پایگاه خبری خانه فوتبال:

سهمیه بنزین دارندگان وسایل نقلیه موضوع بسیار مهمی برای مردم و دولت است با آنکه زمزمه هایی برای تغییر سهمیه بنزین در سال جدید شده است اما اظهارات متفاوت و متناقضی درباره سهمیه بنزین وجود دارد که البته برخی ها گفته اند که سهمیه بنزین برخی وسایل نقلیه مانند وانت بارها کم شده است و این رانندگان نگرانند که بدون اطلاع قبلی چنین اتفاقی مجددا رخ دهد و  سهمیه بنزین آنها کم شود که درادامه به این مسئله خواهیم پرداخت. 

 

تغییر سهمیه بنزین در ۱۴۰۱؟

با وجود این که زمزمه‌‌هایی از تغییر سهمیه بنزین به گوش می‌رسد اما با توجه به ارقام پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد دولت، امسال هم قصد ندارد سهمیه و یا قیمت بنزین را تغییر دهد.

به گزارش دولت بودجه ۱۴۰۱ را هفته پیش به مجلس تحویل داد. دولت سیزدهم، پیش‌بینی می‌کند از فروش نفت ۳۸۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و ۳۵۱ هزار میلیارد تومان از این درآمد، از محل صادرات نفت است.

 

بنا بر لایحه بودجه ۱۴۰۱، درآمدهای حاصل از فروش نفت در داخل کشور تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این یعنی دولت انتظار دارد درآمدهای حاصل از فروش نفتش به کشورهای دیگر، بسیار بیشتر از درآمد فروش نفتش در ایران باشد.

به عبارت دیگر، دولت نگاه ویژه‌ای به ارزهای صادراتی دارد و افزایش قیمت بنزین را چندان در دستور کار قرار نداده است.

 

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم پیش از تقدیم بودجه به مجلس اعلام کرده بود: در بودجه چیزی به عنوان تبصره‌ای که حامل‌های انرژی گران شود، نداریم.

این مساله زمانی ملموس‌تر می‌شود که بدانیم بودجه تحویل داده شده به مجلس، روز یکشنبه منتشر شد و همان طور که دولتی‌ها وعده داده بودند، خبری از افزایش قیمت بنزین و بقیه حامل‌های انرژی نبود. طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، تنها آب‌بهای مشترکان پرمصرف ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

سیگنال متفاوت مجلس برای بنزین

این اظهارات و اتفاقات در حالی رخ داده که به نظر می‌رسد مجلسی‌ها تصمیم متفاوت‌تری برای بنزین در سر دارند. فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس، به تجارت‌نیوز گفت: طرح وان هنوز از دستور کار مجلس خارج نشده و ممکن است این طرح یا طرح مشابه دیگری، به بودجه اضافه شود.

عباسی دوانی پیش از این و در اواخر تابستان هم از ضرورت واقعی کردن قیمت بنزین، صحبت کرده بود. آذری‎‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات هم همین یک ماه پیش در کانال تلگرامی خود اعلام کرد پروژه حذف کارت سوخت در دولت قبلی تمام شده است و حالا دولت جدید می‌تواند اقدام به ادغام کارت‌های سوخت با کارت بانکی کند.

این گفته جهرمی در کنار اظهارات دوانی این فرضیه را تقویت می‌کند که ممکن است سهمیه بنزین تغییر کند.

یعنی به جای اینکه سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، به هر فرد تخصیص داده شود.

اظهار بی اطلاعی شرکت فرآورده های نفتی

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی چندی پیش در این باره اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و وعده می‌دهد که این مساله پگیری و نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود.

جا به جایی سایت برخی از مخاطبان می‌گویند که سهمیه بنزین وانت‌بارها بدون اطلاع قبلی کم شده است. این رانندگان می‌گویند که این اولین بار نیست که بدون اطلاع قبلی چنین اتفاقی رخ می‌دهد و نگرانند که مثل سال پیش، سهمیه سوخت‌شان کم شد.

رانندگان وانت‌بارها ادعا کردند که حدود ۱۰ لیتر از سهمیه بنزین‌ شان کم شده است.

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این باره اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و وعده می‌دهد که این مساله پگیری و نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود.

البته نگرانی تا حد زیادی قابل درک است. این اولین بار نیست که رانندگان وانت‌بار با کم شدن سهمیه‌شان رو‌به‌‌رو می‌شوند. دومین روز اسفند ماه سال ۹۹ هم برخی از رانندگان وانت‌بار گفته‌‌اند که سهمیه بنزین‌شان کم شده است و چند روز بعد، شرکت پالایش و پخش فرورده‌های نفتی، خبر کاهش سهمیه وانت‌بارها را رسما ابلاغ کرد.

سال پیش، سهمیه بنزین وانت‌بارهای تک سوز کم‌مصرف از ۱۵۰ به ۱۲۰ لیتر و وانت‌بارهای پرمصرف از ۲۵۰ به ۲۰۰ لیتر کاهش یافت.

اما به جز رانندگان وانت بار، سهمیه بنزین چه کسانی کم شد؟ رانندگان تاکسی‌های آنلاین هم بارها به این رسانه گفته‌اند که سهمیه سخت‌شان با تاخیر زیاد پرداخت شده و برخی دیگر گزارش داده‌اند اصلا تا به حال سهمیه بنزین دریافت نکرده‌اند.

بر این اساس، سهمیه سوخت دارندگان وسایل نقلیه، هر ماه طبق جدول زیر واریز می‌شود.

ردیف کاربری میزان سهمیه بنزین

۱ سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر

۲ سواری شخصی دوگانه سوز ۳۰ لیتر

۳ تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر

۴ تاکسی دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر

۵ موتورسیکلت ۲۵ لیتر

۶ وانت کم مصرف بنزینی ۱۵۰ لیتر

۷ وانت کم مصرف دوگانه سوز ۶۰ لیتر

۸ وانت پرمصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر

۹ وانت پرمصرف دوگانه سوز ۱۲۰ لیتر

۱۰ آمبولانس ۵۰۰ لیتر

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، علاوه بر سهمیه ثابت شرح داده شده در جدول بالا، ساعت 24 امشب، سهمیه های جبرانی نیز طبق جدول زیر در کارت سوخت دارندگان وسایل نقلیه شارژ می شود.

سهمیه سوخت دارندگان وسایل نقلیه

۱ خودروهای سواری شخصی و مدل بالا، سواری و مدل بالا جانبازان و معلولین، مسافربر شخصی، آموزشگاه های رانندگی، آژانس و دستگاه های عمومی، وانت کم مصرف، وانت پرمصرف (دوگانه سوز و LPG) و کامیون (دوگانه سوز و LPG) ۱۰ لیتر

۲ موتورسیکلت ۵ لیتر

۳ خودروهای سواری عمومی (دوگانه سوز و LPG)، تاکسی و تاکسی ون (دوگانه سوز و LPG)، خطی بین شهری (دوگانه سوز و LPG)، وانت پرمصرف و کامیون (بنزین سوز) ۲۰ لیتر

۴ خوردوهای سواری عمومی (بنزین سوز)، تاکسی (بنزین سوز)، خطی بین شهری (بنزین سوز)، آمبولانس (بنزین سوز، دوگانه سوز و LPG) ۳۰ لیتر

۵ اتوبوس، تاکسی ون (بنزین سوز) و مینی بوس (بنزین سوز) ۴۰ لیتر

بامداد جمعه ۲۴ آبان سال گذشته، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودروهای شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد. طبق اعلام وزارت نفت، از محل اجرای این طرح در طول یک سال، ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود که این مبلغ به مردم تعلق می‌گیرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: