پایگاه خبری خانه فوتبال:

مجید جلالی درباره عملکرد چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: یادم است که حدود ۲۰  سال قبل زمانی که آقای کفاشیان در کمیته ملی المپیک بودند، از من دعوت کردند تا شاخصه‌های فوتبال ایرانی را استخراج کنیم  و  ببینیم فوتبال ایران می‌تواند یک مکتب باشد یا خیر. من کار را شروع کردم اما بعد از ۱۵ روز، آن طرح رها شد. ۲۰ سال پیش گفتم که فوتبال ایران به کجا خواهد رسید. الان چهار تیم ایرانی مدلی از فوتبال را ارائه می‌کند که تقریبا شبیه به هم هستند. هویت فوتبال ایرانی را در شاخصه‌هایی که نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا دارند، می‌بینم.

وی افزود: اگر فولاد را بینید یکی از شاخصه‌های مهم تیم‌های ایرانی، توجه به مسائل بدنی بوده است. از نظر بازی درگیرانه واقعا عالی هستند چون بازیکنان با درصد فداکاری بالایی روی توپ درگیر می‌شوند. شاخصه بعدی مدل دفاع کردن است. شکل دفاع به گونه‌ای است که سعی می‌کنند فضاها را در طول و عرض کوتاه کنند و بعد همه تیم متراکم می‌شوند و روی توپ فشار زیادی ایجاد می‌کنند که این حریفان ما را کلافه کرده است. الان فولاد و پرسپولیس این کار را انجام می‌دهند و بعد از آنها، استقلال و تراکتور سعی دارند این شیوه را پیاده کنند.

جلالی تصریح کرد: در ادامه بازی‌ از کناره‌ها شاخصه دیگر تیم‌های ایرانی است. این تیم‌ها زوج‌هایی را تشکیل داده‌اند که بتوانند از کناره‌ها نفوذ کنند. استقلال در سمت راست، میلیچ و وریا غفوری را گذاشته است و در سمت چپ قایدی و نادری بازی می کنند. در پرسپولیس هم در سمت راست پهلوان و نعمتی زوج این تیم هستند و در سمت چپ ترابی و امیری بازی می‌کنند. تراکتور هم در سمت راست تیکدری و فخرالدینی بازی می‌کنند و در سمت چپ نریمان‌جهان و تیموری حضور دارند. در تیم فولاد هم حردانی و احمدزاده در سمت راست زوج خوبی را تشکیل داده‌اند و در سمت چپ انصاری و حیدریه بازی می‌کنند. این زوج‌ها در کناره‌ها اقلب حملات تیم‌های ما را رقم می‌زنند.

او در ادامه به مدل دیگری که تیم‌های ایرانی بازی می‌کنند، اشاره کرد و گفت: تیم‌های ایرانی از "حمله کننده دوم" استفاده می‌کنند. این حمله کننده دوم کاملا شرح وظایف حمله کننده دوم را انجام می‌دهد و نه اینکه وظایف بازیکن پست ۱۰ را انجام بدهد. مثلا تراکتور این وظیفه را به بابایی داده، فولاد این وظیفه را به پاتوسی داده، استقلال این وظیفه را به فرشید اسماعیلی  داده و پرسپولیس هم این وظیفه را به امید عالیشاه داده است.

این کارشناس فوتبال در ادامه به ساختار دفاعی نمایندگان ایران اشاره کرد و گفت: فولاد در بخش دفاعی منظم و سازماندهی شده عمل کرد. استقلال اما ما را نگران کرد و نیاز به ترمیم دارد. تراکتور هم مشکلاتی دارد چون فقط با یک هافبک دفاعی بازی می‌کرد و فقط ایمانی در مقابل مدافعان حضور داشت و هر سه گلی هم که دریافت کرد، از ضعف سمت چپ ایمانی بود و اگر از دو هافبک دفاعی استفاده می‌کرد این دو گل را دریافت نمی‌کرد. این‌ها مسائلی بود که من به صورت مشترک در تیم‌ها دیدم اما برخی تیم‌ها خصوصیاتی دارند که ویژه خودشان است. مثلا مدل بازی‌ای که فولاد انتخاب کرده است با مدل بازی‌ای که استقلال از آن بهره می‌برد متفاوت است و در شیوه بازی تفاوت‌های زیادی میان چهار تیم وجود دارد اما مسائلی گفتم به صورت مشترک تیم‌ها دارند، واقعیت فوتبال ایرانی است.

وی در ادامه درباره عملکرد پرسپولیس برابر الوحده امارات هم گفت: پرسپولیس خیلی با تجربه بازی می‌کند و این تجربه به آنها اعتماد به نفس کافی داده است. آنها به خوبی بازی را کنترل می‌کنند و هر زمانی می‌خواهند به عقب می‌آیند و بازی گردانی می‌کنند تا فرصت گلزنی ایجاد کنند. اینکه چرا پرسپولیس فرصت گلزنی از دست می‌دهد برای این است که شرح وظایف بازیکنان هجومی این تیم مثل شهریار مغانلو، مهدی ترابی و امید عالیشاه بسیار سنگین است. اگر آمار دوندگی این نفرات را ببینید پر تحرک ترین بازیکنان، این نفرات هستند. در کنار این‌ها وحید امیری است که در پست حمله کننده دوم بازی می‌کرد که بالاترین دوندگی را در تیم پرسپولیس دارد. وقتی بازیکن خسته می‌شود و دوندگی بالایی دارد، وقتی فرصت گلزنی به دست می‌آورد، تمرکزش از دست می‌رود و نمی‌تواند با دقت ضربه بزند. به نظر من پرسپولیس خیلی اقتصادی و سنجیده بازی می‌کند چون آنها باید ۶ بازی انجام بدهند و نیاز دارند که نگرش اقتصادی نسبت به انرژی که از دست می‌دهند داشته باشند.

جلالی درباره عملکر استقلال برابر الاهلی عربستان هم گفت: استقلال برابر الاهلی یک دیدگاه داشت چون آنها می‌دانند در خط دفاعی ضعف‌هایی دارند اما آنها چندین برابر تیم بهتری در خط حمله هستند. وریا غفوری و نادری وقتی به حمله اضافه می‌شوند تیم مهار ناپذیری می‌شوند اما پشت آنها فضا ایجاد می‌شود که به حریف فرصت می‌دهد. نگرش استقلال این است که چون در حمله قدرتمند هستند، پس روی حمله متمرکز می‌شوند. در برابر الاهلی هم همین شیوه اجرا شد. آنها تحمل فشار ندارند اما وقتی ضد حمله می‌زنند واقعا زهردار می‌شوند. در بخش دفاع، استقلال اشتباهاتی دارد. قبل از اینکه بازی برابر الاهلی ۳ بر یک بشود،‌ فرصت پیش آمد که می‌شد بازی ۲ بر ۲ شود اما استقلال گل سوم را زد و بازی را در اختیار گرفت. بنابراین این یک دیدگاه خوب است که از سوی مربیان استقلال اتخاذ شده است. استقلال از کانال‌های کناری به خوبی کار می‌کند و اقدامات تاکتیکی چهار تیم ایرانی انجام می‌دهند شباهت زیادی به هم دارد و به نظر من این که استقلال در کناره زمین از قایدی استفاده می‌کند، انتخاب هوشمندانه‌ای است و رفت‌ و آمدهای قایدی زیاد شده است. استفاده از ملیچ در کناره‌ها هم کار خوبی بود که به استقلال کمک کرد.

او به عملکرد فولاد در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان اشاره کرد و گفت: وقتی در در پلی‌آف حریف خوبی که سوابق خوبی در آسیا دارد را با ۴ گل شکست می‌دهید، روحیه تیم بسیار بالا می‌رود. الان فولاد از نظر ذهنی و روانی در سطح خیلی خوبی قرار دارد. پاتوسی در پست مهاجم دوم، خیلی خوب عمل می‌کند و از کناره‌ها احمدزاده مثل مهندس طراحی می‌کند و ساسان انصاری با تحرک کار می‌کند و حرکات پا به توپ او حریف را تحت تاثیر قرار داده است و ضمن اینکه دفاع کناری‌های فولاد یعنی حردانی و حیدریه خیلی خوب به حمله اضافه می‌شدند و فشار زیادی را به تیم حریف ‌می‌آوردند. باید گفت حریف فولاد هم تیم بسیار بزرگی است و از نظر من تا به اینجا  بهترین تیم که السد است و فولاد با این حریف به خوبی بازی کرد. فولاد سعی  کرد ابتدا حریف را کنترل کند و کم کم بازی را بالانس کردند و در ۱۵ دقیقه سوم تیم برتر بودند. شاید اشکالی که فولاد دارد و ما را نگران می‌کند این است که بازیکنان جایگزین که وارد زمین می‌شوند، تعادل تیم را کم می‌کند.

جلالی درباره وضعیت تراکتور در برابر پاختاکور ازبکستان هم گفت: اگر به بازی‌های لیگ برگردیم، من پیشرفت خوبی در تراکتور می‌بینم. از دید من اگر تراکتور با دو هافبک دفاعی بازی کند شاید بتواند موثرتر بازی کند. اینکه اکبر ایمانی را عقب می‌گذارند و مقابل او تیکدری و دژاگه بازی می‌کنند در بخش حمله موثر نشان می‌دهد، اما در دفاع کمی مشکل وجود دارد. در بخش حمله بابایی و عباس‌زاده عملکرد بسیار خوبی در تراکتور دارند و در خط دفاع هم فخردینی به خوبی در حملات شرکت می‌کند که نشان می‌دهد تراکتور در فاز حمله بسیار خوب است.

او در پایان در پاسخ به  این سوال که آیا نماینده‌ای از ایران می‌تواند فینالیست این دوره از رقابت‌ها بشود یا خیر، گفت: الان زود است که بخواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم. اینکه بازی‌ها به صورت مترکز برگزار می‌شود به سود ماست چون تیم‌های ایرانی در این وضعیت‌ها شرایط بهتری دارند اما فکر می‌کنم در نیمه‌نهایی قطعا نماینده خواهیم داشت.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: