پایگاه خبری خانه فوتبال:

هیأت وزیران در ادامه جلسه و در اجرای تکلیف مقرر در بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و با هدف جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه و تنظیم گری در بازار خودرو، آیین نامه اجرایی این بند از قانون درخصوص ساز و کار شمول مالیاتی برای مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال را تصویب کرد.

جزئیات طرح جدید مالیاتی دولت برای خودرو

به موجب آیین نامه مذکور، کلیه مالکین انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین اعم از اشخاص حقوقی غیردولتی به ازای هر خودروی بالاتر از ۱۰ میلیارد ریال و اشخاص حقیقی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل با ارزش مجموع بالاتر از ۱۰ میلیارد ریال، مشمول این آیین نامه می‌شوند.
بر این اساس، نرخ مالیات سالانه برای خودروهای سواری و وانت دوکابین با ارزش روز از مبلغ ۱۰ میلیارد و یک ریال تا ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال معادل یک درصد، از ۱۵ میلیارد و یک ریال تا ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال معادل ۲ درصد، از ۳۰ میلیارد و یک ریال تا ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال معادل ۳ درصد و نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال معادل ۴ درصد تعیین شد.
در صورت تعدد مالکین یک خودرو، هر یک از آنها به نسبت سهم خود از ارزش آن خودرو با اضافه نمودن ارزش سایر خودروهای تحت تملک، مشمول این آیین نامه خواهند بود.
کلیه اشخاص مشمول مکلفند مالیات سالانه مجموع ارزش خودروهای خود را مطابق نرخ‌های مندرج در این آیین نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند؛ در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از طریق عملیات اجرایی مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات متعلق را وصول نماید.
دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (مراکز تعویض پلاک خودرو) مطابق قانون مجاز به ثبت هرگونه نقل و انتقال از قبیل بیع قطعی، صلح و هبه و همچنین تعویض پلاک خودرو مالکین مشمول این آیین نامه بدون احراز و اخذ گواهی پرداخت مالیات‌های نقل و انتقال قطعی و اجاره و مالیات موضوع این آیین نامه نمی‌باشند و متخلفین در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند.

همچنین به موجب این آیین نامه، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ دریافت اطلاعات مندرج در این آیین نامه، با طراحی سامانه ای، امکان مراجعه، مشاهده مجموع ارزش خودروهای مشمول، مالیات متعلقه، پرداخت مالیات و دریافت گواهی موضوع این آیین­نامه را برای اشخاص مشمول، فراهم نماید و تمهیدات لازم را به­منظور دسترسی دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک به عمل آورد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: