.

اتفاق عجیب در دیدار مس رفسنجان و سپاهان

بازبینی بحث برانگیزترین صحنه داوری دیدار تیم های فوتبال مس رفسنجان و سپاهان اصفهان به خوبی گواه این است که اتفاقات عجیب و غریبی در مقوله داوری بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران رخ می دهد.

خطای دو ضرب اعلام شده در محوطه جریمه تیم فوتبال سپاهان موقعیت مناسبی را در اختیار مس رفسنجان قرار داده بود، ضربه پس از اصابت به دست بازیکن مس رفسنجان (نظرات کارشناسان داوری در خصوص خطای این در این صحنه متفاوت است) با شوت یکی بازیکنان مس همراه و روانه دروازه شد.

تصمیم اولیه داور صحیح بودن گل بود و کمک داور کنار خط دروازه سپاهان نیز این تصمیم را تایید و رای به صحیح بودن گل داد و پرچمی از سوی وی زده نشد. توپ به میانه میدان منتقل و قرار بود بازی از سوی سپاهانی ها پس از دریافت گل آغاز شود

ناگهان داور وسط به سمت دیگر کمک داور خط که در سمت دروازه مس رفسنجان قرار داشت، رفت پس از لحظه ای نیز ناظر بازی به جمع آن ها اضافه شد و مشخص بود که صحبت های رد و بدل شده در مورد صحیح یا مردود اعلام شدن گل است. داور وسط اما پس از چند دقیقه در اقدامی عجیب به سوی داور خط سمت دروازه سپاهان رفت و با وی نیز چند کلامی صحبت و در نهایت گل مس رفسنجان مردود اعلام شد!

آچمز سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال

برخی معتقدند که اتخاذ تصمیم درست و مشاهده صحنه های داوری از طریق تلویزیون با توجه به نبود کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران، کمترین اقدامی است که می توان انجام داد. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که چنین رویه ای تبعات بسیاری برای فوتبال ایران به همراه دارد و باعث می‌شود که شاهد اعتراض بی رویه به تصمیم داوران باشیم و در صحنه های حساس خواستار بازبینی صحنه های داوری باشیم در حالی که چنین چیزی از سوی مسئولان انکار می شود.

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال ایران اجازه ندارند غیر از سیستم کمک داور ویدیویی مورد تایید فیفا از تجهیز دیگری برای بازبینی صحنه های مشکوک داوری استفاده کنند و تنها سیستم مورد قبول و مجاز برای فوتبال در دنیا استفاده از کمک داور ویدیویی است که توسط شرکت های معرفی و تایید شده از طریق فدراسیون جهانی فوتبال خریداری و نصب می شود و در صورتی که فیفا مطلع شود از رویه ای غیر از این استفاده شده، جریمه و برخورد را در دستور کار قرار می دهد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: