پایگاه خبری خانه فوتبال:

 عیدی کارگران / عیدی کارگران در نوروز 1401 مشخص شد. عیدی کارگران در سال 1398 مبلغ 333762 هزارتومان بود. عیدی کارگران در سال 1401 هم معلوم شد. تغیرات بزرگ در عیدی کارگران امسال را باهم در خانه فوتبال می خوانیم.

عیدی کارگران

خبر مهم درباره عیدی کارگران

هرساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال دریافت عیدی و حق سنوات به یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه تبدیل می‌شود. در این بین کسانی که به هر دلیلی قبل از پایان سال از محل کار خود خارج می‌شوند، دغدغه دریافت حق و حقوق خود را دارند. 

علی خدایی (نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار و عضو کارگری شورایعالی کار) در این خصوص می‌گوید: «محاسبه عیدی و سنوات بر اساس میزان کارکرد است. کارگر هر زمان و به هر دلیل وقتی از کارگاه خود منفک می‌شود به همان میزان مستحق دریافت عیدی و سنوات است. حتی اگر در پایان فروردین ماه هم کارگری از کار خارج شود باید عیدی یک ماه محاسبه و به او پرداخت شود.»

بر این اساس اگر کسی یک سال کامل کار کرده باشد عیدی کامل دریافت می‌کند، اما اگر کسی کارکرد کمتری داشته باشد به میزان کارکرد خود باید عیدی دریافت کند. به این صورت که سقف میزان عیدی بابت ۱۲ ماه محاسبه شده و تقسیم بر تعداد ماه‌های کارکرد کارگر می‌شود. 

عضو کارگری شورایعالی کار با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نوع قرارداد در پرداخت عیدی تاثیری ندارد، گفت: «عیدی و سنوات کارگران روزمزد و ساعتی نیز بر اساس حقوق روزانه و ساعتی آن‌ها محاسبه می‌شود.»

خدایی در خصوص میزان عیدی کارگران توضیح داد: «عیدی پایان سال برای هر فرد بر اساس قانون، ۲ برابر حقوق کارگر است، مشروط به اینکه از ۲ برابر حداقل دستمزد مصوب کمتر و از ۳ برابر حداقل بیشتر نباشد.»

از آنجا که حداقل دستمزد در سال جاری دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان است، با احتساب دو برابر حداقل دستمزد، کف عیدی امسال کارگران پنج میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر آن هفت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان محاسبه می‎‌شود. 

گفتنی است مطابق قانون کار لغت کارگر در مورد تمامی فعالیت‌های ارادی انسان به کار برده می‌شود. یعنی همه مشاغل انجام دهنده کار در موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی و … را دربرمی‌گیرد. چنانچه کارفرمایی سوئاستفاده کرده و یا از پرداخت حقوق، عیدی و سنوات کارگر خودداری کند، کارگر می‌تواند به دادگاه‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار مراجعه و حق خود را دریافت کند.

نایب‌رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار و عضو کارگری شورای عالی کار گفت: طبق قانون هر کارگر باید به میزان ۲ برابر حقوق ماهانه خود عیدی پایان سال دریافت کند و خارج شدن از کار به هر دلیلی مانع پرداخت عیدی کارگر نیست.

خدایی افزود:محاسبه عیدی و سنوات بر اساس میزان کارکرد است. کارگر هر زمان و به هر دلیل وقتی از کارگاه خود منفک می‌شود به همان میزان مستحق دریافت عیدی و سنوات است. حتی اگر در پایان فروردین ماه هم کارگری از کار خارج شود باید عیدی یک ماه محاسبه و به او پرداخت شود.

بر این اساس اگر کسی یک سال کامل کار کرده باشد عیدی کامل دریافت می‌کند، اما اگر کسی کارکرد کمتری داشته باشد به میزان کارکرد خود باید عیدی دریافت کند. به این صورت که سقف میزان عیدی بابت ۱۲ ماه محاسبه شده و تقسیم بر تعداد ماه‌های کارکرد کارگر می‌شود.  

عضو کارگری شورایعالی کار با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نوع قرارداد در پرداخت عیدی تاثیری ندارد، گفت: عیدی و سنوات کارگران روزمزد و ساعتی نیز بر اساس حقوق روزانه و ساعتی آن‌ها محاسبه می‌شود.

خدایی در خصوص میزان عیدی کارگران توضیح داد: عیدی پایان سال برای هر فرد بر اساس قانون، ۲ برابر حقوق کارگر است، مشروط به اینکه از ۲ برابر حداقل دستمزد مصوب کمتر و از ۳ برابر حداقل بیشتر نباشد.

از آنجا که حداقل دستمزد در سال جاری دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان است، با احتساب دو برابر حداقل دستمزد، کف عیدی امسال کارگران پنج میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر آن هفت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان محاسبه می‌شود.  

گفتنی است مطابق قانون کار لغت کارگر در مورد تمامی فعالیت‌های ارادی انسان به کار برده می‌شود. یعنی همه مشاغل انجام دهنده کار در موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی و … را دربرمی‌گیرد. چنانچه کارفرمایی سوءاستفاده کرده یا از پرداخت حقوق، عیدی و سنوات کارگر خودداری کند، کارگر می‌تواند به دادگاه‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار مراجعه و حق خود را دریافت کند.

سقف عیدی و پاداش سالانه کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات کار تمام وقت کارگاه به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه می‌ شود

عیدی سال ۱۴۰۱ کارگران و میزان پاداش سالانه ۱۴۰۰ افراد شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ششم اسفند ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، همچنین ضوابط مربوط به میزان، نحوه محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالانه کارگران، اعلام شد.

ضوابط محاسبه میزان عیدی و پاداش سالانه کارگران به شرح زیر است:

ماده ۱- کلیه کارفرمایان مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز (دو ماه) آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

به عنوان نمونه چنانچه مزد ماهانه کارگری ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان باشد، مبلغ عیدی وی عبارت است از:

دانلود رایگان طرح‌ لایه‌ باز نوروز 1401 با خرید اشتراک | پارس‌گرافیک

دانلود رایگان طرح‌ لایه‌ باز نوروز 1401 با خرید اشتراک | پارس‌گرافیک

(مبلغ عیدی سالانه) ۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان = ۲× ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان (مزد ماهانه)

(کف عیدی و پاداش سالانه) کارگرانی که حداقل مزدبگیر هستند (روزانه ۸۸۵،۱۶۵ ریال) به نسبت یک سال کار، عبارت است از:

(کف مبلغ عیدی و پاداش سالانه) ۵۳،۱۰۹،۹۰۰ ریال = (روز )۶۰× ۸۸۵،۱۶۵ ریال (مزد روزانه)

تبصره ۱- مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل نود روز (سه ماه) حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

سقف مبلغ عیدی و پاداش کارگران، به نسبت یک سال کار عبارت است از:

(سقف مبلغ عیدی و پاداش سالانه) ۷۹،۶۶۴،۸۵۰ ریال = (روز )۹۰× ۸۸۵،۱۶۵ ریال (حداقل مزد روزانه)

(سقف مبلغ عیدی و پاداش سالانه ۷،۹۶۶،۴۸۵ تومان = ۳ × ۲،۶۵۵،۴۹۵ تومان (حداقل مزد ماهانه)

تبصره ۲- در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبلغ تعیین شده پرداخت می‌کنند، عرف کارگاه معتبر است.

ماده ۲- کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته شده و یا به نحوی از انحا رابطه آنان با کارگاه قطع می‌شود یا کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند، محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود. مبلغ پرداختی به این کارگران باید به مأخذ شصت روز به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

تبصره- مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده تجاوز کند.

به عنوان مثال میزان عیدی و پاداش سالانه کارگری با مزد روزانه ۱،۰۰،۰۰۰ ریال که به مدت چهار ماه در کارگاهی مشغول به کار بوده، عبارت است از:

۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال = (ماه‌های کارکرد) × (روز )۶۰ × ۱،۰۰،۰۰۰ ریال (مزد روزانه)

ماده ۳- سقف عیدی و پاداش سالانه کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات کار تمام وقت کارگاه به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال سقف عیدی و پاداش سالانه کارگری که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات کار تمام وقت به کار اشتغال دارد با مزد روزانه ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال و ۳۳ ساعت کار در هفته، عبارت است از:

۶۷،۵۰۰،۰۰۰ ریال = (ساعات کار هفتگی) × (روز )۹۰ × ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال (مزد روزانه)

ماده ۴- مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال برای کارگران کارمزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در سال است.

ماده ۵- درمورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش، متوسط حقوق دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در سال مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

ماده ۶- رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار در صلاحیت مراجع حل اختلاف پیش‌بینی شده در فصل نهم قانون کار است.

کدام کارگران کمترین عیدی را می‌گیرند؟

عیدی کارگران براساس فرمولی که شورای عالی کار مشخص کرده، تعیین می‌شود. این عیدی شامل همه‌ی کارگران از جمله کسانی که یک ماه کارکرد دارند نیز می‌شود.

عیدی کارگران از طریق فرمولی که شورای عالی کار مشخص کرده، تعیین می‌شود. اگر کارگری یک سال در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، معادل دو تا سه ماه پایه حقوق عیدی دریافت می‌کند.

از آنجایی که حداقل دستمزد در سال جاری دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان است. به این ترتیب با احتساب دو برابر حداقل دستمزد، کف عیدی امسال کارگران پنج میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان است. حداکثر آن هفت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان است.

عیدی شامل همه‌ی کارگران می‌شود، حتی کسانی که یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند نیز عیدی دریافت می‌کنند. عیدی این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» محاسبه می‌شود.‌

به این ترتیب مبلغ عیدی کارگران برای ۱۱ ماه کارکرد چهار میلیون و ۸۶۷ هزار تومان، برای ۱۰ ماه کارکرد چهار میلیون و ۴۲۲ هزار تومان است. همچنین کسانی که شش ماه از سال را حق بیمه دارند، عیدی دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است. کمترین عیدی نیز برای کسانی است که یک ماه کارکرد دارند که میزان آن ۴۲۲ هزار تومان برآرد می‌شود.

در خصوص عیدی کارمندان نیز بیشتر گمانه‌زنی‌ها روی مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، اما اگر هم دولت قصد افزایش داشته باشد بعید به نظر می‌رسد که بیشتر از میزان تورم باشد.

در واقع اگر قرار باشد ۴۰ درصد به مبلغ پارسال اضافه شود، مبلغ پرداختی امسال کارمندان دولت حدود دو میلیون تومان است./تجارت نیوز

میزان عیدی کارگران چقدر افزایش یافت؟

 تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی کارگران و پاداش پایان سال هستند. عیدی این گروه، متفاوت با میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی است و به تناسب میزان «حقوق پایه» متفاوت است. عیدی و پاداش کارگران معمولاً همراه با حقوق بهمن ماه توسط کارفرمایان واریز می‌شود، اما واریز آن با حقوق اسفند ماه نیز منع قانونی ندارد.

عیدی کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی با کارکرد یکسال کامل، امسال حداقل ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود. کارگرانی هم که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.

عیدی کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی با کارکرد یکسال کامل، امسال حداقل ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود.

چه کسانی مشمول عیدی هستند؟

تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند. عیدی این گروه، متفاوت با میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی است و به تناسب میزان «حقوق پایه» متفاوت است.

مبنای پرداخت عیدی کارگران در صورتی که یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، معادل دو ماه حقوق پایه تا سقف ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود. همچنین کف عیدی کارگران نیز ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان است.

کارگرانی هم که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال کارگری که در سال ۱۴۰۰ حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان را دریافت می‌کند و یک ماه سابقه کار دارد، بر اساس فرمول محاسبه عیدی باید ۴۴۲ هزار و ۵۸۲ تومان و کارگری که با همین میزان پایه حقوق، ۱۱ ماه سابقه کار دارد، باید ۴ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۴۰۷ تومان عیدی دریافت کند. تاکید می‌شود، میزان عیدی محاسبه شده، صرفاً برای کارگرانی است که «حداقل حقوق سال ۱۴۰۰» را دریافت می‌کنند و به عبارتی در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند.

عیدی سایر کارکنان دارای بیش از یک سال سابقه که قطعاً حقوق پایه آنها بیش از «حداقل حقوق مصوب» است، نیز طبق فرمول یاد شده خواهد بود، با این تفاوت که حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، مبنای محاسبه عیدی آنها خواهد بود. به این معنا که اگر پایه حقوق کارگری ۳ میلیون تومان است باید این عدد را در فرمول قرار داده و عیدی را محاسبه کند.

عیدی و پاداش کارگران معمولاً همراه با حقوق بهمن ماه توسط کارفرمایان واریز می‌شود، اما واریز آن با حقوق اسفند ماه نیز منع قانونی ندارد.

اکبر قربانی مشاور قانون کار و تامین اجتماعی درباره میزان عیدی کارگران در سال جاری گفت: حداقل عیدی بر اساس حداقل دستمزد است که حداقل دستمزد کارگران در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است و کسی که یک سال کار کرده باشد ۴۴ ساعت در هفته را کامل کار کرده باشد حداقل دستمزد ضربدر ۲ می‌شود که مبلغ حداقل عیدی ۵ میلیون و ۳۵۰ خواهد بود.

مشاور قانون کار و تامین اجتماعی اظهار کرد: افرادی که دستمزد آن‌ها از حداقل بیش‌تر است به همان نسبت مبلغ عیدی آن‌ها بالاتر خواهد بود در صورتی که میزان عیدی از ۳ برابر حداقل دستمزد بیش‌تر نباشد.

قربانی بیان کرد: امسال حداقل عیدی برای افرادی که ۴۴ ساعت در هفته کار کرده باشند ۵ میلیون ۳۵۰ هزار تومان است، اما میزان عیدی آخر سال کارگران برای آن‌هایی که پاره وقت کار می‌کنند به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: حداکثر عیدی هم ۳ برابر حداقل دستمزد خواهد بود یعنی ۲ میلیون ۶۵۵ هزار تومان ضربدر ۳ که ۷ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان می‌شود.
از نگاه کارشناسان نیز پرداخت چنین مبلغی از محل‌های تورم‌زا ممکن است وضعیت قیمت‌ها را بدتر کند و برخی از مخاطبان در واکنش به اولین اخبار از این موضوع نوشته‌اند ترجیح می‌دهند به جای پرداخت این مبلغ، قیمت‌ها به حالت قبل برگردند.
آخرین بار هم که مردم عبارت عیدی دولت به مردم را شنیده بودند مربوط به ۹ فروردین ماه امسال است که رئیس جمهور گفته بود « عیدی امسال، همکاری مردم برای از بین بردن بیماری کرونا است».

با این حال، طبق برخی گمانه‌ها و شایعات تایید نشده شاید اسفند ماه امسال دولت روحانی این عیدی را به شکل نقدی و در حد ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند که البته در صورت چنین کاری ممکن است عواقبی مثل افزایش رشد تورم به همراه داشته باشد.

منبع: کارگر آنلاین

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: