پایگاه خبری خانه فوتبال:

بسیاری از افراد تمایل دارند در شبانه رو آب را سردتر بنوشند که دمای پایین آب می‌تواند مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند.
یکی از مشکلات رایج نوشیدن آب سرد، ایجاد اختلال در فرایند گوارش است که همه متخصصان در این زمینه اتفاق نظر دارند. بسیاری از درد‌های ناشناخته شکم می‌تواند به علت مصرف آب سرد در طول شبانه روز باشد.
آب سرد به دلیل دمای پایین، می‌تواند هضم چربی‌های بدن را با مشکل رو به رو کند و حتی در طب سنتی یکی از علل ایجاد کبد چرب مربوط به نوشیدن آب سرد است. هر چند طب نوین برای این امر دلیل قانع کننده‌ای پیدا نکرده، اما تاثیر منفی آن بر هضم چربی‌ها به طور کامل مشخص است. همچنین طبق نظر متخصصان طب سنتی مصرف آب سرد؛ کبد را به سمت سردی سوق می‌دهد و ترشح صفرا را با مشکل رو به رو می‌کند. در نتیجه مصرف آب سرد به مدت طولانی باعث رسوب چربی در کبد می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با مضرات آب سرد آشنا شوید و از نوشیدن بیش از حد آن در فصل گرما خودداری کنید.
همه ما می‌دانیم که نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز بسیار اهمیت دارد. با این وجود، آیا از این واقعیت آگاه هستید که درجه حرارت آبی که می‌نوشید نیز می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد؟ اکثر افراد بلافاصله پس از بازگشت به منزل، به خصوص در روز‌های گرم تابستانی، یک لیوان آب سرد می‌نوشند

تا عطش خود را برطرف و خستگی را از بدن خود دور کنند. اما نوشیدن آب خنک می‌تواند صدمات زیادی برای سلامتی ما به همراه داشته باشد.

آب یخ و حتی نوشیدنی‌های سرد دیگر می‌توانند موجب منقبض شدن رگ‌های خونی شوند و بر همین اساس اثری منفی بر گوارش داشته باشند. همچنین، نوشیدن آب یخ می‌تواند فرایند طبیعی جذب مواد مغذی از غذای مصرفی را در مسیر گوارش مختل کند. با نوشیدن آب یخ، تمرکز بدن از گوارش بر تنظیم دمای بدن معطوف می‌شود که می‌تواند موجب از دست رفتن آب بدن و احساس تشنگی شود. دمای عادی بدن ۳۷ درجه سانتی گراد است و زمانی که ماده غذایی با دمای بسیار کم مانند آب یخ یا بستنی مصرف می‌کنید، بدن تلاش می‌کند با صرف انرژی بیشتر دما را تنظیم کند. این میزان انرژی اضافه برای تنظیم دما در اصل باید در روند گوارش و جذب مواد مغذی صرف شود. بر همین اساس است که همواره نوشیدن آب در دمای اتاق توصیه می‌شود. همچنین نوشیدن آب یخ به دلیل کاهش دمای بدن باعث کاهش ضربان قلب می‌شود.

فرایند هضم را تحت تأثیر قرار می‌دهد

یکی از دلایل اصلی برای پرهیز از نوشیدن آب سرد، پیامد‌های جدی آن بر هضم غذا در بدن است. خوردن آب خنک و برخی نوشیدنی‌های سرد، عروق خونی را منقبض کرده و گردش خون داخل آن‌ها را با محدودیت روبرو می‌کنند. به علاوه مصرف آب سرد فرآیند طبیعی جذب مواد مغذی هنگام گوارش را محدود می‌کند.

دلیل این امر هدایت تمرکز بدن از هضم غذا به سمت تنظیم دمای بخش‌های مختلف است. بدن شما برای تنظیم دمای بدن هنگام مصرف هر ماده غذایی که دارای درجه حرارتی بسیار پایین باشد، باید انرژی بیشتری مصرف کند. در واقع برای هضم مناسب و جذب مواد مغذی، انرژی اضافی باید اختصاص داده شود.

ضربان قلب را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از صدمات نوشیدن آب خنک، کاهش ضربان قلب است. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب خنک نه تنها ضربان قلب را کاهش می‌دهد بلکه باعث تحریک عصب واگ نیز خواهد شد. عصبی که عملکرد‌های غیر ارادی بدن را کنترل می‌کند و مستقیماً تحت تأثیر دمای پایین آب قرار دارد. این عصب در نهایت با تاثیرپذیری از نوشیدن آب سرد، باعث کاهش ضربان قلب می‌شود.

بدن شما را با شوک روبرو می‌کند

باید از نوشیدن آب خنک شده بعد از یک فعالیت بدنی سخت به شدت جلوگیری کرد. بسیاری از افراد بعد از یک فعالیت سخت ورزشی با خرید آب معدنی خنک و نوشیدن آن، تشنگی خود را بر طرف می‌کنند. با این حال، کارشناسان ورزشی توصیه می‌کنند بعد از ورزش، آب گرم بنوشید.

بدن شما هنگام فعالیت‌های ورزشی گرمای زیادی تولید می‌کند. اگر آب خنک بنوشید، عدم تطابق دمایی، بر سلامتی فرایند گوارش بدن شما تأثیر می‌گذارد. همچنین جذب آب سرد پس از انجام حرکات ورزشی برای بدن کار سختی است و ممکن است منجر به درد مزمن معده شود.

تجزیه چربی در بدن را مختل می‌کند

نوشیدن آب خنک بلافاصله بعد از صرف غذا باعث اختلال در توانایی بدن در تجزیه چربی‌ها می‌شود. دمای پایین آب، چربی‌های موجود در غذا‌ها را محکم و یکپارچه می‌کند و در نتیجه تجزیه شدن چربی‌های ناخواسته برای بدن مشکل می‌شود. حتی اگر آب ولرم می‌نوشید، اطمینان حاصل کنید که ۳۰ دقیقه از زمان میل کردن غذا گذشته باشد تا از مشکلات و مضرات مصرف آن جلوگیری شود.

منجر به یبوست می‌شود

نوشیدن آب با دمای اتاق برای فرایند هضم لازم است، اما نوشیدن آب سرد می‌تواند منجر به یبوست شود. دلیل این امر همان طور که گفته شد، سفت شدن مواد غذایی هنگام عبور از روده در فرایند هضم است. همچنین آب خنک می‌تواند رود‌ه‌ را منقبض کند که از مهمترین دلایل یبوست به شمار می‌رود.

بدن دچار هیدراتاسیون مزمن می‌شود

بر خلاف آنچه که تصور می‌شود، نوشیدن آب یخ به جای آن که روند هیدراتاسیون بدن شما را تسریع کند، سرعت آن را کاهش می‌دهد. هیدراتاسیون در واقع فرایند آب رسانی به بدن انسان است. دلیل کاهش سرعت این فرایند با مصرف آب خنک، تلاش بدن برای رساندن دمای آب به میزان صحیح آن است. تنها استثنا در این مورد، دونده‌های حرفه‌ای مسافت‌های طولانی هستند که در طولانی مدت از مکانیسم تاخیر در پاسخ برای حفظ سطح آب بهره مند می‌شوند.

انرژی بدن شما را در طولانی مدت کاهش می‌دهد

در حالی که نوشیدن آب یخ می‌تواند باعث افزایش احساس طراوت و تحریک شما در کوتاه مدت شود، اما در طولانی مدت بدن را با کاهش انرژی روبرو می‌کند. این امر به این دلیل است که بدن شما باید از انرژی اضافی برای متعادل کردن آب سرد استفاده کرده و آن را تا دمای محیط کاهش دهد.

گلو را تحریک می‌کند

همانطور که یک روز سرد زمستانی می‌تواند شما را به آب ریزش بینی دچار کند و سینوس‌های شما را تحریک نماید، آب خنک نیز همان واکنش جسمی را ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، بدن شما با ایجاد مخاط به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای گرم کردن هوا یا یک مایع سرد عمل می‌کند. با این تفاوت که در مورد آب یخ، این واکنش بدنی بی عارضه است و باعث تجمع مخاط بیشتر در مجاری تنفسی می‌شود و به این ترتیب گلوی شما درد می‌گیرد.

شما را دچار سردرد می‌کند

احتمالا تا به حال احساس سردرد شدید بعد از خوردن بستنی خنک را تجربه کرده اید. نوشیدن آب یخ نیز می‌تواند همین تجربه را به همراه داشته باشد. در واقع با مصرف آب سرد، بسیاری از اعصاب حساس در ستون فقرات متوقف می‌شود و آن‌ها بلافاصله پیام‌هایی را به مغز شما منتقل می‌کنند که باعث سردرد می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله به مهمترین دلایل پرهیز از زیاده روی در مصرف آب سرد اشاره کردیم. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند برای نوشیدن آب، حداقل تا هم دمایی آن با محیط حوصله به خرج داده شود. با این حال کاهش درد موضعی و سم زدایی برخی از مزایایی است که با مصرف آب خنک حاصل می‌شود.

منبع: زندگی آنلاین

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: