پایگاه خبری خانه فوتبال:

همزمان با رویارویی استقلال و تراکتور ایران با الهلال و النصر عربستان، صحبت‌ها درباره مناقشه قدیمی این دو کشور در فوتبال اوج گرفت؛ برخی از بازی در زمین بی‌طرف سخن می‌گفتند و عده‌ای معتقدند بودند که هنوز تکلیف برگزاری مسابقات این مرحله مشخص نیست و چه بسا مسابقات به صورت متمرکز برگزار شود.

با این حال اکنون اخبار امیدوارکننده‌ای درباره آینده روابط دو کشور به گوش می‌رسد که احتمالا سایه این اتفاق بر روی فوتبال هم می‌افتد و بعد از حدود شش سال، مناقشه فوتبالی و بازی در زمین بی‌طرف نیز برای همیشه به پایان می‌رسد.

علت اصلی این اتفاق نیز به آغاز مذاکره محدود دو کشور مربوط می‌شود که طرفین به دنبال یافتن راهکاری برای پایان مناقشه قدیمی در منطقه هستند و شاید دو قدرت منطقه‌ای بعد از چندین سال تنش، به مصالحه‌ای دوجانبه دست یابند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرده که این مذاکرات ادامه خواهد داشت تا دو کشور به "صلح سازگار" در منطقه دست یابند و به چندین سال تنش در زمینه‌های مختلف خاتمه دهند. اتفاقی که به نظر می‌رسد از هم‌اکنون سایه آن بر روی فوتبال هم افتاده است.

بعد از اتفاقات اخیر، رییس فدراسیون فوتبال عربستان که شش سال قبل خواستار بازی تیم‌های این کشور با نمایندگان ایران در زمین بی طرف شده بود، اکنون گفتار و رفتار ملایم‌تری از خود نشان داده است. او در تازه‌ترین اظهاراتش می‌گوید: درباره حضور در ایران باید بگویم هر چه کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه با توجه به شرایط کرونایی بگوید. ما هم با بررسی های لازم بهترین تصمیم را برای نمایندگان خود در لیگ قهرمانان آسیا می‌گیریم.

اخیرا یک روزنامه سعودی هم اعلام کرده که «کنفدراسیون فوتبال آسیا به دنبال پایان بخشیدن به مناقشه این دو کشور و بازی در زمین بی‌طرف است.» به نظر می‌رسد در صورتی که مذاکرات مقامات سیاسی دو کشور در سطح بالا، خوب پیش برود، میزبانی تیم‌های ایرانی و عربستانی از همدیگر هم امکان‌پذیر خواهد بود. این مهم حتی می‌تواند گام مثبتی در بهبود روابط دو کشور و چراغ سبزی برای گذر از دوران پرتنش اخیر باشد.

آغاز تنش‌های گسترده فوتبالی میان ایران و عربستان ریشه در اتفاقات سیاسی سال ۹۴ دارد و از آن زمان تاکنون، روابط سیاسی و ورزشی دو کشور به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است.

منبع: ایسنا

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: