پایگاه خبری خانه فوتبال:

جهان به زودی برای نبرد با کرونا به قرصی مجهز می شود که دو بار در روز مصرف شود خطر بستری شدن و مرگ کرونایی را کاهش می دهد.
این دارو ، مولنوپیراویر نام دارد ، ابزار دیگری که در کنار واکسن برای کشورها برای مدیریت همه گیری کرونا ارائه می دهد.

«مولنوپیراویر» چیست؟

مولنوپیراویر

«مولنوپیراویر» (Molnupiravir) نام شیمیایی یک داروی آزمایشی ضدویروس جهت مقابله با بیماری آنفلوانزا است که به صورت خوراکی در کپسول تولید شده است. این دارو با تاثیری که می‌گذارد باعث می‌شود سامانه تولید مثل ویروس کرونا دچار نقص ژنتیکی شود و نتواند دیگر خود را در بدن فرد تکثیر کند.

مولنوپیراویر

بر اساس اعلام شرکت داروسازی "Merck & Co" یک قرص جدید موفقیت چشمگیری در کاهش شدیدترین عوارض و احتمالاً عوارض دائمی ناشی از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ داشته است و نتایج اولیه تحقیقات کلینیکی و آزمایشی درباره آن موجب امید درمان کرونا با هزینه کم شده است؛ این دارو به شکلی طراحی شده که در کدهای ژنتیک ویروس اختلال ایجاد می‌کند و اولین داروی کووید -۱۹ است که از طریق دهان وارد بدن بیمار می‌شود.

آشنایی با داروی خوراکی کرونا 

مولنوپیراویر، یک قرص ضد ویروس است که به صورت روزانه و کوتاه مدت پس از تشخیص ویروس تجویز می‌شود تا از بروز علائم وخیم‌تر پیشگیری کند.

داروی مولنوپیراویر که پیش تر از آن جهت درمان آنفولانزا استفاده می شده است، اکنون با تغییراتی در ساختار آن، جهت درمان بیماری کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گرفته است. قرص مولنوپیراویر با ایجاد خطا و جهش حین همانند سازی RNAویروس ها، مانع تکثیر آن‌ها در بدن می‌شود. داروی مولنوپیراویر پس از ورود به بدن، به NHCتری فسفات تبدیل شده، و از این طریق فعالیت خود را آغاز می‌کند. همچنین با مهار تکثیر ویروس در حلق و حفره بینی، می‌تواند علاوه بر درمان، در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به سایر افراد نیز نقش مهمی داشته باشد.

نتیجه مطالعات مولنوپیراویر چیست؟

در یک مطالعه ۷۷۵ فرد بزرگسال مبتلا به کرونا با علائم خفیف تا متوسط که به دلیل مشکلاتی مانند چاقی، دیابت یا بیماری‌های قلبی در معرض خطر بیشتری هستند، مورد بررسی قرار گرفتند و بر اساس آن گفته شده است که قرص «مولنوپیراویر»، خطر بستری شدن یا مرگ ناشی از ابتلاء به کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش داده است؛ نتایج این مطالعه هنوز توسط پژوهشگران مستقل ارزیابی نشده است به شرح زیر است:

۷.۳% از کسانی که از این دارو استفاده کرده‌اند در بیمارستان بستری شده‌اند.

۱۴.۱% از کسانی که دارونما مشابه را استفاده کرده‌اند در بیمارستان بستری شده‌اند.

۸ نفر از مبتلایانی که از دارونما استفاده کردند کمی بعد درگذشته‌اند اما در میان مبتلایانی که از مولنوپیراویر استفاده کردند تلفاتی نبوده است.

آسوشیتدپرس نوشت: یک گروه مشاوره پزشکی مستقل که مطالعات را تحت نظر داشته توصیه کرده است آزمایش‌های فاز سوم متوقف شوند، چرا که نتایج به دست آمده تا آن زمان به اندازه کافی قوی بود و ادامه مطالعات از لحاظ اخلاقی منطقی به نظر نمی‌رسید.

درمان کرونا با مولنوپیراویر

این قرص ابتدا برای درمان بیماری آنفلوانزا تولید شده بود و طوری طراحی شده که با دستکاری در کدهای ژنتیکی ویروس، مانع انتشار آن در بدن بیمار شود. محققان این شرکت ادعا می‌کنند که در آزمایشات، یک دوره پنج روزه استفاده از این قرص به نام "مولنوپیراویر" با موفقیت تعداد بستری شدن بیماران مبتلا به کروناویروس را به همراه مرگ و میر به نصف کاهش داد.

پروفسور "هوربی" متخصص بیماری‌های عفونی در حال ظهور در دانشگاه "آکسفورد" در انگلیس گفت: یک داروی ضد ویروس خوراکی ایمن، مقرون به صرفه و مؤثر می‌تواند پیشرفت بزرگی در مبارزه با کووید -۱۹ باشد.

اندرو پکوز از دانشگاه جانز هاپکینز نیز پیش بینی کرد واکسن‌ها و داروهای ضد ویروسی در نهایت با هم برای محافظت در برابر بدترین اثرات کووید ۱۹ مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دوز مصرف مولنوپیراویر

در مطالعات و آزمایش‌ها، داروی مولنوپیراویر، روزانه دو بار و به صورت خوراکی به بیماران مبتلا به کرونا داده شده است.

تأیید قرص مولنوپیراویر

شرکت داروسازی مرک قرار است ظرف دو هفته آینده برای داروی خوراکی کرونا، از سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا مجوز اضطراری درخواست کند.

اگر مولنوپیراویر مجوز سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا را کسب کند، اولین داروی ضدویروس خوراکی برای مقابله با کویود -۱۹ خواهد بود. سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا چند هفته پس از دریافت تقاضا، تصمیم خود را مبنی بر تأیید یا رد این دارو اعلام خواهد کرد. در صورت تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای صدور این مجوز، مولنوپیراویر اولین داروی خوراکی خواهد شد که می‌تواند در مبارزه جهانی با همه‌گیری کووید -۱۹ نقش مهمی ایفا کند و جهان سریع‌تر از پاندمی گذر خواهد کرد.

شرکت داروسازی مِرک در حالی که منتظر نتایج مطالعات فاز سوم خود بود، این دارو را تولید نیز می‌کرد و گفته می‌شود به محض صدور مجوز، این قرص آماده ورود به بازار خواهد بود و دولت آمریکا، ۱.۷ میلیون از این دارو را پیش‌خرید کرده است.

شرکت داروسازی مرک

«مِرک» یک شرکت دارویی امریکایی است که یک ژانویه ۱۸۹۱ توسط جئورج مرک (George Merck) در نیویورک ثبت شد.

مرک اولین شرکتی است که نتیجه آزمایش خود درباره قرص درمان کووید -۱۹ را اعلام کرده است اما شرکت‌های داروسازی دیگری هم از جمله شرکت «فایزر» و شرکت سوئیسی «روش» هستند که مشغول تحقیق درباره داروهای مشابه هستند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: