پایگاه خبری خانه فوتبال:

بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال با استاندارد سازی تعداد داوران همراه خواهد بود و تعداد داوران لیگ برتری کاهش چشمگیری خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، از روز گذشته شایعه برگزاری کلاس 180 نفره دانش افزایی داوران برای لیگ برتر بیست و یکم منتشر شد و برخی نسبت به حضور این تعداد زیاد داوران در شرایط کرونایی ایراد گرفته بودند. آنها مدعی بودند که بهتر است مانند فیفا کلاس‌های داوری به صورت مجازی و آنلاین برگزار شود تا ویروس کرونا داوران لیگ برتری را تهدید نکند. این در حالی است که به جز بحث کرونا بحث انتخاب و حضور 180 داور برای قضاوت در لیگ برتر بیست و یکم از نظر فنی و داوری مورد تعجب و سوال اهالی فن است.
کنکاش خبرنگار خبرگزاری فارس نشان داد که برگزاری کلاس پیش فصل داوران به هیچ عنوان با 180 داور و کمک داور نخواهد بود.
در واقع یکی از ایرادهایی که در فصل گذشته به داوری در لیگ برتر گرفته می‌شد تعداد زیاد داوران برای قضاوت در لیگ برتر بود و اهالی فن و متخصصین داوری اعتقاد داشتند لیگ برتری که در آن 16 تیم حضور دارد به هیچ عنوان نباید تعداد داورانش آنقدر زیاد باشد. به این ترتیب مسئولان ارشد فدراسیون و داوری تصمیم به استاندارد سازی تعداد داوران در فصل آینده لیگ برتر کرده‌اند به همین دلیل تعداد 180 داور برای لیگ برتر فصل آینده در کلاس پیش فصل حضور نخواهند داشت.

استاندارد تعداد داوران در لیگ‌های مهم فوتبال دنیا از جمله در بوندس لیگای یک فقط 26 داور وسط حضور دارند و بازی‌ها را قضاوت می‌کنند، در لالیگای اسپانیا و حتی سری آ ایتالیا 20 داور وسط بازی‌ها را قضاوت می‌کنند. به این ترتیب اگر واقعا مسئولان فدراسیون فوتبال تصمیم به استاندارد سازی تعداد داوران در لیگ برتر بیست و یکم گرفته باشند شاید حداکثر 25 تا 30 داور برای قضاوت در لیگ برتر انتخاب شوند. 

از سویی دیگر مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال و داوری تصمیم گرفته‌اند با توجه به اینکه دو سال است داوران لیگ برتر کلاس‌های حضوری دانش افزایی پیش از فصل نداشته‌اند می‌خواهند هر طور شده این کلاس‌های داوری به صورت حضوری و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی صورت بگیرد. در پایان کلاس‌ها نیز از داوران حاضر تست آمادگی جسمانی دقیق گرفته خواهد شد زیرا این داوران قرار است در ویترین فوتبال ایران قضاوت کنند و باید آمادگی جسمانی مطلوبی داشته باشند.

هنوز محل دقیق برگزاری کلاس داوری پیش فصل لیگ برتر اعلام نشده اما به خاطر شرایط کرونا برگزاری این کلاس در ترکیه و خارج از ایران منتفی است و کلاس داوران لیگ برتری در یکی از استان‌های کشور و در شرایط مطلوب برگزار خواهد شد. اگر این تصمیم‌های مهم در مورد داوری به طور دقیق اجرایی شود می‌توان امیدوار بود که فصل آینده میزان اشتباه‌های تاثیرگذار داوران در لیگ برتر کاهش چشمگیری داشته باشد. از سویی دیگر فدراسیون تصمیم گرفته کلاس‌های داوران لیگ برتری و لیگ دسته اولی کاملا مجزا و جدا برگزار شود و این کلاس‌ها به هیچ عنوان همزمان نخواهد بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: