پایگاه خبری خانه فوتبال:

 تیم‌های ملی ایران و سوریه در حالی سه شنبه شب در اردن به مصاف هم می‌روند که این دومین دیدار آنها در مرحله گروهی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، چهاردهمین دیدار آنها در مسابقات انتخابی جام‌های جهانی مختلف و سی اُمین دیدار دو تیم در تاریخ تقابل‌های شأن است.

در ۲۹ بازی گذشته تیم ملی ایران ۱۷ و تیم ملی سوریه تنها یک بار پیروز شده و ۱۱ دیدار دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. بیشترین پیروزی را تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی جام‌های جهانی مقابل سوریه به دست آورده و در این چارچوب سوری‌ها را ۶ بار شکست داده است. کمترین تقابل دو تیم در جام ملت‌های آسیا بوده و دو تیم در این بازی‌ها تنها یک بار با هم روبرو شده‌اند که آن یک دیدار هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

از ۲۹ بازی گذشته دو تیم ۱۵ بازی در ایران، ۷ بازی در سوریه و ۷ بازی نیز در کشورهای ثالث برگزار شده که تنها پیروزی تیم سوریه مقابل ایران نیز در یکی از دیدارهایی بوده که به میزبانی ایران و در تهران برگزار شده است. سوری‌ها هرگز در خاک خود یا کشور ثالث موفق به شکست دادن ایران نشده‌اند.

در ۲۹ دیدار گذشته جمعاً ۶۲ گل رد و بدل شده که سهم تیم ملی ایران ۴۷ و سهم تیم ملی سوریه ۱۵ گل بوده است. بهترین گلزن ایران مقابل سوریه هم علی دایی با ۴ گل است که نفراتی مثل مهدی طارمی، سردار آزمون، جواد نکونام، آرش برهانی، علی کریمی و حمید علی دوستی با ۳ گل بعد از دایی قرار دارند. بهترین گلزنان سوریه مقابل ایران نیز «اَنَس ساری» و «ماهر سعید» هر کدام با ۲ گل هستند.

طلسم ۴۸ ساله سوریه مقابل ایران


از اولین، آخرین و تنها پیروزی تیم ملی سوریه مقابل ایران بیش از ۴۸ سال می‌گذرد و در این مدت زمان طولانی سوری‌ها هرگز موفق به پیروزی دوباره‌ای مقابل فوتبال ایران نشده‌اند.

دومین تقابل دو تیم منجر به اولین، تنها و آخرین پیروزی سوریه مقابل ایران شده است. در دیداری که ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۲ در ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه) در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ برگزار شد، سوریه با تک گل عبدالغنی تاتیش که در دقیقه ۱۲ به ثمر رساند پیروز شد. امروز که قرار است ایران و سوریه بار دیگر مقابل هم بازی کنند، ۴۸ سال و ۶ ماه از آن بازی می‌گذرد.

اولین و آخرین گلزن


اولین و آخرین بازی دو تیم با نتایج مشابه یک بر صفر به سود تیم ملی ایران به پایان رسیده که زننده اولین گل ملی برای ایران اکبر کارگرجم در نخستین بازی و زننده آخرین گل نیز علیرضا جهانبخش در بیست و نهمین بازی دو تیم هستند.
در بازی که می‌توان آن را پر گل ترین بازی دو تیم دانست، تیم ملی ایران بهترین نتیجه را مقابل سوریه به دست آورد. در دیدار هجدهم دو تیم که در چارچوب مسابقات غرب آسیا ۲۰۰۴ در ورزشگاه آزادی برگزار شد، تیم ملی ایران با نتیجه ۷ بر یک پیروز شد تا این بازی که در ۸۱/۶/۱۶ انجام شد، با ۸ گل پرگل‌ترین بازی دو تیم باشد و تبدیل به بهترین نتیجه ایران شود.

برای تیم ملی ایران در آن بازی آرش برهانی (۲ گل) علی دایی، نیکبخت واحدی، محمد نصرتی، علی کریمی و فرهاد مجیدی گلزنی کردند. تنها گل تیم ملی سوریه را هم ماهر سعید به ثمر رساند.

روند این بازی به گونه‌ای بود که ۴ گل از ۸ گل در ۸۰ اول بازی به ثمر رسید و ۴ گل دیگر در ۱۰ دقیقه پایانی زده شد. این بازی تا دقیقه ۸۰ با نتیجه ۴ بر صفر به سود ایران در جریان بود و سوری‌ها در دقیقه ۸۰ به گل رسیدند. پس از آن تیم ملی ایران در دقایق ۸۶، ۸۷ و ۸۹ گل زنی کرد تا سنگین‌ترین شکست سوریه برابر ایران رقم بخورد.

غیبت سوریه در دیدار رسمی


یکی از پیروزی‌های ۳ بر صفر ایران مقابل سوریه، به دلیل غیبت تیم ملی سوریه در دیداری رسمی رقم خورد. در دیداری که مقرر بود در فروردین سال ۵۶ و در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین به میزبانی شیراز برگزار شود، سوری‌ها در محل مسابقه حاضر نشدند تا نتیجه این بازی به شکل انضباطی ۳ بر صفر به سود ایران شود.
مهدی طارمی تنها بازیکنی که در دیدارهای ایران و سوریه هت تریک کرده

یک هت تریک و ۴ دبل


در تاریخ دیدارهای دو تیم تنها یک بار هت تریک صورت گرفته که آن هم توسط مهدی طارمی برای ایران بوده است. در بیست و هفتمین دیدار دو تیم که دیداری دوستانه و تدارکاتی بود و با نتیجه ۵ بر صفر به سود ایران به پایان رسید، مهدی طارمی در دقیقه ۳۷ دروازه سوریه را گشود و دو بار دیگر به فواصل ۲۰ دقیقه ۲۰ دقیقه گلزنی اش را تکرار کرد تا تنها هت تریک را در تاریخ تقابل‌های دو تیم رقم زده باشد.

در دیدارهای گذشته دو تیم ۴ بار هم دبل اتفاق افتاده که یک بار سهم بازیکنی از سوریه بوده و ۳ بار هم مهاجمان ایرانی دبل کرده‌اند. اَنَس ساری تنها بازیکن سوریه است که در تاریخ تقابل‌های دو تیم موفق به دبل کرده است. سردار آزمون، آرش برهانی و حمید علی دوستی هم ۳ مهاجم ایرانی هستند که در دیدارهای گذشته دو تیم موفق به دبل شده‌اند.

جدول کامل بازی‌های گذشته ایران و سوریه

ردیف عنوان بازی محل برگزاری نتیجه بازی
۱ مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ تهران ایران یک - سوریه صفر
۲ مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ تهران ایران صفر - سوریه یک
۳ مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ دمشق ایران یک - سوریه صفر
۴ مقدماتی جام جهانی ۹۷۸ شیراز ایران ۳ - سوریه صفر
۵ جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰ کویت ایران صفر - سوریه صفر
۶ مقدماتی جام ملت‌های ۱۹۸۴ فیلیپین ایران ۳ - سوریه یک
۷ مقدماتی جام ملت‌های ۱۹۸۴ اندونزی ایران یک - سوریه صفر
۸ مقدماتی جام ملت‌های ۱۹۸۸ نپال ایران یک - سوریه یک
۹ مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ تهران ایران یک - سوریه یک
۱۰ مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ دمشق ایران یک - سوریه یک
۱۱ مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ دمشق ایران یک - سوریه صفر
۱۲ مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ تهران ایران ۲ - سوریه ۲
۱۳ مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۰ حلب (سوریه) ایران یک - سوریه صفر
۱۴ مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۰ تهران ایران یک - سوریه یک
۱۵ قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۰ اردن ایران یک - سوریه صفر
۱۶ قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۰ اردن ایران یک - سوریه صفر
۱۷ قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۲ سوریه ایران ۲(۴)- سوریه ۲(۲)
۱۸ قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۴ تهران ایران ۷ - سوریه یک
۱۹ قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۴ تهران ایران ۴ - سوریه یک
۲۰ مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۷ تهران ایران یک - سوریه یک
۲۱ مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۷ دمشق ایران ۲ - سوریه صفر
۲۲ مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ تهران ایران صفر - سوریه صفر
۲۳ مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ دمشق ایران ۲ - سوریه صفر
۲۴ قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۸ تهران ایران ۲ - سوریه صفر
۲۵ مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ مالزی ایران صفر - سوریه صفر
۲۶ مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ تهران ایران ۲ - سوریه ۲
۲۷ دوستانه تهران ایران ۵ - سوریه صفر
۲۸ دوستانه تهران ایران ۳ - سوریه صفر
۲۹ مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ تهران ایران یک - سوریه صفر
۳۰ مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ اردن ایران؟؟ - سوریه؟؟

سی اُمین بازی


سی اُومین بازی دو تیم ایران و سوریه نیز دیداری است در چارچوب مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که این دیدار از ساعت ۱۹:۳۰ روز سه شنبه ۲۵ آبان به میزبانی سوریه و در کشور اردن برگزار می‌شود.

این دیدار در حالی برگزار می‌شود که تیم ملی ایران با ۱۳ امتیاز در صدر جدول و سوریه با ۲ امتیاز در انتهای جدول قرار دارد. پیروزی احتمالی در این دیدار تاحدود زیادی صعود به جام جهانی را قطعی کرده و در مقابل احتمال صعود سوریه را حتی روی کاغذ نیز از بین می‌برد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: