پایگاه خبری خانه فوتبال:

ایده تشکیل” سوپر لیگ اروپا ” در نگاه نخست گروتسک گونه به نظر می رسد اما با کمی تامل به عمق فاجعه پیش رو بیشتر پی می بریم.

۱۲ غول باشگاهی قاره سبز حالا تصمیم گرفتند تا راه خود را از یوفا و سایر باشگاه های هم قاره ای جدا کنند. حق پخش هنگفت تر، درآمدهای نجومی بیشتر و حسابهای مالی پرو پیمان تر تنها فلسفه مدیران خودخواه این باشگاه هاست. درآمدی که به گزارش ” نیویورک تایمز” به هریک از ۱۲ باشگاه عضو دائم این رقابتها تعلق خواهد گرفت مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیون یورو می باشد. بانک آمریکایی ” جی پی مورگان ” هم با اعطای وامی ۶ میلیارد دلاری به این باشگاه ها برای راه اندازی سوپر لیگ، گویا از هم اکنون خود را به عنوان اسپانسر اصلی این مسابقات معرفی نموده است.

با اجرایی شدن این ایده باید شاهد شکاف طبقاتی ژرفی میان باشگاه های اروپایی بود. یک انقلاب بورژوازی در فوتبال قاره سبز. راه اندازی لیگی خاص فقط و تنها فقط برای باشگاه های متمول و سرمایه دار. بیرون انداختن باشگاه های کوچک تر و کم توان تر مالی از حریم خصوصی باشگاه های بزرگتر و پر توان تر. ایجاد حیاط خلوت برای پولدارها. این دقیقا خط بطلانی خواهد بود بر موهبت فوتبال. موهبتی که به باشگاه های ضعیفتر این امکان را می دهد که در برابر قلدرها قد علم کنند، خودی نشان دهند و فعل خواستن را صرف کنند.

فوتبال اروپا با این ایده دهشتناک دقیقا دو پاره خواهد شد. دو تکه نامتقارن و ناموزون یک پازل که هیچگونه تناسبی با هم نداشته و هرگز پازلی متحد الشکل و یکدست را همچوم گذشته شکل نخواهند داد. تکه ای به شدت غنی و تکه ای به شدت فقیر. تبعیض اقتصادی روشن در جهانی که تنها شعار عدالت و مساوات می دهد. لیگی که با فخر فریاد خواهد زد ما بهترین لیگ، برترین بازیکنان و بالاترین رقم قراردادها را خواهیم داشت. ایده ای که داشتن بهترین ها را فقط برای عده معدودی از باشگاه ها فراهم و عده کثیر دیگری را از داشتن این حقوق محروم خواهد ساخت.

فلورنتینو پرز که پرچمدار شکل دهی این لیگ شوم می باشد هدف از تشکیل این رقابتها را مبارزه با فسادهای گسترده مالی در تشکیلات یوفا عنوان کرده حال آنکه خود این لیگ ایجاد نوعی تبعیض و مرزبندی مالی و درآمدی بین باشگاه هاست. فیفا تهدید کرده است:کلیه بازیکنان این ۱۲ باشگاه و تعداد باشگاه های دیگری که احتمالا به این جمع اضافه می شوند در صورت عملیاتی شدن این طرح از شرکت در بازی های ملی کشورشان محروم خواهند شد.

از سویی دیگر یوفا نیز اعلام کرده است:این باشگاه ها در صورت حضور در این لیگ جدید ساختگی دیگر حق حضور در لیگهای قهرمانان و اروپا و همینطور لیگ های داخلی کشورشان را نخواهند داشت.

ایده ای که بسان سایر ایده ها موافقان و منتقدین خود را دارد. باید منتظر ماند و به نظاره نشست که زور کدامیک از طرفین این چالش جدی فوتبال قاره سبز به دیگری خواهد چربید؟ آیا آیندگان از ایده ۱۸ آوریل ۲۰۲۱ به عنوان روز مرگ فوتبال در اروپا یاد خواهند نمود؟ راستی چه قدر این طرح به انقلاب آرام ۱۶۸۸ بریتانیا شباهت دارد! انقلابی که ثمره اش قدرت گرفتن بیشتر فئودال ها و ورشکستگی گسترده بسیاری از خرده مالکان بود که شکاف طبقاتی شگرفی در سطح جامعه بریتانیا پدید آورد.

پی نوشت : اگر چه با توجه به فشار نحست وزیر انگلیس به تیم‌های جزیره برای خروج از پروژه سوپر لیگ‌ و انصراف بسیاری از تیم ها از این طرح ، تا لحظه انتشار این خبر این پروژه شکست خورده به نظر می رسد ، اما یوفا و فیفا باید فکری جدی برای رفتار غیر متعهدانه امثال پرز بکنند که یک شبه آتش به خرمن فوتبال نیندازند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: