پایگاه خبری خانه فوتبال:

پرویز اوسطی درباره گرانی مجدد برنج ایرانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای سال آینده باید یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق داشته باشد. امسال جابه‌جایی دولت اتفاق افتاد و کشور درگیر انتخابات بود و از آنجا که مدیریت واحدی در حوزه برنج وجود نداشت، شرایط خاصی پیش آمد.

نماینده مردم قروه و دهگلان از کاهش ۲۰ درصدی تولید برنج در کشور خبر داد و علت آن را خشکسالی و بحران زیست محیطی عنوان کرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به کیفیت خوب برنج ایرانی اظهار کرد: ذائقه مردم ایران برنج ایرانی را می‌پسندد. مصرف برنج ایرانی هر ساله بیشتر شده است. کسانی که توان خرید بالا دارند، حتما برنج ایرانی را انتخاب می‌کنند.

اوسطی با اشاره به قانون منع واردات برنج از تیر ماه تا آبان ماه هر سال، گفت: ما هرساله با ضرر و زیان شالی‌کاران مواجه بودیم اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که کالا به قیمت مناسبی از کشاورز خریده می‌شود. گرانی برنج ایرانی بیشتر به‌خاطر دلالی و سودجویی است. به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد می‌کنم که ذخیره برنج ایرانی در انبار را افزایش دهد تا در مواقع بحران بازار را تنظیم کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با بیان این ادعا که وزارت جهاد ذخیره برنج ایرانی ندارد، گفت: کاهش تولید و افزایش مصرف مردم و از طرف دیگر احتکار برنج، دلالی و سودجویی باعث افزایش قیمت برنج شد. وزارت جهاد باید علاوه بر افزایش ذخیره برنج ایرانی، در راستای خودکفایی برنج بکوشد. ظاهرا معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های خوبی برای خودکفایی کشور در زمینه برنج نیاز دارد. این مهم نیازمند اعتبارات سنگینی است که امیدوارم با آن موافقت شود.

اوسطی درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه برنج گفت: این وزارت خانه برای خرید تضمینی برنج ساز و کار قانونی دارد و قیمت‌ها را در آن سازوکار تعیین می‌کند. اینکه قیمت در بازار سر به فلک کشیده است ناشی از دلالی و سودجویی است که به بازار برنج هم محدود نمی‌شود. تقریبا در هر حوزه‌ای اتفاق می‌افتد. دولت باید وقتی به بازار ورود کند که تعادل به هم خورده است. امسال دولت ابزار لازم برای تنظیم بازار را نداشت.

حسن حنان عضو هیأت مدیره، قائم مقام مدیرعامل و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی حاکی در نامه‌ای در ٢٣ بهمن ١۴٠٠ از افزایش رسمی قیمت برنج‌های وارداتی توسط دولت و در اجرای دستور وزیر جهاد کشاورزی خبر داده است.

در متن این نامه با موضوع نرخ فروش برنج هندی و پاکستانی که در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشرشده، آمده است: حسب تصمیمات متخذه در جلسه قرارگاه امنیت غذایی و در اجرای دستور مقام عالی وزارت نرخ فروش اقلام برنج هندی ۱۱۲۱ و پاکستانی ذخایر راهبردی به شرح ذیل اصلاح و از تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ اجرایی شده است.

بر اساس این نامه شرکت بازرگانی دولتی ایران قیمت مصرف کننده برنج هندی ۱۱۲۱ را به کیلویی ۲۴۰ هزار ریال و قیمت برنج پاکستانی را به ۲۵۰ هزار ریال افزایش داده است. پیش از قیمت برنج هندی ١٨ هزار و ۵٠٠ تومان و قیمت برنج پاکستانی ٢٠ هزار و ۵٠٠ تومان بود.

فهرست قیمت برخی از انواع برنج ایرانی ، خارجی و تنظیم بازار موجود در بازار به شرح زیر است:
قیمت برنج تنظیم بازار 
نام کالا قیمت (تومان)
برنج تایلندی تنظیم بازار
کیسه10کیلوگرم±300گرم
125.000
برنج هندی تنظیم بازار
کیسه10کیلوگرم±300گرم 
185.000
برنج پاکستانی تنظیم بازار
کیسه10کیلوگرم±300گرم 
205.000
برنج شیرودی تنظیم بازار
کیسه5کیلوگرم±300گرم 
210.000
قیمت برنج ایرانی  در بازار 
نام کالا قیمت (تومان)
برنج ایرانی گلستان - 1 کیلوگرم ۵۱,۴۰۰
برنج 100 درصد طارم ایرانی ارگانیک گلستان -  900 گرم ۶۸,۸۵۰
برنج ایرانی هاشمی ووشه - 1 کیلوگرم ۷۳,۰۰۰
برنج ایرانی طارم معطر - 1 کیلوگرمی فامیلا ۱۵۰,۰۰۰
پردیس برنج خوش پخت ایرانی - 5 کیلویی ۲۶۷,۷۵۰
برنج ایرانی پردیس - 5 کیلوگرم ۳۰۷,۹۰۰
برنج ایرانی لاشه اعلا دم سیاه کیمیا ناصری - 10 کیلویی ۳۵۰,۰۰۰
برنج سرلاشه هاشمی گیلان طبع ایرانی - 10 کیلویی ۳۸۷,۵۰۰
برنج ایرانی عنبربو – کیسه 10کیلویی ۴۴۰,۰۰۰
برنج ایرانی عنبر بو اعلاء خوزستان فهیم تک - 10 کیلوگرمی ۴۲۸,۰۰۰
برنج ایرانی پردیس هاشمی ممتاز - 10 کیلوگرم ۶۲۵,۷۰۰
برنج ایرانی طارم هاشمی - 10 کیلویی شمال درجه یک ۷۵۰,۰۰۰
قیمت برنج خارجی در بازار 
نام کالا قیمت (تومان)
برنج هندی طبیعت - 2.5 کیلوگرم ۸۱,۸۰۰
برنج درجه یک هندی طبیعت - 4.5 کیلوگرم ۱۴۶,۲۵۰
برنج پاکستانی موگه - 10 کیلوگرم ۲۶۵,۰۰۰
برنج هندی سان شید - 10 کیلوگرم ۲۸۹,۰۰۰
برنج پاکستانی دایانا - 10 کیلوگرم ۳۰۰,۰۰۰
برنج البرز - 10 کیلو گرم ۳۲۴,۰۰۰
برنج هندی خوشبخت - 10 کیلوگرم ۳۶۲,۰۰۰
برنج پاکستانی سوپر باسماتی نفیس - 10 کیلوگرم ۴۰۰,۰۰۰
برنج سوپر باسماتی پاکستانی هایلی - 10 کیلوگرم ۴۰۰,۰۰۰
برنج پاکستانی سوپر باسماتی خاطره طلایی - 10 کیلوگرم ۴۰۰,۰۰۰
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: