پایگاه خبری خانه فوتبال:

 با توجه به تعداد بازیکنان شاغل لیگ ایران در تیم ملی که در جام جهانی روسیه حاضر بودند به اضافه بازیکنانی که در دو سال منتهی به جام جهانی مدتی را در لیگ ایران گذرانده اند، مجموعا ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار دلار از فیفا به هفت باشگاه ایرانی می رسد؛ مبلغی که ایران را در رتبه بیستم درآمدها در بین کشورهای حاضر در جام جهانی قرار داد.

در دو سال قبل از جام جهانی، باشگاه های ۵۳ کشور مختلف حداقل یک بازیکن در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه داشته اند. رتبه اول در اختیار کشور انگلیس قرار دارد و تعداد زیادی از بازیکنان حاضر در جام جهانی نه فقط در لیگ برتر، بلکه یک دسته پایین تر از لیگ برتر شاغل هستند و به همین دلیل، مجموعا نزدیک به ۳۷ میلیون دلار به باشگاه های انگلیسی رسیده است.

نکته قابل اشاره اینکه، تعداد کم لژیونرهای کشور عربستان سعودی و حضور بیشتر بازیکنان تیم ملی این کشور در لیگ عربستان، این کشور را در بین ۱۰ کشور پر درآمد جام جهانی در برنامه منافع باشگاه های فیفا قرار داد.

تیم فوتبال باشگاه استقلال، منتفع ترین تیم فوتبال ایران از جام جهانی ۲۰۱۸ است، چراکه این باشگاه با داشتن چهار بازیکن در جام جهانی، بیشترین درآمد معادل ۸۴۰ هزار دلار را در بین باشگاه های ایرانی ازسوی فیفا دارد. باشگاه پرسپولیس اگرچه دو بازیکن در جام جهانی داشت، اما با توجه به حضور بازیکنانی دیگر در فصل قبل به درآمد ۶۴۹ هزار دلاری رسید. تیم فوتبال پدیده ۱۵۲ هزار دلار و تیم سیاه جامگان نیز حدود ۷۶ هزار دلار از فیفا منتفع می شود.

در مطلب تهیه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده است، قطعا یکی از مشکلات فدراسیون فوتبال ایران، دریافت این وجوه از فیفاست که دریافت آن با توجه به تحریم های اعمال شده دشوار به نظر می رسد. علاوه بر این نرخ ارز یکی دیگر از مشکلات باشگاه ها است و با توجه به اینکه، باشگاه های پرسپولیس و استقلال بدهی های ارزی زیادی دارند، شاید بهتر باشد بدون دریافت این وجه، آن را مستقیما با طلبکاران ارزی خود تهاتر کنند.

در ادامه می توانید میزان انتفاع هفت باشگاه ایرانی  از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که برای استقلال معادل ۸۴۰ هزار دلار، پرسپولیس معادل ۶۴۹ هزار دلار، ذوب آهن معادل ۲۲۹ هزار دلار، سایپا معادل ۲۲۹ هزار دلار، پدیده معادل ۱۵۲ هزار دلار، سپاهان معادل ۷۶ هزار دلار و  سیاه جامگان معادل ۷۶ هزار دلار است را ملاحظه کنید.

جزییات طلب ۲.۲ میلیون دلاری ۷ باشگاه‌ ایرانی از فیفا/ استقلال و پرسپولیس در صدر طلبکاران +عکس

منبع: ایسنا

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: