پایگاه خبری خانه فوتبال:

اگر گل دقیقه ۹۲  کوین یامگا مقابل ذوب‌آهن را کنار بگذاریم، استقلال با سه برد یک - هیچ فصل را شروع کرده است. البته که نمی‌شود آن یک گل را کنار گذاشت و دلیل منطقی هم برای این کار نیست اما آبی‌ها در سه بازی نشان دادند از یک رویه ثابت استفاده می‌کنند که آن گل دوم به ذوب‌آهن چندان دخلی به آن رویه ندارد.

استقلال در این فصل در سه بازی ابتدایی هیچ گلی دریافت نکرده است. ثبت سه کلین‌شیت در سه بازی برای تیمی که می‌خواهد برای قهرمانی بجنگد بسیار حائز اهمیت است. این دقیقا چیزی است که در فصول قبل کمتر از استقلال دیده بودیم. آنها گرچه در خیلی از بازی‌ها راحت گل می‌زدند به همان اندازه راحت هم گل می‌خوردند و امتیاز از دست می‌دادند.

این فصل اما فرهاد مجیدی تاکید زیادی روی گل نخوردن تیمش دارد. مجیدی این را در کنفرانس خبری بعد از بازی با تراکتور در هفته سوم شرح داد. او گفت: «تبریک ویژه می‌گویم که تیمم در سه بازی نخست گل نخورده چرا که گل نخوردن یکی از اصولی بود که ما دنبالش بودیم.»

 

این تقریبا همان روشی است که پرسپولیس با آن حداقل ۴ سال است که قهرمان لیگ شده. اگر سال اول قهرمانی پرسپولیس با برانکو را کنار بگذاریم که تیم او یکی از بهترین خطوط حمله لیگ را در اختیار داشت، در سال‌های بعدی و مخصوصا از زمان اضافه شدن کالدرون و سپس یحیی گل‌محمدی استراتژی پرسپولیس تبدیل شد به «یک گل بزن و از آن محافظت کن».

تعداد بردهای یک- هیچ پرسپولیس در سالیان اخیر آن قدر زیاد بوده که حتی برخی از استقلالی‌ها این پیروزی‌ها را «شانسی» قلمداد کردند چون تصور می‌کردند این برتری یک گله هر آن ممکن بوده از دست برود و اگر از دست نرفته پس عنصر شانس در آن دخالت داشته است.

حال با روشی که فرهاد مجیدی در پی گرفته مشخص شده این مساله چندان به شانس هم وابسته نیست و اتفاقا یک نوع استراتژی پشت آن است. استراتژی که دقیقا عکس استراتژی دیگر تیم مدعی یعنی سپاهان است. محرم نویدکیا سرمربی زردپوشان بعد از برد در هفته دوم که با نتیجه سه - هیچ به نفع تیم اصفهانی به پایان رسید، گفت: «این یک طرز فکر جهان سومی است که وقتی جلو هستیم به دنبال زدن گل‌های بیشتر نمی‌رویم.»

نکته قابل توجه این است که این استراتژی ربطی به فوتبال تهاجمی، تدافعی، ضد فوتبال یا این چیزها ندارد. هر تیمی با شیوه خودش می‌تواند به آن دست پیدا کند همان‌طور که پرسپولیس در طول این مدت با روش خود این استراتژی را پیش برده و به موفقیت رسیده است و استقلال مدل فرهاد مجیدی با روشی کاملا متفاوت این کار را انجام می‌دهد.

با این حال ذهنیت پشت رهبران دو تیم کاملا یکسان است. در این طرز تفکر دو نکته بسیار اساسی است. یکی گل نخوردن و دیگری زدن آن یک گل حیات‌بخش. 

استقلال هم در بازی مقابل هوادار، هم مقابل ذوب‌آهن و هم مقابل تراکتور به خوبی در جریان بازی گل زده و بعد به خوبی بازی را کنترل کرده است.

در دیدار مقابل تراکتور، آبی‌ها بعد از زدن گل تنها یک موقعیت خطرناک به شاگردان فیروز کریمی دادند که آن هم تبدیل به یک ضربه کاشته شد و به جایی نرسید. 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: