پایگاه خبری خانه فوتبال:

مربی تیم فوتبال سایپا گفت: هدف در فوتبال ایران گُم شده و به همین دلیل جواب کری‌خوانی را با توهین می دهیم.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، پیروز قربانی درباره فرهنگ کری خوانی در فوتبال ایران اظهار داشت: فوتبال و ورزش نهایت یک بازی است اما متاسفانه هدف را در فوتبال ایران گُم کرده و در هر بخشی مثل اجتماع و اقتصاد مطالبه‌ای داریم می خواهیم آن را از طریق فوتبال به دست بیاوریم. اگر منِ نوعی از جای دیگری تحت فشار هستم می‌خواهم خودم را در فوتبال خالی کنم.
وی افزود: هرکسی طرفدار یک تیم است و از تیم دیگر بدش می‌آید. به همین دلیل کری‌خوانی شکل می‌گیرد که یکی از جذابیت‌های فوتبال، زیبایی و لذت بیشتر بردن از آن می شود اما متاسفانه ما  به دلیل مفقود کردن هدف‌مان از ورزش و فوتبال کری را به چشم یک توهین تلقی کرده و به خودمان اجازه می‌دهیم جواب کری‌ای که توهین تلقی می کنیم با توهین بدهیم.

مربی تیم فوتبال سایپا در ادامه تصریح کرد: برای جا افتادن فرهنگ کری‌خوانی باید اکثریت جامعه متعلق به فرهنگی باشند که می‌خواهیم به سمت آن تغییر کند. از چهار سالگی به ورزشگاه می‌رفتم. در یک بازی تماشاگری بلند شد و حرفی زد که اگر اکنون آن حرف در ورزشگاه شنیده شود، کاملا مودبانه است اما در آن زمان جامعه نمی‌پسندید. کل افرادی که در آن قسمت نشسته بودند آن فرد را نگاه کردند و بلافاصله سر جایش نشست.

قربانی صریح کرد: اکنون اگر چنین اتفاقی بیفتد سایر تماشاگران عکس‌العملی نشان نمی دهند. خدا محمد بوقی و سهراب بوقی که بوقچی‌های پرسپولیس و استقلال بودند رحمت کند. در ادامه با مرگ محمد بوقی یکی دیگر از بوقچیان پرسپولیس به اسم حسین آقا معروف شد که لقب خاصی هم داشت. در ادامه بحث لیدرها شروع شد. بررسی کنید از زمان شروع فعالیت لیدرها آیا فرهنگ هواداری رو به پیشرفت رفت یا پسرفت؟

وی ادامه داد: مدیران ما باید فکر اساسی کنند. شاید با برخی از لیدرها رفاقت و سلام و علیک داشته باشم اما نقش آنها در فوتبال ایران بی‌جهت خیلی بزرگ شده است. شعارها را جهت دهی ‌می‌کنند و همین موضوع شائباتی را ایجاد می کند. تا زمانی که کل جامعه ما نخواهند این فرهنگ درست شود اتفاقی نمی افتد. تمام این مسائل هم بستگی به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد.

پیشکسوت استقلال اضافه کرد: اکنون ورزشگاه‌های ما بیشتر به محیطی تبدیل شده که مردم خود را خالی کرده و انواع فحاشی ها را نثار داور، مربی و بازیکن کنند. متاسفانه اکنون به جز  ورزشگاه فضای مجازی هم اضافه شده است. نمی‌خواهم لفظ بدی به کار ببرم اما نظراتی که در این فضا زیر اظهار نظرات افراد بزرگ مطرح می‌شود بررسی کنید. شک نکنید کوچک‌ترین اظهار نظر یک فرد پنج فحش در فضای مجازی نصیب خانواده اش می‌کند.

قربانی ادامه داد: همه ما در این مسائل دخیل هستیم اما در راس آن مردم باید خودشان بخواهند این فرهنگ تغییر کند. فرهنگ‌سازی نیاز به آموزش و زمان دارد. اعتقاد دارم اگر جامعه‌ای فرهنگ را قبول نکرد باید آن را مجبور کرد تا آن را قبول کنند. همانگونه که در زمان مدیریت محمد رویانیان در پلیس راهنمایی و رانندگی همه ما مجبور شدیم به دلیل جریمه شدن کمربند خودرو‌های مان را ببندیم.

وی افزود: قبل از آن قشر خیلی وسیعی چنین کاری انجام نمی دادند. از وقتی جریمه‌های سخت و سفتی در نظر گرفتند همه مردم مجبور شدند کمربند ایمنی خودرو‌ی‌شان را ببندند. خیلی نمی‌توانم تخصصی بگویم اما برای پذیرش فرهنگ کری‌خوانی باید بخشی از جامعه را وادار به قبول کردن آن کنیم. 

مربی سایپا ادامه داد: همه اعتقاد داریم کری خوانی درست سبب جذابیت و زیبایی فوتبال می‌شود اما برخی‌ها کری را به عنوان توهین تلقی کرده و آن را با فحاشی جواب می‌دهند که این موضوع مشکل خودشان است. مسئولان مملکت ما هم طرفدار یک تیم هستند و می توانند مانند هر فرد دیگری کری خوانده و از تیم خود حمایت کنند اما دیدیم پس از کری خوانی یک وزیر چه مسائلی پیش آمد. 

قربانی در گفت و گو با برنامه آفساید رادیو جوان درباره اینکه آیا در نهایت فرهنگ کری‌خوانی جا می افتد، گفت: نیاز به زمان خیلی زیادی دارد اما متاسفانه طبق آنچه می بینیم این کار خیلی سخت است. البته هر کار سختی هم باید از جایی شروع شود . می‌توانیم این اتفاق را رقم بزنیم به شرط اینکه طیف اصلی جامعه بخواهد این ماجرا درست شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: