پایگاه خبری خانه فوتبال:

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه موج پنجم بلندترین موجی بوده که در کشور اتفاق افتاده و انتهای آن هنوز مشخص نیست، درباره تهران گفت: در تهران سرعت انتهای موج در حال کاهش است که این نشان دهنده این است که احتمالا تا ۱۰ روز دیگر با شرط رعایت پروتکل‌ها، به قله موج برسیم و پس از آن روند نزولی شود.

علیرضا رئیسی در برنامه معرفی و آشنایی با سایت سلامت وزارت بهداشت و داشبوردهای مدیریتی برنامه ملی واکسیناسیون علیه کرونا، گفت: رصدخانه جایی است که ما به صورت لحظه‌ای وضعیت کرونا در کشور را دنبال می‌کنیم. ما بحث نقشه رنگبندی کشور را داریم که بر اساس میزان ابتلا در کشور و بروز بیماری در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها برآوردی از وضعیت بیماری به دست می‌آوریم.

هنوز انتهای موج پنجم مشخص نیست

وی افزود: اکنون ۳۵۹ شهر قرمز، ۵۹ شهر نارنجی و ۳۰ شهر زرد داریم. در نمودار روند زمانی موج‌های اول تا پنجم را مشاهده می‌کنیم و موج پنجم بلندترین موجی بوده است که اتفاق افتاده است. انتهای این موج مشخص نیست کجا خواهد رفت و این موضوع جای نگرانی ما است و تحلیل ما این است که هنوز معلوم نیست به قله رسیده باشیم.

وضعیت تهران تا ۱۰ روز آتی

رییسی در تحلیل شرایط استان‌ها درباره تهران، اظهار کرد: در تهران هر ۱۶ شهرستان قرمز است و هیچ رنگ دیگری ندارد. موجهای تهران به تفکیک مشخص است. در تهران سرعت انتهای موج در حال کاهش است که این نشان دهنده این است که احتمالا تا ۱۰ روز دیگر با شرط رعایت پروتکل‌ها به قله موج برسیم و پس از آن  روند نزولی شود.

سقوط آزاد کرونا در سیستان و بلوچستان

رییسی اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان که درگیری بیماری زیاد بود در حال حاضر ۹ شهرستان زرد، ۶ قرمز و ۷ نارنجی دارد و به قله موج رسیدیم و در حال بازگشت هستیم. تحلیل ما این است که با نگاه به موج‌های قبلی بگوییم این موج اولین موج جدی این استان بوده است و تاکنون موج جدی در این استان نداشتیم و خوشبختانه روند در حال نزول است. موج نزولی سیستان و بلوچستان به شکل سقوط آزاد است اما در میانه راه اندکی خم برداشته که نشان می‌دهد ممکن است برخی شهرستان‌هایش آمار افزایشی داشته باشد.

مسافرتهای دردسرساز برای هرمزگان

وی در ادامه تاکید کرد: در هرمزگان ۱۳ شهر قرمز و ۲ شهر نارنجی داریم و علیرغم اینکه الگویی مشابه سیستان و بلوچستان داشت ولی هنوز به قله نرسیده است که یکی از دلایل اصلی آن حجم مسافرت‌های هرمزگان است.

وضعیت کرونا در سمنان، البرز، خوزستان و یزد

رییسی افزود: در سمنان نیز موج کاملا صعودی است و خبری از اینکه به قله رسیده باشیم وجود ندارد. در البرز ۵ شهر قرمز و یک شهر نارنجی داریم و الگویش با تهران متفاوت است.

وی افزود: در خوزستان بعد از موجی که متوقف شد اما موج دلتا به آنجا رسید و ۲۰ شهر قرمز است و روند نیز افزایشی است و پیش‌بینی ما این است که روند همچنان افزایش یابنده است.   در شهر یزد نیز علی رغم اینکه ۹ شهرستان قرمز دارد ولی روند صعودی تقریبا در حال توقف است و احتمال دارد تعداد شهرهای نارنجی افزایش یابد و حتی شهر زرد داشته باشیم.

پیگیری تامین واکسن برای دانش آموزان و بازگشایی ایمن مدارس

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تامین واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال اشاره کرد و افزود: دنبال چنین واکسنی هستیم تا تزریق به دانش‌آموزان صورت گیرد. دو کشور چین و کوبا این امکان را دارند که واکسن را تهیه کنند و اگر حداقل ۶ یا ۷ میلیون واکسن به دستمان برسد می‌توانیم دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا در معرض خطر هستند را در کنار واکسیناسیون معلمین، رانندگان سرویس و پدر و مادرهایشان، واکسینه کنیم که به بازگشایی ایمن مدارس امید داشته باشیم که من همواره طرفدار این موضوع هستم.

منبع: ایسنا


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: