پایگاه خبری خانه فوتبال:

 در نخستین دوره چهل تیمی رقابت های لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا ایران تنها کشور منطقه غرب است که با موفقیت در پلی آف و با 4 نماینده در مرحله گروهی حضور دارد که بر این اساس می توان به توفیق فوتبال ایران در این دوره از رقابت ها نیز امیدوار بود.
گروه نخست رقابت های لیگ قهرمانان تنها گروهی است که خوشبختانه میزبان هیچ کدام از نمایندگان فوتبال ایران نیست. خوشبختانه از این منظر که تیم های مدعی و قدرتمند فوتبال عربستان ، امارات یعنی الهلال و شباب الاهلی در این گروه قرار گرفته اند که می توانستند مدعیان و رقبای قدرتمندی برای باشگاههای ایرانی محسوب شوند.
نباید فراموش کرد که در دوره جدید و نسخه چهل تیمی لیگ قهرمانان بر خلاف ادوار گذشته هر دو تیم برتر گروه راهی مرحله یک هشتم نهایی نخواهند شد. تیم های اول گروه های ده گانه به همراه 6 تیم دوم برتر (سه تیم برتر در منطقه شرق و سه تیم برتر غرب) به دور یک هشتم نهایی صعود می کنند و بر خلاف ادوار گذشته نمایندگان فوتبال ایران باید برای صدرنشینی و صعود مستقیم از این مرحله تلاش کنند و در انتظار اما و اگرهای جایگاه دوم جدول در گروه نباشند.

گروه دوم و تقابل تراکتور با صدرنشینان ازبکستان و عراق

تراکتورسازی ایران که پس از سه سال به لیگ قهرمانان بازگشته در گروه دوم بازی ها مقابل نمایندگان امارات ، عراق و ازبکستان قرار می گیرد و شرایط نسبتا خوبی برای صعود خواهد داشت. شارجه قهرمان فصل گذشته فوتبال امارات بر خلاف دو فصل گذشته شرایط خوبی در لیگ این کشور ندارد ، در جایگاه چهارم جدول قرار گرفته و در پنج بازی اخیر خودش تنها یک پیروزی ، دو تساوی و دو شکست به دست آورده است. نماینده فوتبال امارات در موقعیت بحرانی وارد رقابت های لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد هرچند امتیاز میزبانی بازی ها را در اختیار دارد.

پاختاکور قهرمان مقتدر فصل گذشته و صدرنشین فصل جدید لیگ ازبکستان جدی ترین رقیب تراکتورسازی در این گروه است که هر 5 بازی گذشته خودش را با پیروزی پشت سر گذاشته و با آمادگی کامل راهی امارات شده است.

نیروی هوایی عراق هم که در بازی پلی آف الوحده عربستان را شکست داد با 59 امتیاز صدرنشین جدول لیگ این کشور است و در 5 بازی اخیر خودش چهار پیروزی به دست آورده است.

در مجموع گروه دوم بازی ها را می توان گروه متوسطی از نظر قدرت تیم های حاضر محسوب کرد ، با این وجود تراکتورسازی ایران که در هفته های اخیر شرایط ایده آلی در رقابت های لیگ نداشته کار سختی در پیش خواهد داشت.

 

گروه مرگ با حضور سه مدعی

 

گروه سوم رقابت های این دوره با حضور استقلال ایران ، الاهلی عربستان و الشرطه عراق مشابه گروه بندی فصل گذشته بازی هاست هرچند الدحیل قطر به عنوان یک تیم تازه وارد در جمع این رقبا رقابت مدعیان را سخت تر می کند.

الدحیل هرچند در این فصل نتوانست عنوان قهرمانی لیگ ستارگان قطر را کسب کند اما در سال های اخیر یکی از قدرتمندترین و پرستاره ترین تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بوده و بارها برای نمایندگان فوتبال ایران دردسرساز ظاهر شده است. میشل الونگای آفریقایی در نوک خط حمله ، مهدی بن عطیه مراکشی ، علی کریمی هافبک سابق استقلال ایران و ادمیلسون جونیور هافبک زهردار و خلاق برزیلی مربع بازیکنان خارجی الدحیل را در این رقابت ها شکل می دهند. تیمی که در 22 بازی لیگ قطر 53 گل به ثمر رسانده و دومین خط حمله موفق پس از السد محسوب می شود.

الاهلی جده که میزبان بازی هاست یکی از بدترین فصل های تاریخ خودش را سپری می کند. آنها در مکان هفتم جدول لیگ عربستان قرار دارند ، در پنج بازی گذشته هیچ پیروزی به دست نیاورده اند و از ناحیه رفت و آمد مربیان و بازیکنان خارجی بی ثباتی مطلق را تجربه می کنند. با این حال الاهلی در فصل گذشته ثابت کرد که در بدترین روزها هم یک تیم همیشه مدعی در لیگ قهرمانان آسیا و حریفی خطرناک به شمار می رود خصوصا حالا که از موقعیت میزبانی برخوردار است.

الشرطه عراق هم تیم سوم جدول این کشور به شمار می رود که در 5 بازی اخیر خودش سه پیروزی و دو شکست داشته اما بازیکنان تاثیرگذار و سرشناسی در اختیار دارد. استقلال ایران برای صدرنشینی دراین گروه کار آسانی در پیش نخواهد داشت.

 

فولاد و پیروزی غرور آفرین پلی آف

 

شاگردان جواد نکونام با یک موفقیت ارزشمند و پیروزی درخشان مقابل العین امارات به گروه چهارم بازی ها رسیدند. پیروزی چهار بر صفر مقابل بنفش های پرمدعی و متمول فوتبال امارات بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه داشت. با این وجود فولاد باید برای حضور در یک رقابت سخت و نزدیک آماده شود.

السد قطر قدرتمندترین تیم حاضر در این گروه است. ژاوی فصل متفاوتی را با شیرهای رام نشدنی سیاه و سفید خودش پشت سر گذاشته ، در لیگ قطر بدون شکست و با 60 امتیاز از 22 بازی قهرمان شده است. آنها در طول فصل فقط سه بار تن به تساوی دادند  و در 17 مسابقه پیروز بودند. آماد خیره کننده 77 گل زده و دریافت تنها 14 گل نشان از فاصله السد با دیگر تیم های حاضر در لیگ قطر دارد. ژاوی در لیگ قهرمانان بارها مقابل نمایندگان فوتبال ایران و خصوصا پرسپولیس ناکام شده و انگیزه زیادی در تقابل با فولاد خواهد داشت هرچند جواد نکونام دوست قدیمی خودش را روی نیمکت رقیب می بیند.

النصر تیم پنجم جدول لیگ عربستان هم مثل الاهلی شرایط آرمانی فصل های گذشته را ندارد اما برای جبران نتایج لیگ وارد لیگ قهرمانان می شود و امیدوار است با منزس سرمربی سابق تیم ملی برزیل عملکرد موفقی در این رقابت ها داشته باشد. النصر در پنج بازی اخیر خودش دو پیروزی دو تساوی و تنها یک شکست داشته ، همچنان خط حمله قدرتمندی در اختیار دارد اما در دفاع مستحکم به نظر نمی رسد.

چهارمین تیم این گروه الوحدات ، قهرمان مقتدر فوتبال اردن است که بعد از 31 سال به سطح اول مسابقات باشگاهی آسیا بازگشته در حالی که فوتبال اردن مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را در سال های گذشته نداشت. این تیم با توجه به سطح فوتبال باشگاهی اردن مدعی جدی صعود محسوب نمی شود اما تلاش می کند با عملکرد و نمایش خوبی نخستین تجربه حضور در لیگ قهرمانان را سپری کند.

 

پرسپولیس و کابوس کرونای هندی

 

قوانین سختگیرانه لیگ قهرمانان در این فصل نگرانی های زیادی برای اعضای تیم پرسپولیس ایجاد کرد خصوصا بعد از اعلام پاسخ مثبت تست کرونای سعید آقایی که اگر در تیم هم شایع شده بود می توانست مهره های تاثیرگذار یحیی گل محمدی را از او بگیرد.

پرسپولیس بدون مدافع چپ خودش راهی هندوستان شده ، کشوری که یکی از کانون های شیوع گسترده کرونا و البته ویروس جدید کرونای هندی است.

گوا میزبان بازی های این گروه خواهد بود جایی که سرخ پوشان برابر تیم میزبان ، الوحده امارات و الریان قطر قرار می گیرند. اف سی گوا تیم چهارم جدول لیگ یازده تیمی هند برای نخستین بار حضور در این سطح از رقابت ها را تجربه می کند و البته رقیب جدی و مدعی برای صعود به مرحله بعدی رقابت ها محسوب نمی شود.

الوحده امارات هم فصل خوبی را در فوتبال باشگاهی این کشور سپری نکرده و در جایگاه هشتم جدول قرار دارد. تن کاته هلندی که به عنوان سرمربی جدید الوحده انتخاب شده سابقه هدایت این تیم در لیگ قهرمانان آسیا و تقابل با پرسپولیس و تراکتورسازی در این بازی ها را داشته اما نتوانسته تغییرات مورد نظر خودش را در این تیم ایجاد کند.

الریان قطر هم با شجاع خلیل زاده در این فصل به رتبه سوم لیگ ستارگان دست یافت اما فاصله قابل توجهی با السد و الدحیل داشت. این تیم از خط حمله قدرتمند و زهرداری بهره می برد و شاید به نوعی آماده ترین رقیب پرسپولیس در این گروه باشد. با توجه به شرایط فنی این سه تیم می توان گفت حریف اصلی پرسپولیس در گوا شرایط آب و هوایی ، کرونای هندی و اتفاقات غیر قابل پیش بینی است در حالی که بر اساس شرایط رقبا ، نایب قهرمان فصل گذشته آسیا شانس اول صعود مستقیم در گروه پنجم به شمار می رود.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: