پایگاه خبری خانه فوتبال:

خوزه مورینیو یا آقای خاص یکی از سرمربیان مشهور دنیاست.مورینیو اهل کشور پرتغال است. مورینیو سرمربی تیم های مطرح فوتبال جهان بوده است. مورینیو رفتار و گفتار خاصی دارد که همیشه سوژه رسانه هاست. جالب اینکه بازیکنان تیم های مورینیو همیشه از او با احترام و مثل یک پدر یا رئیس نام می‌برند.

رفتار جالب مورینیو با خبرنگاران پس از اخراج از تاتنهام +زیرنویس فارسی

قدردانی از مورینیو؛ کین: رئیس بابت همه چیز متشکرم

مورینیو

مهاجم معروف و مطرح تیم فوتبال تاتنهام از ژوزه مورینیو قدردانی کرد.

هری کین در حرکتی شایسته و در خور توجه از مورینیو بابت زحمات و تلاش هایش قدردانی کرد.

روز گذشته ساعاتی بعد از آنکه باشگاه لندنی خبر رسانه های همچون گاردین و تلگراف را در مورد اخراج  ژوزه مورینیو تایید کرد، کین در فضای مجازی حضور یافت و با درج چند جمله از آقای خاص بابت 2 سال حضورش روی نیمکت مربیگری هاتسپر قدردانی کرد.
کین نوشت: رئیس، بابت همه چیز متشکرم. همکاری مشترک چیزی زیبا بود. برای شما در مقصد بعدی همه خوبی ها را آرزو می کنم.

مورینیو از 23 نوامبر 2019 زمام امور تیم لندنی را در اختیارگرفت.

کین در 62 بازی زیر نظر سرمربی معروف پرتغالی در ترکیب تیمش حضور یافت.

پشت پرده دعوت از مورینیو برای تیم ملی 

شایعه مذاکره با مورینیو با تیم ملی ایران بار دیگر در محافل رسانه‌ای مطرح شده است.

این قضیه مربوط به چند سال قبل می شود و اصلا خبر جدیدی نیست. جالب اینکه همان چند سال قبل هم نام مورینیو فقط در رسانه‌ها مطرح شد و هیچ مذاکره رسمی با او صورت نگرفت. قطعاً اگر مذاکره ای هم انجام می‌شد، مورینیو قبول نمی کرد هدایت تیم ملی ایران را با رقم هایی که ما به مربیان خارجی می‌دهیم، قبول کند. سرمربی مشهور پرتغالی در آن مقطع آنقدر پیشنهادات خوب داشت که اصلاً به یک پیشنهاد آسیایی فکر هم نمی کرد. حالا بماند که در فدراسیون کفاشیان و تاج هیچ پیشنهادی هم به مورینیو نشد .

اخیراً یکی از مسئولان سابق وزارت ورزش صحبت های مبنی بر این که مورینیو در لیست تیم ملی بود انجام داده اما واقعیت آن است که چنین چیزی اساساً وجود نداشت و ایران و مورینیو بنا به دلایل بسیاری اصلا به هم فکر نمی‌کردند.

منفی ترین رکورد مورینیو

مورینیو

باخت از وستهام یونایتد باعث شد تا رکورد منفی جدیدی در کارنامه مربیگری آقای خاص ثبت شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، شب گذشته در هفته بیست و پنجم لیگ برتر انگلیس، تاتنهام 2 بر یک مغلوب وستهام یونایتد شد.
این بازی  با پنجاهمین حضور ژوزه مورینیو بر روی نیمکت مربیگری هاتسپری ها مصادف بود.البته آنگونه که دیلی میل گزارش کرد آقای خاص به ضعیف ترین دستاورد دوران مربیگری اش رسید.
زیرا با این تعداد حضور توانست 81 امتیاز برای تیم لندنی بگیرد. در حالیکه قبلا ضعیف ترین دوره مربیگری اش در 50 بازی مربوط به سال 2017 و حضور در تیم منچستریونایتد بود که 95 امتیاز از این تعداد بازی گرفته بود.

براساس همین گزارش بهترین دوره مربیگری این مربی پرتغالی از نظر کسب امتیاز در سال 2005 با چلسی  بود که از 50 بازی با استمفوردبریجی ها و 150 امتیاز ممکن توانست 126 امتیاز کسب کند.

مورینیو که در کارنامه اش مربیگری تیم های اینترمیلان و رئال مادرید را نیز ثبت کرده، از نوامبر سال 2019 سرمربی تاتنهام بود.

شباهت عجیب مربیان پرتغالی ؛ موفقیت‌ها و ناکامی‌های مورینیو و کی‌روش

مورینیو

از چند زاویه، کارلوس کی‌روش شباهت فراوانی به ژوزه مورینیو دارد. تیم ملی ایران در زمان کی‌روش به تیم‌های مورینیو شباهت داشت و...

این روزها همه درباره صدرنشینی تاتنهام می‌گویند. ژوزه مورینیو بعد از فترت ۵ ساله دوباره خود را در سطح اروپا مطرح کرده است. فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ آخرین باری بود که خورشید به آسمان این مرد پرتغالی تابید و او به واسطه درخشش یک بلژیکی به نام ادن آزار و یک انگلیسی به نام جان تری توانست قهرمانی لیگ برتر جزیره را جشن بگیرد. او یک سال بعد آخرین قهرمانی‌اش را جشن گرفت و با منچستریونایتد قهرمان لیگ اروپا شد که از نظر اعتبار، فاصله‌ای فراوان با لیگ قهرمانان اروپا دارد که او با پورتو و اینتر قهرمان آن شده بود. 

او حالا بعد از ۵ سال دوباره سربرآورده و می‌خواهد خود را به دنیا نشان دهد. تیم این فصل او تاتنهام ۲۴ امتیاز از ۱۱ بازی کسب کرده و هنوز فاصله‌ای فراوان تا انتهای فصل دارد. تاتنهام مورینیو اگرچه کم گل نزده اما بهترین خط حمله لیگ برتر هم نیست. این تیم به نسبت لیورپول، چلسی، منچستریونایتد و منچسترسیتی، فوتبالی چشم‌نواز ارائه نمی‌کند اما موفق است چون مورینیو می‌داند از بازی چه می‌خواهد. او فقط به نتیجه چشم دارد؛ فقط همین. به همین دلیل قهرمانی او با پورتو و اینتر در لیگ قهرمانان اروپا به دل خیلی‌ها ننشست‌ اما برای او کارنامه‌ای پربار ساخت. مورینیو زمانی که در رئال حضور داشت، بیشترین حجم از بازی‌های روانی را برای حریفان ایجاد کرد. بازیکنان آن زمان رئال می‌گفتند او عمداً این کار را می‌کرد تا ذهن حریفان را مخدوش کند و به بازیکنان خود می‌گفت با ببیشترین تمرکز بازی کنند. 

از چند زاویه، کارلوس کی‌روش شباهت فراوانی به ژوزه مورینیو دارد. به این چند نکته دقت و ارزیابی کنید که چقدر تیم ملی ایران در زمان کی‌روش به تیم‌های مورینیو شباهت داشت:

۱- زمانی که کی‌روش سرمربی تیم ملی بود، مدام جنگ روانی با حریفان به راه می‌انداخت اما در رختکن به بازیکنانش می‌گفت توجهی به این جنگ‌ها نداشته باشند چون رفتار او تمرکز حریف را نشانه رفته است. 

۲- در زمان حضور طولانی‌مدت کی‌روش در تیم ملی، خیلی سخت گل می‌زدیم‌ اما سخت‌تر گل می‌خوردیم. منتقدان همواره شیوه بازی دفاعی تیم را به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ برمی‌شمردند. تیم ملی در زمان کی‌روش رکورد ۷ سال نباختن به تیم‌های آسیایی (در بازی‌های رسمی) را از خود به جا گذاشت و یک سال حتی یک گل هم نخورد. 

۳- تیم ملی در زمان کی‌روش برنامه و انسجامی بی‌نظیر داشت. همه تیم در خدمت یک برنامه بودند و با تمام وجود برای برنامه‌های مربی کار می‌کردند. هماهنگی و همدلی بالای بازیکنان تیم ملی در زمان کی‌روش، مثال‌زدنی بود. 

۴- تیم کی‌روش راه بازی کردن مقابل قدرت‌های فوتبال را خوب می‌دانست. ما در جام‌های جهانی مقابل اسپانیا، آرژانتین و پرتغال بازی کردیم و در همه بازی‌ها آزارشان دادیم. 

۵- تیم ملی در زمان کی‌روش به شکلی باورنکردنی با شیوه بازی تیم حریف آشنا بود چون جلسات آنالیز کادر فنی به درستی انجام و نتیجه آن در جلسه با بازیکنان مطرح می‌شد. 

۶- کی‌روش در تیم ملی ایران بسیار موفق بود چون برنامه بازی مقابل تیم‌های قدرتمندتر را به خوبی می‌دانست‌ اما زمانی که قرار شد در کلمبیا به صورت برابر با تیم‌های قدرتمند آمریکای لاتین بازی کند، به مشکل خورد. مورینیو در زمان حضور در رئال‌مادرید دچار همین مشکل شد چون نمی‌دانست در تیم‌های بزرگ چگونه عمل کند. 

نتیجه: تیم‌های مورینیو همه خصوصیات برجسته تیم کی‌روش را داشته و دارند. آیا باید بپذیریم مربیان پرتغالی، مبدع شیوه‌ای جدید برای مقابله تیم‌های کم توان تر در برابر قدرت‌های فوتبال هستند؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: