حجم ویدیو: 1.18M | مدت زمان ویدیو: 00:00:10
پایگاه خبری خانه فوتبال:

شنبه شب در چارچوب  لیگ برتر انگلیس ، تیم فوتبال  منچستریونایتد  مقابل  واتفورد  با نتیجه ۴ بر یک شکست خورد تا یک باخت سنگین دیگر در این فصل برای شیاطین سرخ به ثبت برسد.

پس از باخت سران منچستریونایتد جلسه‌ای اضطراری برگزار کردند تا در خصوص اخراج سولسشر تصمیم گیری کنند.

در نهایت منچستریونایتد در بیانیه‌ای رسماً از جدایی سولسشر خبر داد. مایکل کریک، دستیار سولسشر به عنوان مربی موقت تا انتهای فصل هدایت شیاطین سرخ را برعهده گرفت.

جدایی سرمربی نروژی در شرایطی رقم خورد که شیاطین سرخ در ورطه نتایج کابوس وار فرو رفته بودند و سران این تیم برای اینکه اوضاع بیش از این حادتر نشود رای به جدایی سولسشر دادند.

شاگرد سابق فرگوسن که در فصل گذشته عملکردی درخشان با منچستر یونایتد را ثبت کرده بود و تیم او پس از منچستر سیتی با فاصله امتیازی نسبت به سایر تیم ها در رده دوم لیگ برتر قرار گرفت در فصل جاری با وجود جذب ستاره های ارزشمند ناکام مطلق لقب گرفت.

وی در این فصل به همراه منچستر در ۱۲ هفته متحمل ۵ شکست شد، ۵ پیروزی بدست آورد و ۲ تساوی را تجربه کرد و در مقابل فصل گذشته در ۳۸ هفته، ۶ باخت را تجربه کرده بود که نشان از عقبگرد تیم سرمربی نروژی بود.

در نهایت با تصمیم سران باشگاه؛ سولسشر با منچستر وداع کرد تا تعویض طلایی منچستری ها تنها سرمربی در دوران پسا فرگوسن باشد که جامی را بدست نیاورده  و بدون عنوان خاصی از اولدترافورد خارج شد.

*اسکاتلندی مغرور با تاج قهرمانی

درخشش منچستری ها در زمان الکس فرگوسن به قدری خیره کننده بوده است که سرمربیان بزرگی که پس از او وارد منچستر شده اند تقریبا جز ناکامی، ماحصلی برای تیم خود نداشته اند.

فرگوسن پس از اینکه هدایت منچستر یونایتد را برعهده گرفت، در طول ۲۶ سال، ۳۸ عنوان قهرمانی را برای  این تیم بدست آورد که تقریبا عملکردی باورنکردنی بود.

یک اسکاتلندی که راهی انگلیس شده و  در کمال غرور، از قصد رقابت با قرمزهای آنفیلدی گفت که ۱۶ عنوان قهرمانی در سطح اول فوتبال انگلستان را در کارنامه داشتند و تیمی که او سکان هدایتش را به دست گرفته بود، فقط و فقط ۷ مرتبه جام را بالای سر برده بود.

در آن زمان خوشبین ترین هوادار منچستر هم درخشش این تیم با فرگوسن را باور نداشت و شاید خنده شان هم می گرفت؛ اما سرالکس کاری کرد کارستان.

در سال ۱۹۹۲، همزمان با آغاز لیگ برتر انگلیس، قهرمانی‌های لیورپول به ۱۸ رسیده بود و منچستریونایتد، همچنان ۷ قهرمانی در کارنامه داشت؛ اما فرگوسن در طول ۲۰ سال، تعداد قهرمانی‌های منچستریونایتد را به ۲۰ رساند و خبری از لیورپول نبود.

قرمزهای آنفیلد یارای رقابت با فرگوسن را نداشتند و آنجا بود که شیاطین سرخ یکه تاز جزیره شدند و پرافتخارترین تیم لقب گرفتند.

۱۳ قهرمانی لیگ برتر، ۵ قهرمانی جام حذفی، ۴ قهرمانی جام اتحادیه، ۱۰ قهرمانی سوپرکاپ، ۲ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و ۴ قهرمانی دیگر در سایر رقابت‌های بین المللی، عملکرد ۲۸ ساله فرگوسن در اولدترافورد بود.

سر الکس فرگوسن سرانجام در فصل ۲۰۱۳ به همراه قهرمانی لیگ برتر انگلیس در سن ۷۱ سالگی از دنیای مربیگری خداحافظی و اعلام بازنشستگی کرد.

*شیاطین گرفتار طلسم سرالکس

منچستری ها در دوران پسا فرگوسن دیگر نتوانستند طعم قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و آن پیروزی ها و بازگشت های درخشان را بچشند.

دیوید مویس که هدایت اورتون را برعهده داشت با پیشنهاد پیرمرد اسکاتلندی، به منچستر آمد ولی پس از ۷ ماه حکم اخراج خود را دریافت کرد و شیاطین سرخ، که در سایه درخشش فرگوسن قرار داشتند فصل را با رایان گیگز به پایان رساندند.

فصلی که تنها یک جام خیریه برای منچستری ها به همراه داشت و در نهایت هم وطن فرگوسن یک ویرانه را تحویل سران باشگاه داد.

شیاطین سرخ در آن فصل نتایج بسیار ضعیفی را کسب کردند و شاگردان مویس با ۵۷ امتیاز در رده هفتم جدول رده‌بندی قرار داشتند و پس از ۱۹ سال نتوانستند در لیگ قهرمانان اروپا حضور یابند.

پس از مویس لوئی فان خال هلندی هدایت شیاطین سرخ را برعهده گرفت.

با ورود لوئیس فان خال و حضور این مربی هلندی روی نیمکت، مدیران یونایتد دست به جیب شدند و بازیکنان زیادی را با نظر فان خال جذب کردند. در آن زمان تیم منچستر، گرانترین ترکیب جزیره را در اختیار داشت.

پیوستن آنخل دی ماریا ستاره آرژانتینی رئال مادرید به منچستر با رقم ۵۹.۷ میلیون پوند نه تنها گرانترین انتقال یونایتد بلکه گرانترین انتقال تاریخ لیگ جزیره در آن زمان را رقم زد. این تیم همچنین نفرات دیگری همچون مارکوس روخو، لوک شاو، آندر هررا، دالی بلیند و رادامل فالکائو را نیز به خدمت گرفت و یک تابستان پر سر و صدا را پشت سر گذاشت.

در نهایت حضور نزدیک به دو ساله فان خال هم تنها یک جام حذفی برای منچستر به همراه داشت تا این سرمربی پرسرو صدای هلندی هم با ناکامی اولدترافورد را ترک کند.

ژوزه مورینیو سرمربی مطرح پرتغالی دیگر گزینه منچستری ها بود. با حضور آقای خاص فوتبال جهان در منچستر، خیلی ها امیدوار بودند که او جانشین خلف سر الکس در منچستر یونایتد باشد.

اولین فصل حضور آقای خاص در اولدترافورد با قهرمانی در لیگ کاپ یا کارابائو کاپ و لیگ اروپا همراه بود اما منچستریونایتد در دومین فصل حضور او موفق به کسب هیچ عنوانی نشد و در حالی فصل را به پایان رساند که در رده ششم جدول بود و با صدر جدول ۱۹ امتیاز فاصله داشت. آقای خاص در فصل دوم عنوان نایب قهرمانی جزیره را کسب کرد اما در سومین فصل حضورش، حواشی دامن گیر او و شیاطین سرخ شد.

در آن زمان پوگبا و مورینیو از ابتدای فصل دچار اختلافات شدیدی بودند و بارها این اختلافات رسانه ای شد و حواشی بسیاری برای منچستریونایتد ایجاد کرد. در نهایت مورینیو به خاطر نتایج ضعیفی که در هفته های اخیر کسب کرده بود و اختلاف ۱۹ امتیازی اش با صدر جدول، از هدایت یونایتد اخراج شد تا نقش پوگبا در این اتفاق بسیار پررنگ نمود داشته باشد.

به جز ناکامی در کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس، آقای خاص تقریبا عملکرد مثبتی از خود برجا گذاشت.

وی در مجموع در ۱۳۰ بازی هدایت منچستر را برعهده داشت و در این تعداد بازی، ۷۸ پیروزی بدست آورد، ۲۷ مساوی کسب کرد و ۲۵ باخت را تجربه کرد.

با این حال تمام سرمربیانی که پس از فرگوسن هدایت منچستر را برعهده گرفته اند یک ناکامی مطلق در کارنامه خود دارند و آن هم قهرمانی در لیگ برتر انگلیس است.

شیاطین سرخ گرفتار طلسم سرالکس

باید دید جایگزین اوله گونار سولسشر می تواند در نهایت قرمزهای اولدترافورد را از طلسم سرالکس خارج کند و هواداران در دوران پسا فرگوسن باردیگر شاهد قهرمانی خواهند بود.

تصمیم سران منچستر در روزهای آتی برای انتخاب سرمربی جدید می تواند پاسخی به این سوال باشد.

نفرات مختلفی مانند زین الدین زیدان، لوئیس انریکه، لوپتگی و ... گزینه هایی هستند که سران منچستر به دنبال آن ها هستند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: