پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش سایت خبرآزاد در زمینه آمار بیماری کروناویروس جدای از استان خوزستان که وضعیت خاصی دارد بقیه استانها شرایط نسبتاً خوبی دارند.

 استان‌هایی مثل البرز، کهگیلویه و چهار محال هم باید بیشتر رعایت کنند ولی در مجموع وضعیت کشور خوب است اما باید مراقبت کنیم که وارد موج چهارم نشویم.

سعید نمکی امروز چهارشنبه به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در کشور ارائه داد.

وی افزود: روند بیماری کرونا در خوزستان نگران کننده است و گرفتار ویروس جهش یافته در این استان شده ایم.

نمکی با اشاره به چهره متفاوت ویروس جهش یافته که به سرعت سرایت می‌کند، گفت: این ویروس در مدت ۴۸ ساعت ریه‌های فرد مبتلا را درگیر می‌کند. به طوری که از ۷۰ بیمار اینتوبه در استان خوزستان ۳۰ نفر تلف شدند.

وی ادامه داد: تمام این تذکرات را داده بودم و مطمئن بودم اگر گرفتار شویم، کار بسیار سخت خواهد شد.

گلایه وزیر بهداشت از بی توجهی مردم به کروناویروس 

نمکی با گلایه از برخی تصمیمات و اینکه هنوز ممنوعیت پروازها جدی گرفته نمی‌شود، افزود: کافی است این ویروس در دو یا سه استان دیگر شیوع پیدا کند تا دچار مصیبت شویم.

وزیر بهداشت ادامه داد: هنوز رعایت پروتکل‌ها در استان خوزستان پایین است و جدی گرفته نمی‌شود.

وی افزود: تذکر خاص دارم در استان‌هایی مثل اصفهان، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و…، که در مجاورت خوزستان هستند، پروتکل‌ها جدی تر دنبال شود تا مبادا گرفتار ویروس جهش یافته شوند.

نمکی در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون کرونا گفت: روند واکسیناسیون کادر درمان، سالمندان و جانبازان آسایشگاه‌ها در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم گروه‌های پر خطر را واکسینه کنیم.

وی افزود: واکسن‌های تولیدی هم همچنان در مسیر خوبی پیش می‌روند و امیدواریم به زودی در مرحله تولید قرار بگیرند.

نمکی دوباره نسبت به خطرناک بودن ویروس جهش یافته هشدار داد و از مردم خواست حتماً پروتکل‌ها را رعایت نکنند.

وزیر بهداشت گفت: خودمان را آماده موج‌های سنگین‌تر کرده ایم اما درخواست من از مردم این است که خودشان را گرفتار تخت‌های بیمارستان نکنند.

وی افزود: می دانم مردم خسته شده اند، اما درخواست می‌کنم فعلاً به سفر فکر نکنید تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم.

کروناویروس/راه‌های پیشگیری از انتقال کرونای انگلیسی 

کرونا ویروس

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی پیچیده نیست، گفت: رعایت فاصله ۲ متری و استفاده از ۲ ماسک از موثرترین راهکار‌های پیشگیری از شیوع این ویروس به شمار می‌رود.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه افزود: در ابتدا همچنان توصیه می‌شود که مردم جز برای کار‌های ضروری از خانه‌های خود خارج نشوند و در تجمعات حضور پیدا نکنند.

وی ادامه داد:، اما چنانچه افراد قصد خروج از خانه دارند باید فاصله ۲ متری را با دیگران رعایت و از ۲ ماسک استفاده کنند به گونه‌ای که یک ماسک پارچه‌ای روی ماسک سه‌لایه بپوشند تا به طور کامل دهان و بینی را بپوشاند چراکه بر اساس آزمایش‌های انجام شده اندازه ویروس جهش‌یافته بسیار ریزتر از ویروس قبلی است.

شیرانی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی این است که گروه‌های جوان، نوجوان و کودکان را نسبت به کرونای معمولی بیشتر درگیر می‌کند، اظهار داشت: اگر چه سه مورد ابتلای قطعی شناسایی شده به ویروس انگلیسی در استان از سن ۴۰ سال به بالا هستند و تاکنون کودکی در استان گرفتار این ویروس نشده است، اما گزارش‌های دیگر استان‌ها حکایت از درگیری بالای گروه‌های سنی جوان دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه علائم ویروس کرونا با ویروس جهش‌یافته اشتراکات بسیاری دارد، تصریح کرد: ویروس جهش یافته نیز دستگاه تنفسی را به شدت درگیر می‌کند، اما با این تفاوت که مدت زمان بروز علائم ویروس کرونا طولانی‌تر است و ویروس جهش‌یافته بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت خود را نشان می‌دهد.

شیرانی خاطرنشان کرد: علائم ویروس انگلیسی در کودکان نیز با اسهال و استفراغ همراه است و قدرت سرایت ویروس انگلیسی ۸۰ درصد و قدرت کشندگی آن ۳۰ درصد بیشتر از ویروس معمولی کرونا است.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که در ابتدای اپیدمی کرونا فکر می‌کردند این بیماری علاوه بر راه انتقال تنفسی ممکن است از سطوح هم منتقل شود. به طوری که در ابتدای اپیدمی دستکش در داروخانه‌ها نایاب شده بود.

اما در حدود یک ماه پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد انتقال بیماری کرونا از طریق سطوح و غذا امکان پذیر نیست و این ویروس مرگبار از طریق ریز قطره‌های دستگاه تنفسی در نتیجه ارتباط مستقیم با بیمار مبتلا به کرونا انتقال می‌یابد.

البته برخی پزشکان و محققان همچنان معتقدند که این ویروس ممکن از سطوح مختلف منتقل شده و باید همچنان مراقب سطوح و مواد خوراکی بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: