پایگاه خبری خانه فوتبال:

حمید مقیمی گفت: مواد اولیه محصولات آرایشی ما بسیار کم است و این اقلام فقط در کشور بسته‌بندی می‌شود.
بازار محصولات آرایشی پر از کالای فیک شده است. به نظر می‌رسد که مصوبه اخیر باید هرچه زودتر به اجرا گذاشته شود. برای بررسی جوانب مختلف موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان به گفت‌وگو نشستیم.
حمید مقیمی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و عطریات ایران گفت: «طبق آیین‌نامه جدید؛ هر وقت درباره یک قلم محصول آرایشی، ادعایی مطرح شود ابتدا باید آن ادعا ثابت شود تا کالا در مرحله بعد مجوز دریافت کند».

جولان لوازم آرایشی تقلبی

چند سالی است لوازم آرایش تقلبی بازار کشور ما را فراگرفته است؛ به ‌طوری ‌که تشخیص کالای تقلبی با اصل برای عموم، مردم غیرممکن شده است و تا به‌ حال هیچ پیگیری جدی‌ای هم در این باره صورت نگرفته است. برای آگاهی بیشتر از این موضوع با رئیس هییت مدیره صادرات، لوازم آرایشی بهداشتی به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

لوازم آرایش

حمید مقیمی اظهارکرد: «مواد اولیه محصولات آرایشی ما بسیار کم است و فقط در کشور بسته‌بندی می‌شود. ما در این زمینه بیش از ۹۰ درصد متکی به واردات اسانس هستیم اما مواد اولیه محصولات مراقبتی مثل کرم‌های دست ‌و صورت را خودمان داریم».

وی افزود: «عمده کالاهای فیک از کشورهای همجوار مثل چین، پاکستان و ترکیه وارد می‌شود ولی یکسری کالای فیک هم داریم که به صورت زیرزمینی از برندهای دیگر پر می‌شود؛ مانند شامپو. نیروی انتظامی این اماکن را بارها کشف کرده است و اخبارش رسانه‌ای شده است. برای مثال انباری را که در آن شامپو با برند خارجی پر شده بود را کشف کردند».

به داروخانه‌ها اعتماد کنید

مقیمی در ادامه گفت: «چون داروخانه‌ها تحت نظارت شدید وزارت بهداشت هستند و بازرسی می‌شوند قطعا کالای سلامت‌محور دارند. کسی که بخواهد اصل این کالا را از فرعش تشخیص دهد قطعا باید سواد کاری داشته باشد وتنها داروساز‌ها متوجه این تفاوت می‌شوند. نمی‌شود به طور صددرصد اطمینان داد ولی قطعا به داروخانه‌ها می‌توان بیشتر از مغازه‌های معمولی اعتماد کرد».

سرمایه اولیه مورد نیاز

وی در ادامه اظهارکرد: «ما دونوع لوازم آرایش داریم؛ یک مدل مارکتی مانند نیوا یا اورال که آنها را در سوپرمارکت‌ هم می‌شود پیدا کرد. یک نوع لوازم آرایش دیگر هم داریم که به آنها لاکچری یا لوکس گفته می‌شود که تفاوت قیمت زیادی با هم دارند؛ برای مثال رنج قیمت کرم دست و صورت از ۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. هزینه خرید یا اجاره مغازه هم در جنوب و شمال تهران متفاوت است؛ بنابراین درباره سرمایه اولیه مغازه آرایشی بهداشتی نمی‌توان هزینه دقیقی را اعلام کرد».

شامپوی ضدریزش و سفیدی نداریم

مقیمی گفت: «در مورد ریزش و سفیدی مو دو عامل وجود دارد؛ یکی ژنتیک و دیگری هم استرس و اضطراب. هرکدام از این‌ّها باید جداگانه بررسی شود. اگر بگوییم شامپویی از ریزش و سفیدی مو جلوگیری می‌کند دروغ است. امکان اینکه شامپویی همه موارد را درمان کند وجود ندارد. یک محصول استرالیایی وجود دارد که مانند روغن است؛ زمانی‌که به موی سر آغشته می‌کنیم به‌تدریج سفیدی مو را از بین می‌برد اما در داخل کشور هنوز چنین محصولی تولید نشده است».

تبلیغات صدمیلیاردی

وی اظهارکرد: «یکی از مشکلات ما در سازمان غذا و دارو این است که در مورد لوازم آرایشی ادعاهای زیادی وجود دارد. طبق آیین‌نامه جدید هرجا درباره لوازم آرایشی ادعایی مطرح شود ابتدا باید آن را ثابت کنند و بعد به کالا مجوز داده می‌شود. قرار شد از سال ۱۴۰۰ تا سازمان غذا و دارو کالایی را تایید نکرده است صدا و سیما آن را تبلیغ نکند ولی متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است. در اینجا فقط مصرف‌کننده ضرر می‌کند. چند سال پیش کرم حلزون در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شد. همان محصول را شرکتی در کرج به طور قاچاقی وارد کرد و به اسم تولید داخل به مردم می‌فروخت. سود و فروش این محصول به حدی زیاد بود که برای تبلیغ کرم ۱۰۰ میلیارد تومان به صداوسیما پرداخت کرد».

ماجرای مداد ۳ هزار تومانی

مقیمی در در پایان گفت: «یکی از همکاران که ۳۰ سال در این بازار کار می‌کند متوجه شد خط‌چشمی که خودش ۲۰ هزار تومان می‌فروشد را در بازار به قیمت ۳ هزارتومان به‌دست مصرف‌کننده میدهند. برای اطلاع از کیفیت کالا آن را به آزمایشگاه بردند و متوجه شدند در مواد اولیه‌اش توده صنعتی و چربی خوک وجود دارد. بنابراین اصل و تقلبی بودن لوازم آرایش به راحتی قابل تشخیص نیست و فقط در آزمایشگاه می‌توان متوجه اصالت آن شد».

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: