پایگاه خبری خانه فوتبال:

فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال درباره فسخ قرارداد یک طرفه مظاهری با تیم فوتبال استقلال اظهار داشت: مظاهری روز گذشته با حضور در سازمان لیگ قراردادش را به طور یک طرفه با استقلال فسخ کرد.احتمالا در روز‌های آینده، با توجه به تعهدات طرفین شاهد فسخ قرارداد‌های یک طرفه دیگری خواهیم بود که مسئولیت کامل آن با بازیکن است.

محمودزاده در ادامه گفت: با توجه به روند آئین نامه، باشگاه‌ها و مسئولان فسخ یک طرفه قرارداد را نمی‌پذیرفتند، اما به تدریج مشخص شد که فسخ یک طرفه قرارداد برای بازیکنان هم می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین بازیکن باید براساس ماده‌های ۱۵ و ۱۶ مسئولیت فسخ قرارداد را بپذیرند. ماده ۱۶ مقرر می‌کند که بازیکن در صورتی که در کمتر از ۱۰ درصد مسابقات بازی کند می‌تواند قراردادش را تحت شرایط خاصی فسخ کند. ماده ۱۵ که دلیل موجه است نیز مربوط به ماده‌ها و بند‌ها در زمینه تعهدات مالی و غیر مالی طرفین نسبت به یکدیگر است.

او در واکنش به این که برخی بازیکنان به دلیل دریافت کمتر از ۵۰ درصد مطالبات خود اقدام به فسخ یک طرفه قراردادشان می‌کنند گفت: درباره این موضوع اخیرا خیلی صحبت شده، اما اصلا بحث ۵۰ درصد مطرح نیست. مهدی ترابی ۸۲ درصد از مطالباتش را از پرسپولیس گرفته بود، اما در پایان فصل به دلیل وجود بندی در قراردادش مبنی بر این که اگر تا پایان فصل ۹۰ درصد پولش را دریافت نکرد می‌تواند قراردادش را یک طرفه فسخ کند، این کار را انجام داد و جدا شد؛ بنابراین دیگر ۵۰ درصد ملاک نیست و بستگی دارد که طرفین بر سر چه درصدی توافق و آن را در قرارداد انشا کرده باشند. 

محمودزاده گفت: مسئولیت کامل فسخ یک طرفه قرارداد با فسخ کننده است و باشگاه‌ها هم می‌توانند این کار را انجام بدهند. چنین پرونده‌هایی در کمیته تعیین وضعیت بررسی می‌شوند. 

او در پاسخ به این سوال که پنجره نقل و انتقالاتی کدام باشگاه‌ها بسته است گفت: در بخش داخلی براساس مکاتبه کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در تاریخ ۱۲ مرداد ماه امسال، تمام باشگاه‌ها به جز سپاهان اصفهان محروم بودند. پرسپولیس و استقلال به خاطر بحث مسابقات بین المللی از طریق توافق با شاکیان توانستند پنجره خود را باز کنند. ۱۳ باشگاه دیگر همچنان مشکل دارند و باید برای برطرف شدن مشکلات شان اقدام کنند. بقیه باشگاه‌ها مشکلات زیادی ندارند و باید رضایت چند شاکی را جلب کنند.

رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که کدام باشگاه‌ها اجازه جذب بازیکن و مربی خارجی را دارند گفت: خیلی از باشگاه‌ها در محاکم بین المللی پرونده ندارند، اما دستورالعمل ما در چند بخش تفکیک شده است و تمامی باشگاه‌ها باید بند ۳ دستورالعمل را به طور کامل اجرا کنند. طبق این بند هر باشگاهی که می‌خواهد بازیکن یا مربی خارجی بگیرد، ابتدا باید تضمین‌های حقوقی لازم را ارائه کند. تفاوت بزرگ این دستورالعمل با دستورالعمل‌های گذشته این است، که باشگاه‌ها می‌توانستند با درخواست در روابط بین الملل بازیکن خارجی بگیرند، اما اکنون اگر باشگاه همان مبلغ قرارداد بازیکن خارجی را در قالب ضمانت نامه بانکی به سازمان لیگ تحویل ندهد، نمی‌تواند بازیکن بگیرد. دلیل صدور این دستورالعمل این است که کشور ما در این بخش آسیب دید.

او درباره شرایط استقلال و پرسپولیس برای جذب بازیکن خارجی گفت: با توجه به آرایی که در فیفا و دادگاه عالی ورزش وجود دارد، باشگاه پرسپولیس قطعا نمی‌تواند با خارجی‌ها قرارداد ببندد، زیرا در پرونده کالدرون فیفا رای داد و دادگاه عالی ورزش هم رای فیفا را تایید و پرسپولیس را محکوم کرد. استقلال هم پرونده اش را به دادگاه عالی ورزش برد، اما این دادگاه هنوز رای خود را اعلام نکرده و استقلال باید بتواند کمیته تعیین وضعیت را برای جذب بازیکن و مربی خارجی مجاب کند.

محمودزاده در ادامه گفت‌: در رسانه‌ها این طور مطرح می‌شود که باشگاه‌ها پرونده‌های باز دارند، اما کسی را به خاطر پرونده محکوم یا محروم نمی‌کنند.

او درباره رقم قرارداد گران‌ترین بازیکن لیگ برتر گفت‌: اجازه ندارم درباره رقم قرارداد بازیکنان صحبت کنم. برخی‌ها تورم را برای افزایش دستمزد بازیکنان بهانه می‌کنند، اما من به عنوان یک شهروند چنین چیزی را نمی‌پذیرم و باشگاه‌ها باید برای کاهش رقم قرارداد‌ها اراده کنند. 

رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که باشگاه‌ها می‌توانند قرارداد ارزی ببندند گفت‌: هیچ قرارداد ارزی نیاید بسته شود و تمامی قرارداد‌ها باید ریالی باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: