پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه برای حمایت از مردم ایران در دولت احمدی نژاد تصویب شد. یارانه به سرپرست خانوار تعلق می گیرد. یارانه اقشار با دهک بالا پس از مدتی حذف شد. مبلغ یارانه  45500 تومان است. یارانه دچار تغییرات مهم می شود.

با توجه به‌عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، یکی از مسائلی که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، میزان پرداخت یارانه‌های نقدی است که تفاوت نظر فاحشی میان آنچه که مجلس در نظر دارد و آن چه که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده است. مهدی پازوکی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت‌وگو با گسترش نیوز، در ارتباط با نحوه پرداخت یارانه در سال آینده اظهار نظر کرد. 

خطر کاهش ارزش یارانه‌ها وجود دارد

این استاد دانشگاه ضمن مردود دانستن پرداخت یارانه نقدی به تمام افراد جامعه، در پاسخ به پرسشی در ارتباط با کیفیت تراز نظام پرداخت یارانه‌ها در کشور، اظهار داشت: فلسفه ایجاد نظام پرداخت یارانه، کاهش فاصله طبقاتی میان افراد کمتر برخوردار و افراد ثروتمند است و پرداخت یارانه به تمامی افراد جامعه، اقدامی غلط و تورم‌زا و به دور از عدالت است و در نهایت باعث بی‌ارزش شدن مجموع یارانه‌های پرداختی به افراد کمتر برخوردار می‌شود. این موضوع چندان قابلیت دفاع ندارد منتهی برخی از دولتمردان با دلایل سیاسی روی تداوم این رویه غلط که میراث دولت پیشین برای آن‌ها بود، اصرار دارند و به همین جهت خطر کاهش ارزش یارانه هر فرد به زیر ۲ دلار نیز وجود دارد! 

دولت قیمت حامل‌های انرژی را آزاد کند

یارانه

 

مهدی پازوکی ادامه داد: دولت باید هرچه سریع‌تر وزنه‌های سنگینی را که به پای خودش بسته آزاد کند و تا جایی که امکان دارد، قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند و آن‌ها را به بازار واگذار کند. یکی از استدلال‌های برخی از سیاسیون این است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی و رساندن آن‌ها به سطح فوب، باعث می‌شود که فقرا و افراد کمتر برخوردار، زیر فشار اقتصادی بیشتری نسبت به وضع موجود قرار بگیرند که البته این مشکل هم راه حل دارد. دولت می‌تواند با حذف یارانه پردرآمدها و همچنین با شارژ اعتباری که از ناحیه افزایش درآمدهای ناشی از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی خواهد داشت، میزان پرداختی یارانه نقدی به این افراد را به بیش از ۱۸۰ هزار تومان برای هر فرد تبدیل کند. 

یارانه نقدی فسادآفرین نیست

این اقتصاددان افزود: البته این اقدام علاوه بر آثار مثبتی که در افزایش درآمد دهک‌های فرودست خواهد داشت، آثار تورمی هم نخواهد داشت زیرا پول جدیدی خلق نخواهد شد و همچنین دولت با این کار، بهترین شکل پرداخت یارانه را در دستور کار قرار می‌دهد زیرا در سایر اشکال پرداخت یارانه‌ای، احتمال بروز فساد بسیار بالاست اما در این شرایط افراد خودشان اقدام به مدیریت این منبع می‌کنند که برای یک خانوار ۴ نفره به رقمی بالغ بر ۷۲۰ هزار تومان در ماه خواهد رسید که دیگر نحوه هزینه‌کرد آن به صلاحدید افراد صورت می‌پذیرد و مصلحت‌سنجی‌های فسادآفرین دولتی نمی‌توانند باعث شکل‌گیری یک رانت انبوه برای ویژه‌خواران شود. 

یارانه به ضرر فقرا! 

یارانه

این استاد دانشگاه در پایان با بیان این که دولت باید اصلاح در سیستم کنونی پرداخت را بپذیرد، اذعان کرد: متاسفانه ارزش یارانه نقدی پرداختی به علت افزایش پایه پولی و تورم در کشور، همچنان سیر کاهشی دارد و فراگیر بودن میزان پرداختی‌ها علاوه بر شکل دادن به کسری بودجه شدید برای دولت، باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی خانوارهای آسیب‌پذیر خواهد شد. همه افرادی که در حال حاضر یارانه نقدی و کمک معیشتی دریافتی می‌کنند مستحق این یارانه نقدی و سایر یارانه‌های نقدی دولت نیستند و دولت با این کار، در واقع یارانه را به ثروتمندان می‌دهد زیرا در شرایط تورمی فعلی، این دهک‌های آسیب‌پذیر خواهند بود که زیر بار فشار تورم روزافزون خرد خواهند شد و ظیفه ذاتی نهاد دولت این است که از وقوع چنین فاجعه‌ای هرچه زودتر جلوگیری به عمل بیاورد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: