پایگاه خبری خانه فوتبال:

به ماسوله گیلان می رویم؛ مقصدی جذاب با بافتی پلکانی که شما را برای لحظاتی از همهمه های شهرنشینی و دغدغه ها دور می کند. روستایی که این روزها عنوان شهر را یدک می کشد؛ اما هنوز هم حال و هوای سنتی روستا در آن جاریست. به شما در مورد جاهای دیدنی ماسوله می گوییم، به بازار ماسوله می رویم و سوغات ماسوله را به شما معرفی می کنیم و در نهایت آدرس و راه دسترسی به این مقصد زیبا را در اختیارتان می گذاریم. همراه مان باشید و با این جاذبه شمال آشنا شوید.

معرفی ماسوله

ماسوله شهری تاریخی و توریستی است که همچون یک دهکده به نظر می رسد و به عنوان نمونه ای شاخص از معماری پلکانی در سطح جهانی شناخته می شود. در این شهر گزینه های بسیاری برای خوشگذرانی پیش روی تان قرار دارد و امکانات مناسب آن به شما اجازه می دهد تا سفر راحت و خوبی را برای خود و همراهان تان رقم بزنید. ماسوله اولین شهر تاریخی زنده کشور است که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

فضای مه آلود ماسوله زبانزد خاص و عام است و طبیعت بهشت‌گونه آن در کنار جلوه های تاریخی و فرهنگی این شهر، زیبایی آن را دو چندان کرده اند. گردش در بازار ماسوله و خرید سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی از تجربه هایی است که هیچگاه فراموش تان نمی شود. سفر به ماسوله فرصت بازدید از موزه های این شهر را در اختیارتان می گذارد. می توانید در ماسوله اقامتی رویایی و به یادماندنی را تجربه کنید.

2f548761-393a-417a-b822-da3502d4271e

اجاره ویلا در شمال و ماسوله

یکی از مهم ترین موارد در هنگام بازدید از این روستای زیبا، بحث اجاره ویلا در آنجا می باشد. برای مشاهده تمای ویلا های موجود در ماسوله و اجاره ویلا در شمال می توانید به صفحه  https://www.karnaval.ir/stay/list-north-of-iran/b11 از وبسایت کارناوال بروید.

در سفر به ماسوله گزینه های بسیار مناسبی برای ویلا پیش روی شما قرار دارند. می توانید یکی از خانه های محلی این روستا را انتخاب کنید که خدمات متفاوت و قیمت های مختلفی را به شما ارائه می دهند. همچنین می توانید یکی از ویلا ها را اجاره کنید و از اقامت خود لذت ببرید. اگر از طرفداران کمپینگ نیز هستید، به پارک جنگلی ماسوله بروید و کمپ خود را در آن برپا کنید.

VnLAIeujsOly

 

بهترین فصل سفر به ماسوله

در مجموع اقلیم مطبوع منطقه و محیط طبیعی دلپذیر در چهار فصل سال باعث شده تا گردشگران در همه فصول، ماسوله رابه عنوان مقصد خود انتخاب کنند و شاهد مناظری شگفت انگیز باشند.

بهار: رویش دوباره طبیعت در این فصل باعث می شود تا بسیاری راهی ماسوله شوند و جلوه هایی تازه را در این شهر ببینند.

تابستان: چهره ماسوله در این فصل مزین به گلدان های شمعدانی است و مانند یک پیراهن گل گلی بر تن شهر جلوه می کنند.

پاییز: طبیعت رنگارنگ پاییزی نیز آرایشی خاص به ماسوله می دهد و تصویری متفاوت را به نمایش می گذارد.

زمستان: با وجود قرارگیری ماسوله در منطقه کوهستانی و سرمای هوا در زمستان، باز هم گردشگران و مشتاقان راهی این شهر می شوند تا آن را در لباس سپید زمستانی ببینند.

دیدنی های ماسوله

جاده ای که شما را به ماسوله و زیبایی هایش می رساند، از فومن آغاز می شود و در عین کوتاه بودن، شما را با جلوه هایش جادو می کند. خانه های سنتی یکی پس از دیگری نمایان می شوند، مردمانی که سبدهایی چوبی بر دوش شان دارند در کنار جاده دیده می شوند و مناظر رویایی یکی پس از دیگری از جلوی چشم شما می گذرند. در میانه این راه، رستوران های محلی با تخت های سنتی میزبان خوبی برای شما خواهند بود؛ به شرطی که فرصت کافی داشته و زمان مناسبی را برای سفرتان در نظر گرفته باشید. در پایان راه، ماسوله با خانه هایی که بر دوش یکدیگر سوار شده اند، نمایان می شود

یکی از ویژگی های شاخص ماسوله بافت جالب توجه آن است؛ این شهر در دامنه‌ کوهپایه به صورت پلکانی، شکل گرفته و پایین ترین و بالاترین نقطه آن حدود 120 متر اختلاف ارتفاع دارند. در این شهر خانه ها بر روی یکدیگر قرار دارند و پشت بام خانه پایینی، نقش حیاط خانه بالایی و یا معبر کوچه بالایی را بازی می کند. شهرت این ویژگی خاص در معماری این شهر باعث شده تا در کنار نام یا لقبِ روستاها و شهرهای پلکانی دیگر در اقصی نقاط ایران، نام ماسوله را ببینید. 

آنچه که ماسوله را از سایر نمونه های معماری پلکانی متمایز می کند، شمعدانی های رنگارنگی هستند که در کنار پنجره ها خودنمایی می کنند. ساکنان هر خانه بسته به سلیقه خود نمای خانه شان را با گلدان های شمعدانی می آرایند.

PGZ3ePq6y0Av

مسیر های دسترسی به روستای ماسوله

برای رسیدن به ماسوله، ابتدا خود را به شهر فومن برسانید و از آنجا وارد جاده ماسوله شوید و به راحتی به این شهر برسید. اگر خودروی شخصی ندارید می توانید از رشت یا فومن با استفاده از تاکسی یا مینی بوس به ماسوله بروید. 

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید نیز میتوانید با رزرو بلیط هواپیما خود را به رشت برسانید و سپس از آنجا با تاکسی به مقصد ماسوله رهسپار شوید.

چه سوغاتی که در ماسوله میشه خرید؟

شیرینی اگردک: این شیرینی خوشمزه مخصوص ماسوله گیلان است و کره، آرد برنج، آرد سفید، پودر قند، زنجبیل، پودر هل و زعفران مواد اولیه آن را تشکیل می دهند. این شیرینی را می توایند از قنادی معروف ماسوله در سطح اول بازار تهیه کنید. اگردک قزوینی و تبریزی و ... نیز از دیگر انواع این شیرینی هستند.

عروسک های دستبافت: بانوان هنرمند در جای جای ماسوله هستند و عروسک های زیبایی را می بافند. حضور این بانوان و دستفروشان چهره خاصی به ماسوله بخشیده است و فرصت خوبی برای تهیه یک یادگاری به شما می دهد. 

چموش: یکی از سوغاتی های ماسوله، چموش نام دارد که پاپوشی چرمی است. مردم گیلان در گذشته های دور از این نوع پاپوش استفاده می کردند تا از رطوبت و گل در امان بمانند. امروزه چموش تنها کاربرد تزیینی دارد و در ماسوله اصیل ترین نوع آن پیدا می شود.

سایر سوغات و صنایع دستی: گلیم، صنایع چوبی و فلزی، شال و جوراب، لباس های محلی، دستکش و روفرشی (نوعی جوراب ساق کوتاه) نخی و پشمی، لیف حمام، جوراب ساق کوتاه و بلند، کلاه پشمی

DGtuWrwQzrX3

در پایان باید بدانید که معماری ماسوله متعلق به دوران زند است. در اینجا به فراخور آب و هوا و شیب زمین و به منظور دفاع راحت تر در برابر دشمنان، از معماری پلکانی استفاده شده است و معماران، خانه ها را به صورت زنجیروار ساخته اند. در این نوع معماری، محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام ها علاوه بر آنکه به خانواده ها تعلق دارند، محلی برای عبور و اصطلاحا پیاده رو نیز هستند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: