پایگاه خبری خانه فوتبال:

مرحله گروهی رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا در غرب آسیا با حضور ۲۰ تیم برتر از ایران، امارات، قطر، عربستان، عراق، اردن، ازبکستان، هند و تاجیکستان در کشورهای مختلف برگزار می‌شود تا در پایان مرحله گروهی ۵ تیم صدرنشین به طور مستقیم و ۳ تیم برتر دوم از بین ۵ تیم دوم نیز به مرحله بعدی صعود می‌کنند.

در این گزارش نگاهی آماری به ۲۰ مهاجم برتر تیم‌های غرب آسیا به جز تیم‌های ایرانی داریم. مردان گلزن و گل سازی که می‌توانند کابوس هر خط دفاعی باشند؛ و بعضاً تیم‌های آنها با تیم‌های ایرانی نیز همگروه است که قطعاً مربیان تیم‌های ایرانی آنالیز خوبی از این مهاجمان داشته و باید برای مهار آنها برنامه‌ریزی کنند.

اغلب این بازیکنان که ستاره تیم‌های خود هستند و با صرف مبالغ و هزینه‌های گزاف در آسیا به میدان می‌روند، ملیتی غیر آسیایی دارند و بسیاری از آنها هم در سنین بالای ۳۰ سال هستند.

برترین مهاجم آسیا از مراکش می‌آید
شاید اغراق نباشد اگر بغداد بونجاح، ماشین گلزنی و الجزایری تیم السد را یکی از بهترین مهاجم فعلی آسیا دانست. این مهاجم ۲۹ ساله که با پیراهن شماره ۱۱ سالهاست برای السد بازی می‌کند، در این فصل هم بهترین گلزن لیگ ستارگان است.

بونجاح در این فصل ۱۹ بار برای تیمش به میدان رفته و ۲۱ بار موفق به گلزنی شده است و این به جز ۵ پاس گلی است که برای هم تیمی‌هایش ارسال داشته است. بونجاح تنها بازیکنی است که تعداد گل‌های او از تعداد بازی‌هایش بیشتر است.

بغداد بونجاح ماشین گلزنی و الجزایری تیم السد و بهترین گلزن فعلی فوتبال آسیا

ستاره کهنه کاری از اسپانیا
«سانتی کازارولا» مهاجم ۳۶ ساله و اسپانیایی تیم السد است که در کنار بونجاح، زوجی خطرناک و یا بهتر است بگوییم خطرناک‌ترین زوج آسیایی را شکل داده‌اند.

السد که مقتدرانه با ۶۰ امتیاز در پایان هفته ۲۲ لیگ ستارگان در صدر جدول قرار دارد و فاصله آن با تیم دوم که الدحیل باشد ۱۳ امتیاز است، با ۷۷ گل زده بهترین خط حمله آسیا را در اختیار دارد که ارکان اصلی این خط حمله، بونجاح و کازارولا هستند.

مهاجم اسپانیایی السد که با پیراهن شماره ۱۹ برای این تیم بازی می‌کند، ۲۰ بار بازی کرده، ۱۲ گل و ۶ پاس گل را به نام خود ثبت کرده و مجموع گل‌های او و بونجاح ۳۳ است.

اعجوبه تمام نشدنی برزیلی
کازارولا و بونجاح همه داشته‌های تهاجمی السد نیستند، چرا که پشت این دو یک اعجوبه تمام نشدنی برزیلی و کاملاً نام آشنا به نام «رودریگو تاباتا» بازی می‌کند که در سن ۴۰ سالگی یکی از بهترین‌های آسیاست.

«تاباتا» ی ۴۰ ساله که با پیراهن شماره ۱۷ برای السد بازی می‌کند، در ۳۰ بازی ۱۰ بار گل زده و ۲ بار هم پاس گل داده تا در بین ۳ بازیکن برتر تیمش جا داشته باشد.

در کنار تاباتا، حسن الهیدوس هافبک ملی پوش و ۳۰ ساله السد هم حضور دارد که با ۱۰ پاس گل بهترین پاسور این تیم است. الهیدوس به جز ۱۰ پاس گل، ۴ بار هم برای تیمش گلزنی کرده است.

نمی‌توان از تیم السد نام برد و از اکرم عفیف، هافبک تکنیکی و بازی‌ساز این تیم یاد نکرد. هافبک ۲۴ ساله‌ای که در این فصل ۵ گل و ۵ پاس گل به نام خودش ثبت کرده و این در حالی است که او تنها ۱۱ بار به میدان رفته است.

موتور گلزنی شیر فرانسوی گرم‌تر از همیشه
یکی از مهاجمان برجسته سالهای اخیر آسیا که بیشتر از گلزنی هایش شادی‌های بعد از گلش شهرت یافته، «بافتیمی گومیس»، مهاجم فرانسوی و ۳۵ ساله‌ای است که در نوک حمله تیم الهلال همچنان خوش می‌درخشد.

این مهاجم فرانسوی که با شماره ۱۸ برای تیمش بازی می‌کند، در ۲۵ بازی ۱۸ بار موفق به گلزنی شده و بهترین گلزن لیگ عربستان است. الهلال عربستان در گروه اول مسابقات با استقلال تاجیکستان، الشباب امارات و آ. جی. ام. کا ازبکستان همگروه است و هیچ تیم ایرانی با این مهاجم مواجه نمی‌شود.

خط حمله آتشین الشباب در گروه اول
در گروهی که هیچیک از نماینده‌های ایران حضور ندارد، تیم الشباب با ۳ مهاجم قدرتمند حضور دارد که مجموع گل‌های زده این ۳ مهاجم روی هم به ۳۰ می‌رسد. این مهاجمان دو نفرشان اهل برزیل و یک نفرشان اهل اسلوونی هستند، می‌توانند برای هر تیمی در آسیا خطرناک باشند.

«ایگور جسیوس» مهاجم برزیلی و ۲۰ ساله‌ای که با پیراهن شماره ۹۹ به میدان می‌رود و در ۲۳ بازی آمار ۱۲ گل و ۴ پاس را ثبت کرده، به همراه «کارلوس ادواردو» دیگر هافبک برزیلی که با ۳۱ سال سن با پیراهن شماره ۳ به میدان می‌رود و در ۱۹ بازی، ۹ گل و ۲ پاس گل را به نام خود ثبت کرده، از بازیکنان شاخص این تیم هستند؛ و البته «تیم ماتاو» مهاجم ۳۲ ساله اهل کشور اسلوونی که با پیراهن شماره ۹ به میدان می‌رود و توانسته در ۱۶ بازی ۹ بار گلزنی کند، خط حمله آتشین تیم الشباب را در گروه اول نشان می‌دهد.

رودریگو تاباتا ستاره تمام نشدنی و برزیلی تیم السد قطر که در سن ۴۰ سالگی همچنان می‌درخشد

مهاجمان خطرناک برای پرسپولیس
با اینکه پرسپولیس به ظاهر در گروه ساده‌تری نسبت به دیگر تیم‌های ایرانی قرار دارد، اما تیم‌های حریف نماینده کشورمان از تک ستاره‌های خطرناکی بهره می‌برند که یک لحظه غفلت از آنها می‌تواند دردسر ساز باشد.

تیم گمنام گوا از هند که میزبانی گروه پنجم را هم بر عهده دارد، از یک مهاجم ۳۷ ساله اسپانیایی به نام «ایگور آنجلو» استفاده می‌کند که وی با پیراهن شماره ۱۷ در ترکیب تیمش بازی می‌کند و توانسته در ۲۱ باری که در لیگ برتر هند به میدان رفته، ۱۴ گل زده و ۴ پاس گل بدهد.

این بازیکن پا به سن گذاشته و گلزن، تنها مهاجمی نیست که می‌تواند در گروه پنجم برای سرخ پوشان تهران دردسر ساز شود. چرا که تیم الریان نماینده کشور قطر از یک مهاجم ۲۷ ساله اهل ساحل عاج به اسم «یوهان بویل» بهره می‌برد که این مهاجم توانسته در لیگ ستارگان قطر ۱۱ گل و ۳ پاس گل را به نام خود ثبت کند. این بازیکن با پیراهن شماره ۱۱ برای تیمش بازی می‌کند

استقلال از کدام مهاجمان بترسد؟
کار آبی پوشان تهران به مراتب دشوار تر از سرخ پوشان است؛ آنها نه تنها در گروه مرگ قرار گرفته و با تیم‌های الاهلی، الشرطه و الدحیل همگروه هستند، بلکه مدافعان این تیم به شماره و کیفیت باید با مهاجمان سرسخت‌تری دست و پنجه نرم کنند.

یکی از همگروه های استقلال تیم ثروتمند الدحیل قطر است که با ۴۷ امتیاز بعد از السد در رده دوم جدول قرار گرفته و از مهاجمان بسیار توانمندی استفاده می‌برد که شاخص‌ترین آنها «دودو»، «ادمیلسون جونیور»، «مایکل اولانگا» و البته «معز علی» هستند.

دودو مهاجم ۲۹ ساله برزیلی که با پیراهن شماره ۷۷ در ترکیب الدحیل بازی می‌کند، با ۱۳ گل و ۸ پاس گل در ۲۲ بازی، خطرناک‌ترین بازیکن این تیم است. بعد از وی نیز یک برزیلی ۲۶ ساله و مشهور به نام ادمیلسون جونیور قرار دارد که با پیراهن شماره ۱۰ برای این تیم به میدان می‌رود و در ۱۶ بازی ۱۲ گل به ثمر رسانده و ۴ بار هم پاس گل داده است. مایکل اولانگا هم یک هافبک تهاجمی ۲۷ ساله اهل کشور کنیا است که با پیراهن شماره ۲۶ باری الدحیل بازی می‌کند و توانسته در ۹ بازی ۶ گل به ثمر رسانده و یک بار هم پاس گل بدهد.

آقای گل آسیا
در کنار همه این مهاجمان هم باید به معز علی، آقای گل جام ملت‌های آسیا اشاره کرد. مهاجم ۲۴ ساله‌ای که گرچه در این فصل تعداد زیادی گل نزده، اما قطعاً نمی‌توان از کنار این بازیکن به راحتی عبور کرد.

معز علی در ۲۰ بازی تنها ۶ گل به ثمر رسانده و توانسته ۵ بار هم پاس گل بدهد که این شاید آمار خوبی برای او نباشد، اما بهرحال او معز علی و آقای گل آسیا است و هرگز نباید از این بازیکن غفلت شود.

یک سوریه‌ای خطرناک
اینها تمام دردسرهای مدافعان استقلال نیستند و آنها باید در اولین و چهارمین دیدار خود با الاهلی، مراقب یک مهاجم سوریه‌ای نام آشنا، باتجربه و گلزن به اسم «عمر سوما» باشند.

سوما ۳۳ ساله که با پیراهن شماره ۹ برای الاهلی بازی می‌کند، در ۲۲ بازی ۱۱ گل و ۳ پاس گل به نم خود ثبت کرده که شاید این آمار برای خودش جالب نباشد، اما او همچنان یکی از خطرناک‌ترین مهاجمان غرب آسیا است.

۴ بازیکن خطرناک مقابل تراکتور
نماینده شهر تبریز در لیگ قهرمانان آسیا که در گروه دوم این مسابقات قرار دارد هم ناچار است با برخی از مهاجمان و بازیکنان خطرناکی از تیم‌های الشارجه و پاختاکور مواجه شود.

در تیم الشارجه امارات دو مهاجم برزیلی به نام‌های «ایگور کرونادو» و «ویلتون» حضور دارند که با شماره‌های ۱۰ و ۹ برای این تیم بازی می‌کنند. این دو مهاجم که به ترتیب ۲۸ و ۳۴ ساله هستند، هر کدام شان در ۲۱ و ۱۹ بازی ۱۵ و ۱۳ بار گلزنی کرده و در مجموع ۵ بار هم پاس گل داده‌اند.

پاختاکور دیگر همگروهی تراکتور است که این تیم هم از بازیکنان خوبی بهره می‌برد و شاخص‌ترین بازیکنان این تیم «دراگان چران» و «سردار رشیدوف» هستند.

دراگان چران یک مهاجم باتجربه، ۳۳ ساله و صربستانی است که با پیراهن شماره ۱۰ برای این تیم بازی می‌کند و در ۵ باری که برای این تیم به میدان رفته، ۳ بار گل زده و ۲ بار هم پاس گل داده تا بهترین بازیکن تیمش در این فصل باشد.

در کنار وی نیز سردار رشیدوف مهاجم ۲۹ ساله‌ای است که در ۳ بازی برای تیمش ۲ بار گلزنی کرده و می‌تواند برای خط دفاعی تراکتور دردسر ایجاد کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: