پایگاه خبری خانه فوتبال:

 به گزارش سایت خبر روز امروز  قیمت دلار برای فروش در صرافی ملی ۲۴۷۹۸۰ ریال اعلام شد. قیمت خرید دلار ۲۴۳۰۷۰ در این صرافی نیز ریال تعیین شد.

قیمت یورو نیز برای فروش ۲۹۸۶۹۴ در صرافی‌ ملی ریال اعلام شده؛ نرخ خرید یورو نیز در این صرافی ۲۹۲۷۸۰ ریال نرخ خورده است 

یک کارشناس اقتصادی گفت: تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ارزش‌گذاری پول ملی، تورم و نرخ ارز موثر خواهد بود.

قیمت دلار در بازار امروز 6 اسفند 99

قیمت دلار

در آستانه پایان ضرب‌الاجل ایران برای خروج از پروتکل الحاقی، سه‌شنبه‌ شب پس از آنکه رافائل گروسی تهران را ترک کرد، از توافقی موقت با تهران خبر داد. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتایج رایزنی با مقامات ایران را فشرده، خوب و منطقی ارزیابی کرد و گفت که دو طرف درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران به یک تفاهم دوجانبه، فنی و موقت دست یافتند. اما توافقی که روز سه‌شنبه بین ایران و آژانس منعقد شد به سرعت با واکنش نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. واکنش‌ها با توییت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شروع شد. او در توئیترش نوشت: « ‌مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است. هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده ۷ مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده ۹ قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد.»

در ادامه واکنش‌ها علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: «ما از دولتی‌ها می پرسیدیم که شما برجام را با دوستان نوشته‌اید یا با دشمنان؟ می‌گفتند: با دشمنان، پاسخ ما این بود که آنچه مشاهده می‌شود خلاف این است. این اتفاق در تفاهم‌نامه اخیر نیز افتاده است. به نظرم دولت راهی جز اجرای قانون ندارد. باید قانون در کشور حاکم شود. دشمنان هم بدانند که دوره گول زدن افکار عمومی و ایجاد شرایط دوگانه و اضطراری برای ایران گذشته است.»

از سوی دیگر مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: « این توهین به شان ملت ایران است که امروز نوکر خودشان را یعنی نافائل گروسی را به ایران بفرستند و دولت نیز تمام اراده ملت و قانون را زیرپا گذاشته و با آن قراردادی را منعقد کند که نقض صریح قانون است. نمایندگان در این قانون تصویب کردند که استنکاف و امتناع و ممانعت از اجرای این قانون جرم است. رئیس جمهور در این قانون مجری قانون شناخته شده است. امروز مجلس شورای اسلامی باید محکم بایستد و قرار نیست شان مجلس زیر پا گذاشته شود. تا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرا و بیانیه مشترکی که منعقد شد، پاره نشود، هیچ مقام دولتی حق ورود به مجلس را ندارد.»

البته واکنش‌ها به این چند نظر محدود نمی‌شود و دیگر بهارستانی‌ها نیز مخالفت خود را با توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کردند.

اقتصاد بر سر دوراهی

با وجود اماواگرها در خصوص توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمیف حال این پرسش مطرح می‌شود که مذاکرات چه درصورت تداوم و چه در صورت لغوشدن، نتیجه‌ای برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت؟ در این راستا سیاوش غیبی‌پور، دکترای اقتصاد با بررسی مذاکرات ایران با آژانس به تاثیرات تصمیمات سیاسی بر اقتصاد اشاره کرد و در این‌باره گفت: تجربه ثابت کرده است که هر تهدید خارجی، تحریم جدید و نامساعد شدن روابط خارجی ارزش پول ملی ما را کاهش می‌دهد و این یعنی سبب افزایش نرخ ارز خارجی می‌‌شود. این درحالی است که نرخ خارجی ریشه و منشا تغییرات در تمام بازارهای داخلی است. این تجربه علمی نیست اما به هرحال ثابت شده است که هرگاه نرخ ارز افزایشی شده است، بازارهای داخلی به میزان مختلف تغییراتی را داشته‌اند. بنابراین هرگونه تصمیم تازه می‌تواند تاثیرات قابل توجه‌ای را برای بازارهای اقتصادی ما به همراه داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اکنون کشور بر سر یک دوراهی قرار گرفته است، من نمی‌گویم کدام مسیر صحیح است و یا در کدام مسیر حرکت کنیم، اما هر مسیری که راه ارتباطات ایرن با دیگر کشورها را هموار کند بدون شک ارزش پول ملی را افزایش می‌دهد و سبب تغییرات مثبتی در اقتصاد خواهد شد. حال ممکن است لوایح مجلس که در مجمع هست به نفع کشور باشد و یا ممکن است نظر دولت برای همکاری با آژانس راه عبور از مشکلات باشد. به هرحال تصمیم‌گیران باید سیاستی را اتخاذ کنند که سبب افزایش ارزش پول ملی کشور شود.

غیبی‌پور در ادامه گفت‌وگو به بررسی شرایط اقتصاد ایران به هنگام تصمیم‌گیری‌ها پرداخت و در این خصوص گفت: اگر راه مخاطره را در پیش بگیریم در کوتاه‌مدت نرخ ارز افزایشی خواهد شد، هنگامی که دلار گران شود ما شاهد نوسان در دیگر بازارها خواهیم بود. همانطور که اشاره کردم اکنون کشور بر سر دوراهی قرار دارد و این مشخص نبودن وضعیت باعث می‌شود که بازارها راکد بمانند. یعنی خرید‌وفروش‌ها کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاری‌ها راکد می‌شود و افراد برای انجام هر معامله‌ای صبر می‌کنند تا وضعیت توافقات مشخص شود. به عبارتی دیگر فعلا یک حالت برزخی برای اقتصاد ایران به وجود آمده است.

قیمت دلار / اقتصاد چگونه شاهد کاهش قیمت در بازارها خواهد بود؟

قیمت دلار

این دکترای اقتصاد با بیان اینکه اگر سیاست‌گذاران تصمیمی با کمترین خطا و خطر را بگیرند، بازارهای اقتصادی شاهد روند نزولی قیمت‌ها خواهند بود، گفت: ما با دو مسیر روبه‌رو هستیم، اگر سیاست‌گذاران تصمیمی با کمترین خطا و خطر را بگیرند، بازارهای اقتصادی شاهد روند نزولی قیمت‌ها خواهند بود و اگر تصمیم مخاطره‌آمیزی گرفته شود بازارها روند صعودی قیمت‌ها را در پیش خواهند گرفت. البته باید اشاره کنم که همین روند صعودی نیز دائمی و در بلندمدت نخواهد بود، چراکه در بازارهای اقتصادی نوسانات تا یک محدوده‌ای ادامه پیدا می‌کند و پس از آن روند نوسانات بازمی‌گردد و به یک نقطه تعادل می‌رسد.

وی اظهار کرد: بنابراین ممکن است عدم‌همکاری با آژانس، نوسانات نرخ ارز را به همراه داشته باشد اما این نوسانات با هماهنگی‌های داخلی کاهش یافته و به یک نقطه تعادل می‌رسد اما فعلا ممکن است در حالت عدم تعادل قرار بگیریم.

هرگونه تصمیمی به سرعت اثر خود را بر سفره‌ مردم نشان خواهد داد

غیبی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تاثیر اتفاقات سیاسی بر مسائل اقتصادی اشاره کرد و در این‌باره گفت: اقتصاد خروجی تغییرات در جامعه است، یعنی خروجی هر اتفاقی در اقتصاد مشخص می‌شود. به عبارت دیگر تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ارزش‌گذاری پول ملی، تورم و نرخ ارز موثر خواهد بود

. به همین دلیل تصمیمات بین‌المللی تاثیر خود را به سرعت بر سفره معیشت مردم مشخص می‌شود، چراکه با هر تصمیمی که نرخ ارز افزایشی شود قیمت در دیگر بازارها افزایشی خواهد شد، بنابراین معیشت مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. البته ممکن است مدت‌زمان تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد متفاوت باشد اما به هر صورت مسائل به هم مرتبط بوده و این ارتباط معیشت افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

 

چشم‌انداز آتی معامله‌گران ارزی مه آلود و تصور اینکه در آینده چه اتفاق سیاسی خواهد افتاد، برای بازیگران بازار دشوار شده است.

کاهش قیمت دلار متوقف شد؟ / آخرین نرخ ها پیش از شروع بازار

در چنین شرایطی، معامله گران ترجیح می‌دهند خود را با جریان اخبار روزمره هماهنگ کنند، در نتیجه در روزهایی که خبرهای اصطلاحا مثبت به بازار می‌رسد، در موقعیت فروش قرار می‌گیرند و در روزهایی که جریان اخبار، حاکی از دشوار شدن حل مشکلات مربوط به تحریم‌ها باشد، در سمت خرید قرار خواهند گرفت.

روز سه‌شنبه، کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران ارزی بیشتر سعی کردند روی این موضوع مانور دهند که آزادسازی پول‌های ایران در کره‌جنوبی مشروط به تایید آمریکاست. این در حالی بود که سخنگوی دولت تاکید کرد، قرار است یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران درکره‌جنوبی آزاد شود. ایجاد شک و شبهه در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده کافی بود که در چهارمین روز هفته روند کاهشی سکه و دلار قطع شود.

قیمت دلار روز در بازار / قطع موقت روند کاهشی سکه و دلار

قیمت دلار

روز سه‌شنبه، روند کاهشی قیمت دلار قطع شد و این ارز از سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی فاصله گرفت. همزمان با افزایش ارزش اسکناس آمریکایی، سکه امامی توانست به بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی بازگردد. در چهارمین روز هفته، فلز گران‌بهای داخلی ۲۳۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و روی عدد ۱۱ میلیون و۲۰۰ هزار تومان قرار گرفت. بخشی از رشد سکه ناشی از ماندن اونس بالای محدوده هزار و ۸۱۰ دلاری تا ساعت ۳ بعدازظهر بود. با این حال، عاملی که نقش مهم‌تری در رشد قیمت سکه داشت،

افزایش قیمت دلار بود. دیروز اسکناس آمریکایی ۳۰۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، رفتار افزایشی بازیگران بازار ارز از معاملات پشت خطی روز دوشنبه آغاز شده بود؛ در آن مقطع زمانی، نوسان گیران تلاش داشتند به این موضوع بپردازند که بین دولت و مجلس درباره چگونگی اجرایی شدن پروتکل الحاقی اختلاف وجود دارد. بازار پس از افزایش پشت خطی روز دوشنبه آرام‌تر شد و معامله‌گران سعی کردند محتاطانه رفتار کنند. در واقع دیروز کمتر کسی تمایل به خرید داشت و کمتر کسی نیز حاضر به فروش بود. در این شرایط، قیمت در کانال ۲۴ هزار تومانی تا ساعت ۴ بعدازظهر آرام گرفته بود. فعالان ارزی اعتقاد دارند در شرایطی که مشخص نیست

قیمت دلار امروز در بازار 6 اسفند 99
عنوان قیمت(ریال) تغییر روز قبل
دلار ۲۴۲,۶۰۰ ۳.۰۵% ۲۴۹,۹۹۰
یورو ۲۹۲,۹۸۰ ۱.۹۶% ۲۹۸,۷۲۰
پوند انگلیس ۳۵۲,۳۶۰ ۱.۳۱% ۳۵۶,۹۷۰
درهم امارات ۶۸,۷۶۰ ۱.۲۹% ۶۹,۶۵۰
لیر ترکیه ۳۵,۸۰۰ ۱.۴% ۳۶,۳۰۰
فرانک سوییس ۲۸۳,۰۰۰ ۱.۳۱% ۲۸۶,۷۰۰
یوان چین ۴۰,۵۰۰ ۰.۷۴% ۴۰,۸۰۰
دلار کانادا ۲۰۶,۲۵۰ ۰.۷۸% ۲۰۷,۸۵۰
دلار استرالیا ۲۰۴,۳۰۰ ۰.۷۸% ۲۰۵,۹۰۰
ریال عمان ۶۸۰,۲۰۰ ۰.۷۲% ۶۸۵,۱۰۰
کرون نروژ ۳۱,۲۰۰ ۰.۹۶% ۳۱,۵۰۰

در آینده چه اتفاق سیاسی رخ دهد، بهتر است معاملات خود را بر اساس نقاط حمایتی و مقاومتی تنظیم کنند. در شرایط فعلی، برای معامله‌گران ارزی مرز ۲۵ هزار تومانی از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که دلار به بالای این مرز بازگردد، سیگنال افزایشی جدیدی به بازار ارسال خواهد شد. دلار در بهمن توانسته بود در کانال ۲۵ هزار تومانی پیشروی کند و حتی در مقطعی به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی برود. در صورتی که دلار به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بازگردد، احتمال شکست خط ۲۶ هزار تومانی وجود خواهد داشت. مرز مقاومتی میان مدت دلار نیز توسط برخی بازیگران فنی عدد ۲۷هزار و ۵۰۰ تومانی برآورد شده است.

در واقع کمتر کسی انتظار دارد که اسکناس آمریکایی در سال جاری به بالای ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برود. در مقابل، نیروهای کاهشی بازار اعتقاد دارند، دلار برای قرار گرفتن در مسیر کاهشی نیاز دارد که دو حمایت ۲۴هزار و ۵۰۰ و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست بدهد. آنها باور دارند در صورت از دست رفتن محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، دلار می‌تواند تا میانه کانال ۲۲ هزار تومانی عقب‌نشینی کند. اسکناس آمریکایی در اواخر دی ماه حتی توانسته بود تا کانال ۲۱ هزار تومانی نزول پیدا کند. در آن هنگام، معامله‌گران امیدواری زیادی پیدا کرده بودند که با روی کار آمدن دولت جدید بایدن، تحریم‌ها به سرعت لغو شوند. با این حال، در یک ماه گذشته، آنها چنین چیزی را مشاهده نکردند و همین مساله موجب شد که قدرت خریداران در بازار بیشتر شود. بازار برای عقب راندن تقاضا، نیاز به اخبار سیاسی مثبت دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: