پایگاه خبری خانه فوتبال:

آرای انضباطی دربی سرخابی ها بعد از بررسی همه جوانب و تشریح اتفاقات رخ داده از سوی متخلفان پرونده در حالی صادر شد که باشگاه های استقلال و پرسپولیس و مربیان و بازیکنان این 2 تیم با جرایم سنگینی مواجه شدند که باعث تعجب همگان شد.

به هر حال  این شائبه ایجاد شده است که فدراسیون فوتبال بخشی از مبلغ بدهی اش به ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال را از طریق جرایم سنگین متخلفان بازی دربی به دست می آورد.

رسول باختر کارشناس حقوقی درباره محکومیت باشگاه های استقلال و پرسپولیس به خاطر اتفاقات دربی پایتخت اظهار کرد: قسمت هایی از رای صادر شده با مقررات انضباطی کشورمان در تعارض است. در بحث جرایم مالی، بازیکنان 2 تیم  را نفری 75 میلیون تومان جریمه کردند در حالی که نهایت جریمه ای که برای یک بازیکن باید در نظر گرفته شود 50 میلیون تومان است.

او گفت: البته در مواردی استثنایی زمانی که تخلفات یک بازیکن زیاد باشد در آن صورت آن بازیکن را 75 میلیون تومان جریمه می کنند اما همه بازیکنان و کادر فنی را 75 میلیون تومان جریمه کردند که این  یکی از ایرادات آرای انضباطی بود و مقررات انضباطی رعایت نشده است. قسمت دیگر آرای انضباطی مربوط به محرومیت یک جلسه ای تعلیقی بود که در مقررات انضباطی گفته شده است که باید نصف محرومیت گذرانده شود در صورتی که یک جلسه محرومیت اصلا نصف ندارد تا منتظر باشیم که نصفش سپری شود تا بقیه محرومیت تعلیق شود و این رای براساس مقررات انضباطی ما اشتباه است.

باختر بیان کرد: از طرف دیگر اگر به بحث جرایم نگاه کنیم ،غلامپور مربی استقلال و فرجی بازیکن پرسپولیس 2 جلسه با محرومیت قطعی و یک جلسه به صورت تعلیقی محروم شدند، مبلغ 75 میلیون تومان جریمه شدند در مقابل بازیکنی که فقط جریمه مالی  برایش در نظر گرفتند آن هم همین مبلغ جریمه شده است، اگر آنها کارشان برابر بوده باید جریمه شان نیز یکسان باشد و تناسب بین این موضوع هم نمی بینیم که برقرار باشد.

کارشناس حقوقی درباره اینکه چرا غلامپور و فرجی یکسان جریمه شدند و نادری و ترابی به خاطر داد و فریاد زدن باید 75 میلیون تومان پرداخت کنند گفت: جرایم نقدی زیاد است و تناسبی بین این جرایم وجود ندارد. اگر فرجی و غلامپور  باید جریمه 75 میلیونی بدهند در مقابل ترابی و نادری باید 25 میلیون جریمه شوند چون یک جلسه محرومیت تعلیقی دارند.

او درباره اینکه حکم صادر شده قطعی است و آیا باشگاه های استقلال و پرسپولیس می توانند به آرا اعتراض کنند، اظهار کرد: جرایم مالی قطعی است اما درباره محرومیت ها می توانند اعتراض کنند. البته  تا زمانی که اعتراض  ها رسیدگی شود، محرومیت یک جلسه ای برخی از بازیکنان تمام شده است و فقط برای آنهایی که محرومیت 2 جلسه ای دارند شاید اتفاقی رخ بدهد و باید ببینیم حکم آنها  نقص می شود یا نه! در نهایت جرایم نقدی تناسب ندارد و هم جرایم بیش از حد مجاز است که جزو ایرادات بزرگ آرای صادر شده برای بازی دربی و بازی پرسپولیس و سپاهان بوده است.

باختر گفت: در آرای صادر شده برای دیدار پرسپولیس و سپاهان اعلام شده است که بازی این 2 تیم در زمین بی طرف برگزار شود. اول از همه باید در رای آورده شود که کدامیک از بازی های این 2 تیم تنش زا بوده است. در بازی های فصل گذشته این 2 تیم درگیری رخ داده بود و اگر منظور اتفاقات فصل گذشته بوده باید در حکم نوشته شود. از طرفی بهتر بود بازی این 2 تیم را بدون تماشاگر می گذاشتند چون در  هرشهری که برگزار شود پرسپولیس هوادار دارد اما سپاهان هوادار ندارد و به نوعی حقش تضیع می شود.

کارشناس حقوقی درباره اینکه اعتراض  3 باشگاه استقلال، پرسپولیس و سپاهان پذیرفته می شود، گفت: اعتراضشان قانونی است و در بخشی از آرا باید تغییراتی در تصمیمات کمیته انضباطی صورت بگیرد و باید ببینیم که کمیته استیناف اعتراض را می پذیرد یا نه!

او درباره اینکه باشگاه های استقلال و پرسپولیس مدعی هستند که کمیته انضباطی بدون دیدن مدارک آنها حکم صادر کرده گفت: زمانی  دفاعیات برای کمیته انضباطی مهم نبوده و توجهی به آن نکردند  اما براساس اصل حق دفاع باید دفاعیات بازیکنان و مربیانی که احضار شدند خوانده شود و طبق آنها رای صادر شود. شاید دفاعیات از نظر کمیته انضباطی کفایت لازم نداشته است تا تغییری ایجاد کنند. گزارش داور و ناظر بازی هم جزو  اسناد و مدارکی بوده که در این تصمیم از آن استفاده  کردند که ارزش و اعتبار بالایی آنها برای رسیدگی دارند. اگر از سید جلال حسینی دفاعیه ای  نگرفته اند، برخلاف اصول اساسی حقوق است و اصل حق دفاع را باید رعایت کند. هر کس که بخواهند حکم برایش صادر کنند باید دفاعیاتش را بگیرند اما اگر دفاعیه مکتوب از او خواسته باشند این از اختیارات کمیته انضباطی است و آنها صلاح دانستند که در این مورد خاص حسینی را دعوت نکنند.

منبع: جی پلاس

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: