پایگاه خبری خانه فوتبال:

قدیمی ترین های لیگ برتر خلیج فارس امیر قلعه نویی و سیدجلال حسینی هستند. سرمربی و بازیکنی که از همان دوره های نخست در لیگ برتر نقش آفرینی کردند و تا امروز نیز جزو چهره های شاخص فوتبال ایران باقی مانده‌اند و حالا قرار است این هفته یک رکورد ویژه را تجربه کنند؛ رسیدن به پانصدمین بازی.

از بین سرمربیان هیچ کسی به این رکورد نرسیده و حتی به آن نزدیک هم نیست. چه بسا اگر علی دایی در دو سال اخیر غایب نبود، به عنوان یک تهدید جدی برای رکورد امیر قلعه نویی ظاهر می‌شد اما ژنرال فوتبال ایران حالا با اقتدار پیش می‌رود و البته روند کار او به شکلی است که بعید است به این سادگی ها متوقف شود.

از آن طرف سیدجلال حسینی به عنوان کاپیتان تیم پرسپولیس و پیش از دیگر بازیکنان وارد زمین خواهد شد تا در این روز مهم، رهبری بازیکنان سرخپوش را برعهده داشته باشد. سیدجلال اگر به عرصه مربیگری هم وارد شود، می‌تواند نخستین کسی باشد که سابقه حضورش در مسابقات را به عدد ۱۰۰۰ برساند.

* قلعه نویی؛ امیرخان، ژنرال و قهرمان

قلعه نویی در این روز خاص، یک بازی ویژه را مقابل استقلال خواهد داشت. نخستین تجربه سرمربیگری امیر قلعه نویی به دومین دوره لیگ حرفه ای ایران و به زمانی برمیگردد که آبی های اهواز سکان هدایت خود را به این مربی جوان و کم تجربه سپردند و او نیز استقلال اهواز را در لیگ برتر حفظ کرد؛ تیمی که حالا تا لیگ استانی پایین رفته است.

او خیلی زود به نیمکت استقلال تهران هم رسید و در لیگ سوم هدایت آبی ها را برعهده گرفت. اگرچه وی یک بار در سال ۱۳۸۱ یه عنوان مربی موقت با آبی ها قهرمان جام حذفی شده بود اما این اولین باری بود که قرعه نویی فرصت این را داشت تا تیم مورد علاقه خود را ببندد و راهی لیگ برتر کند؛ دو فصل نخست او نایب قهرمان و سوم شد اما سرانجام در پایان لیگ پنجم، مهاجم سابق استقلالی ها، این تیم را به عنوان قهرمانی لیگ برتر رساند.

تا پیش از حضور در تیم ملی او بیش از ۱۰۰ بار روی نیمکت تیم های مختلف در سطح اول فوتبال ایران نشست. حضور در تیم ملی اگرچه با موفقیت همراه نبود اما نقطه عطفی در کارنامه قلعه نویی شد؛ بعد از آن نوبت به مس کرمان رسید که با این سرمربی نسبتا جوان در لیگ ایران مدعی شود و سپس نوبت قهرمانی با استقلال و سپاهان رسید؛ سه قهرمانی متوالی که برای اولین بار در تاریخ لیگ ایران اتفاق می‌افتاد.

در آغاز دهه ۹۰ قلعه نویی به سراغ یک چالش جدید رفت؛ ماموریت او این بار این بود که تراکتور را از تیمی که با تماشاگرانش مشهور شده بود، به تیمی تبدیل کند که ادعای قهرمانی در لیگ برتر را دارد. همین اتفاق نیز رخ داد و او در پایان فصل و به عنوان نایب قهرمان در ورزشگاه یادگار امام دور افتخار زد.

در لیگ دوازدهم قلعه نویی به آخرین قهرمانی اش در لیگ برتر رسید که او را همچنان پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر نگه داشته است. در لیگ سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم وی عملکرد مطلوبی در استقلال و تراکتور نداشت اما در لیگ های هجدهم و نوزدهم او سپاهان را به جمع مدعیان برگرداند و البته در قهرمانی ناکام ماند.

حالا او که پنج قهرمانی لیگ برتر را در کارنامه دارد، با گل گهر صدرنشینی لیگ برتر را تجربه کرده و یک بار دیگر تلاش می‌کند تا سطح یک تیم را افزایش دهد. اگر او مس کرمان را به تیمی شاخص تبدیل کرد، تراکتور را به آسیا رساند، با سپاهان رکورد قهرمانی زد و تمام قهرمانی های استقلال را به دست آورد، با گل گهر هم می‌تواند به هدفش برسد. البته پیش از این رویاپردازی، شاگردان «امیرخان» باید تلاش کنند تا یک جشن ویژه را در بازی شماره ۵۰۰ برای او رقم بزنند؛ همین عدد یک کنایه بزرگ برای آن هایی است که دوره قلعه نویی را از مدت ها پیش تمام شده می‌دانستند.

* سیدجلال؛ صخره، سوپرمن و دیوارآهنین

سیدجلال حسینی کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس پرافتخارترین بازیکنان لیگ برتر ایران است؛ او در تنها قهرمانی لیگ برتری سایپا سهیم بود، سپس به سپاهان رفت تا با این تیم هت‌تریک کند و حالا در پرسپولیس پوکر را تجربه کرده و به دنبال «گلات» است. این یعنی حسینی با ۸ قهرمانی، پایین تر از پرسپولیس که ۱۳ بار قهرمان شده، شانه به شانه استقلال می‌زند!

کاپیتان پرسپولیس در مجموع بیش از ۷۰۰ بازی حرفه ای در لیگ برتر، لیگ یک، لیگ ستارگان قطر، جام حذفی، سوپرجام، لیگ قهرمانان و تیم ملی داشته اما در مسابقات لیگ، ۴۹۹ بار به میدان رفته و فردا در دیدار با ذوب آهن پانصدمین بازی اش را تجربه خواهد کرد.

در این بین او بیش از دیگر تیم ها، پیراهن پرسپولیس را برتن کرده؛ ۱۵۶ بار. سیدجلال همچنین ۱۱۷ بار با پیراهن سایپا به میدان رفته و ۹۴ مرتبه نیز در سپاهان نقطه آفرینی کرده است. اما نمی‌توان از نام ملوانی گذشت که کاپیتان سابق تیم ملی را به فوتبال ایران معرفی کرد و همیشه شایعاتی بوده که در آینده سیدجلال دوباره به انزلی بازگردد تا فوتبالش را در این تیم به پایان برساند.

حسینی که دو سال پیش خداحافظی اش از تیم ملی را در کنار امیر قلعه نویی و برانکو ایوانکوویچ به ثبت رساند، حالا در غیاب شجاع خلیل زاده، به خوبی خط دفاعی قرمزها را سازماندهی کرده و سبب شده تا یحیی گل‌محمدی هیچ نگرانی ای نداشته باشد. او بازیکنی را در ترکیب خود دارد که تنها ۴۹۹ بار در لیگ به میدان رفته و نزدیک به همین تعداد بازی حرفه ای را هم در دیگر مسابقات رسمی و غیررسمی تجربه کرده و ۱۱۵ بار هم با پیراهن تیم ملی توانایی هایش را به نمایش گذاشته است.

شماره چهار پرسپولیس که از سوی هواداران این تیم به «صخره» مشهور شده است، در سال های اخیر همیشه با پرسش هایی با مضمون خداحافظی مواجه بوده اما با گذر از آن ها، پاسخ تیم سوال ها را در زمین مسابقه داده؛ همان جایی که لقب هواداران روی سکو را به یک واقعیت تبدیل و برای سه فصل، پرسپولیس را صاحب بهترین خط دفاعی ایران کرده است.

این که سیدجلال حسینی و امیر قلعه نویی تا چه زمانی در سطح اول فوتبال ایران خواهند بود، مشخص نیست اما بدون تردید این دو نقشی پررنگ در ماجراهای جذاب، جنجالی و مهم فوتبال ایران در دو دهه اخیر داشته اند. سیدجلال در دو مقطع به عنوان بازیکن تیم ملی و سپاهان شاگرد قلعه نویی بود و حالا در یک روز با او، به یک رکورد یکسان خواهد رسید؛ عجب روز جذابی.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: