پایگاه خبری خانه فوتبال:

بر اساس بسیاری از خبرها، اول آبان آخرین مهلت باشگاه‌ها برای بارگذاری مدارک خود روی سامانه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دریافت مجوز حرفه‌ای بود. هرچند بعدتر سهیل مهدی مصاحبه‌هایی انجام داد و مدعی شد این مهلت تا 10 آبان باقی است. به هر حال اما 10 آبان‌ماه کاظم اولیایی از مهلت سه‌ماهه‌ای خبر داد که کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای برای تکمیل مدارک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته بود؛ مدارکی که مشکل عمده آن علاوه بر مطالبات به مربیان و بازیکنان خارجی، به مالکیت مشترک دو باشگاه مربوط می‌شود.

حتی اگر شروع مهلت سه‌ماهه سرخابی‌ها را 10 آبان در نظر بگیریم. این مهلت 10 بهمن به پایان می‌رسد و در حال حاضر نیمی از آن سپری شده و سؤال اساسی اینجاست که تا اینجای کار، مدیران این دو باشگاه چه اقدامی در جهت تکمیل مدارک خود انجام داده‌اند؟ آیا امیدی به عبور دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از این مرحله هست؟ یا ستاره‌دار شدن این دو باشگاه در لیست اعلام‌شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به ضرر آنها خواهد شد؟

پریا شهریاری به‌عنوان مدیر فنی و توسعه سازمان لیگ به‌تازگی کار خود را در این بخش شروع کرده به همین دلیل از جزئیات فرآیند مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و مشکلاتی که بر سر راه این دو باشگاه وجود دارد، اطلاع چندانی ندارد و تأکید می‌کند آقایان مصطفوی و عباسی در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کنند. شهریاری به گواه اعضای کمیته‌های بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای بیشتر نقش هماهنگ‌کننده بین AFC و کمیته‌های بدوی و استیناف را دارد که قرار است در روزهای آینده بیشتر در جریان جزئیات کار قرار بگیرد.

داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای صحبت‌هایش درباره روندی که سرخابی‌ها در حدود 40 روز اخیر طی کرده‌اند را اینطور شروع می‌کند: «هر دو باشگاه دارند همکاری می‌کنند تا ایرادهایی که وجود دارد را رفع کنیم اما واقعیت این است که اقداماتی که تا کنون انجام شده است، برای کسب مجوز حرفه‌ای دو باشگاه کافی نیست. به‌دلیل اینکه این دو باشگاه سر تاریخ مقرر مدارک خود را بارگذاری نکرده بودند، ما استقلال و پرسپولیس را یک میلیارد تومان جریمه کرده‌ایم و تمام تلاش‌مان این است که کمک کنیم سرخابی‌ها مدارک کامل خود را ارائه کنند و از رقابت‌های آسیایی حذف نشوند.»

مهم‌ترین موضوعی که به گفته مصطفوی AFC روی اصلاح آن اصرار دارد، بحث مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است؛ اینکه 5/97 درصد از باشگاه استقلال و 5/98 درصد از باشگاه پرسپولیس در مالکیت وزارت ورزش است. به مصطفوی می‌گوییم اما در زمان ریاست عزیز محمدی در سازمان لیگ، این دو باشگاه به‌صورت صوری به‌عنوان دو شرکت خصوصی ثبت شدند و مدارک آنها به‌عنوان شرکت‌های خصوصی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده است.

مصطفوی می‌گوید: «AFC همین مدارک را قبول نکرده است چون از دیدگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا، دو باشگاه باید دو مدیرعامل و دو هیأت‌مدیره جدا داشته باشند که اعضای هیأت‌مدیره آنها از سوی مجمع باشگاه انتخاب شوند نه یک نفر! در حال حاضر اما این انتخاب‌ها از سوی یک نفر انجام می‌شود و همین موضوع محل بحث است. البته که مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره دو باشگاه در این رابطه با ما کمال همکاری را داشته‌اند اما واقعیت این است که ما مدام در حال بررسی این موضوع هستیم که این مشکل را چطور تا برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حل کنیم؟ وقتی مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره دو باشگاه از سوی یک نفر انتخاب می‌شوند، ما چطور به کنفدراسیون فوتبال آسیا بقبولانیم که این دو باشگاه خصوصی هستند؟»

گویا گزارش‌هایی که در این رابطه به AFC رسیده است، همه رشته‌های پیشین سازمان لیگ را در این رابطه پنبه کرده است. آیا کمیته صدور مجوز حرفه‌ای می‌تواند در 40 روز باقی‌مانده مدارکی مبنی بر خصوصی بودن این دو باشگاه ارائه کند؟ این نخستین چالشی است که پیش روی پریا شهریاری در سمت تازه‌اش در سازمان لیگ قرار دارد.

منبع: ایران ورزشی

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: