پایگاه خبری خانه فوتبال:

ویروس جهش یافته کرونا در حال تبدیل شدن به کابوس تازه در دنیا است. پس از آن که گونه تازه ای از ویروس کرونا در انگلیس و هلند شناسایی شده است بسیاری از کشورها پرواز های خود را به این کشورها تعلیق کردند ویروس جهش یافته کرونا در حال تبدیل شدن به کابوس تازه در دنیا است. پس از آن که گونه تازه ای از ویروس کرونا در انگلیس و هلند شناسایی شده است بسیاری از کشورها پرواز های خود را به این کشورها تعلیق کردند.نوع جدیدی از ویروس کرونا که تاکنون در مناطق مختلف بریتانیا به جز ایرلند شمالی شناسایی شده به گفته مقام‌های دولت این کشور ۷۰ درصد مُسری‌تر از نوع اولیه و رایج این ویروس است که بیماری کووید-۱۹ را جهان‌گیر کرد.


سقف نرخ تست کرونا

آزمایش تشخیص جهش‌های ویروس،کاربردی در تشخیص بالینی ندارد و به هیچ وجه هزینه انجام آزمایش‌های مربوط به آن از بیماران اخذ نمی‌شود و درخواست آن در قالب نظام مدیریت بیماری کووید-۱۹ انجام می‌شود.
سیامک سمیعی مدیرکل مرجع آزمایشگاه‌های سلامت کشور گفت: براساس توافقنامه معاونت‌های بهداشت و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد بررسی انواع ویروس عامل کووید-۱۹ ؛ سه مرکز تحقیقاتی کشور یعنی آزمایشگاه مرجع کشوری کووید-۱۹ در انستیتو پاستور ایران، آزمایشگاه ملی آنفلوانزا در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات ژنتیک در دانشگاه علوم بهزیستی نقش محوری در کشف و شناسایی تغییرات ژنتیکی ویروس بر عهده دارند.

کرونا
 سمیعی درباره هزینه انجام آزمایش ژنتیکی بر ویروس جهش یافته برای بیمار،اشاره کرد: این آزمایش کاربرد تشخیصی ندارد برای آن تعرفه‌ای تعیین نشده است و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی مجاز به پذیرش آن به عنوان یک خدمت آزمایشگاهی نیستند. هزینه انجام آزمایش تشخیص مولکولی(PCR) نیز در بخش دولتی مطابق دستور مقام عالی وزارت، از آنجا که مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی تجویز می‌شود، رایگان است و در بخش خصوصی، هم اکنون حدود ۳۱۰ هزار تومان است. آزمایشگاه‌های خصوصی به هیچ عنوان مجاز به اخذ مبلغی بیش از این نیستند.
وی افزود: کیت‌های غربالگری بر پایه PCR برای بعضی از اشکال ویروس، بخصوص جهش معروف به جهش انگلیسی، توسط انستیتو پاستور ایران تهیه شده و در اختیار آزمایشگاه‌های منتخب قرار گرفته تا وضعیت انتشار این شکل از ویروس مشخص شود. چون این کیت کاربرد غربالگری دارد، نتایج مثبتی که با آن بدست می‌آید نیازمند تائید است. کیت‌ها و ملزومات انجام آزمایش‌های تعیین توالی در ایران تولید نمی‌شوند و علاوه بر اینکه گران هستند، متاسفانه، مشمول تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و شرکایش هستند.
سمیعی ادامه داد: آزمایش تشخیص اشکال مختلف ویروس یا جهش ویروس کاربردی در تشخیص بالینی ندارد و به هیچ وجه هزینه انجام آزمایش‌های مربوط به آن از گرفته نمی شود. این آزمایش توسط پزشکان معالج و به منظور مدیریت وضعیت بالینی بیمار تجویز نمی‌شود و درخواست آن در قالب نظام مدیریت بیماری کووید-۱۹ انجام می‌شود. بنابراین؛ برای تشخیص بیماری همان آزمایش تشخیص مولکولی که در آزمایشگاه‌های مجاز انجام می‌شود، کافی است.  

مدیرکل مرجع آزمایشگاه‌های سلامت کشور بیان کرد: اصولا نیاز به انجام آزمایش برای تشخیص تغییرات ژنتیکی در ویروس بسیار کمتر از ظرفیت روزانه تشخیص آزمایشگاهی برای کشف موارد بیماری و ابتلا است. این آزمایش نمی‌تواند به همان سرعت آزمایش تشخیص مولکولی انجام شود چون طولانی بوده و مراحل متعددی دارد که یکی از آنها تجزیه و تحلیل‌های بیوانفورماتیک، بالینی و اپیدمیولوژی مولکولی است./منبع: ایسنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: