پایگاه خبری خانه فوتبال:
در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۰ در دیدار پورتو مقابل سانتاکلارا در جام اتحادیه فوتبال پرتغال، مهدی طارمی موفق شد تنها گل تیمش را بزند. از آن موقع به بعد ستاره کشورمان نتوانسته برای پورتو گلزنی کند که این موضوع به سوژه‌ای مهم تبدیل شده است.
 
طارمی با اینکه در ۱۱ بازی اخیر پورتو هیچ گلی نزده ولی توانسته ۵ پاس گل به دیگر مهاجمان پورتو بدهد. مشخص است که آمار به نفع او نیست ولی سوال اینجاست که آیا باید نقش مهم ستاره کشورمان در تیم پورتو را با این آمار زیر سوال ببریم؟
 
رسانه‌های پرتغالی در هفته‌های اخیر به حمایت از ستاره کشورمان پرداخته‌اند و معتقدند که اگر او در بازی‌های اخیر گل نمی‌زند ولی در موقعیت‌سازی درخشان بوده و به همین دلیل با حمایت شدید بازیکنان پورتو روبه‌رو شده است. مربی تیم پورتو به نام «ویتور برونو» نیز پس از بازی مقابل ویزلا از طارمی به شدت حمایت کرد و گفت: چرا انقدر روی این بازیکن زوم هستید؟
 
در همین رابطه با خبرنگار روزنامه اوجوگو به نام «فرانسیسکو سِبه» مکالمه‌ای داشتیم و این خبرنگار پرتغالی در خصوص شرایط طارمی، عدم گلزنی او و اهمیت حضور این بازیکن در تیم پورتو صحبت کرد. 
 
خبرنگار پرتغالی در خصوص عدم گلزنی طارمی در بازی‌های اخیر پورتو گفت: فکر می‌کنم عدم گلزنی طارمی در این مسابقه حاصل ۲ فاکتور است؛ یک، او در این فصل کمی عقب ‌تر بازی می‌کند و در پست پشت مهاجم قرار می‌گیرد. برای همین، او از محوطه جریمه دور شده و نسبت به قبل نمی‌تواند گلزنی کند. با این حال در ابتدای فصل او گل‌های زیادی آن در پست زد و توانست آمار خوبی از خود به جا بگذارد.
 

چرا طارمی در پورتو نمی‌تواند گلزنی کند؟

 
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه، طارمی بدشانس است. او برای ما ثابت کرده که یک مهاجم عالی و فوق العاده است و باید بازیش را فراتر از گلزنی دید. او هدفش اکنون چیز دیگری است ولی با این حال از نظر روانی می‌خواهد در گل زدن‌های تیم نیز شریک باشد. هر چه قدر گل نزدن‌هایش زیادتر شود، از نظر روانی فشار زیادتری تحمل خواهد کرد. با این حال نگران نباشید، او حتما دوباره گل می‌زند و مشکل گلزنی خود را حل می کند.
 
فرانسیسکو سبه گفت: کریستیانو رونالدو هم این مسئله را یک بار گفت و در خصوص عدم گلزنی مهاجمان صحبت کرد. او گفت که گل‌ها می‌آیند و به صورت طبیعی این مسئله انجام خواهد شد. یک بار یک بازیکن بزرگی به من گفت که گل‌ها مثل سس کچاپ می‌مانند. نمی‌آیند ولی یک مرتبه همه آن سس بیرون می‌ریزد.
 
در روز ۷ مهر ماه تحلیلی در خصوص تغییر تاکتیکی طارمی در این فصل پورتو نوشته شد. اگر به نقشه حرارتی ستاره کشورمان در این فصل نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که کونسیسائو راهی متفاوت برای گلزنی تیمش پیدا کرده و می‌خواهد از قدرت تهاجمی طارمی استفاده دیگری کند. ستاره کشورمان در این فصل بسیار بیش از فصل گذشته موقعیت کلیدی ایجاد کرده و توانسته نقشی تاکتیکی در تیم پورتو به خود بگیرد.

 

به آمار زیر دقت کنید: (در این فصل لیگ پرتغال تنها ۱۵ هفته برگزار شده است)

مهدی طارمی ۲۰-۲۱ ۲۱-۲۲
۱ تعداد بازی ۳۴ بازی ۱۵ بازی
۲ حضور در ترکیب اصلی ۲۶ بازی ۱۴ بازی
۳ میانگین حضور در ترکیب ۶۶ دقیقه در هر بازی ۸۲ دقیقه در هر بازی
۴ قرار گرفتن در تیم هفته ۶ بار ۴ بار
۵ تعداد گل ۱۶ (هر ۱۳۹ دقیقه یکبار) ۷ گل ( ۱۷۵ دقیقه یکبار)
۶ تعداد شوت ۲.۴ شوت در هر بازی ۲.۵ شوت در هر بازی
۷ از دست دادن موقعیت گل ۱۴ بار ۵ بار
۸ تعداد پاس گل ۱۱ پاس گل ۵ پاس گل
۹ ایجاد موقعیت گل ۱۱ بار ۱۲ بار
۱۰ پاس کلیدی ۱.۱ در هر بازی ۱.۸ در هر بازی
۱۱ دربیل موفق ۰.۷ در هر بازی ۰.۸ در هر بازی
در مقایسه با فصل پیش متوجه خواهیم شد که مهدی طارمی در تاکتیک این فصل کونسیسائو کاملا شیوه جدیدی ارائه می‌دهد و به یک مهاجم کاذب و یا بازیکن پشت مهاجم بدل شده است. به پاس‌های کلیدی او در این فصل نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که در هر بازی او توانسته ۱.۸ پاس به دیگر مهاجمان بدهد و تاکنون ۱۲ بار موقعیت گل بسازد. این در حالی است که طارمی در این فصل هنوز به نیم فصل نرسیده و هنوز نیمی از تعداد فصل گذشته را انجام نداده است.

 

او در ترکیب پورتو نیز نقشی پررنگ دارد و میانگین حضورش در طول ۹۰ دقیقه به ۸۲ دقیقه در هر بازی بدل شده است. طارمی با اینکه در بازی مقابل براگا در ۲ هفته گذشته ترکیب اصلی را از دست داد ولی همواره به مهاجم اصلی کونسیسائو بدل شده و در کنار «اوانیلسون» زوجی بزرگ ایجاد کرده است.
 
از طرف دیگر باید به نقش متفاوت «لوئیز دیاز» در این فصل اشاره کرد. ستاره و وینگر چپ مکزیکی در این فصل توانسته با پیشی از طارمی و با ۱۲ گل به بهترین گلزن تیم لقب گیرد. این در حالی است که دیاز در فصل گذشته در ۳۰ بازی تنها ۶ گل به ثمر رساند. وقتی به نقشه حرارتی ستاره مکزیکی در این فصل نگاه می‌کنیم ، متوجه می‌شویم که این بازیکن بیشتر تمرکز خود را در سمت چپ و محوطه جریمه دارد در حالی که در فصل گذشته اصلا در محوطه جریمه دیده نمی‌شد. به عبارتی نقش تاکتیکی مهدی طارمی باعث شده تا تمرکز دیگر بازیکنان به گلزنی بیشتر شود و شرایط تیمی بهبود پیدا کند.
 

* اهمیت طارمی در مقایسه با دیگر مهاجمان پورتو؛ مهدی یک چیز دیگر است

 

پنج شنبه گذشته در رقابت جام اتحادیه فوتبال پرتغال، تیم پورتو بدون ستاره‌های خود به مصاف ریوآوه رفت و به برتری یک بر صفر رسید. در آن مسابقه «تونی مارتینز»، دیگر مهاجم پورتو در ترکیب اصلی قرار گرفت و نمایش خوبی داشت. رسانه آبولا به تمجید از او پرداخت و این سوال را پرسید که آیا درخشش او باعث می‌شود تا بازیکنی مثل طارمی نیمکت نشین شود؟

 

تونی مارتینز در سال ۲۰۲۰ همزمان با طارمی به تیم پورتو پیوست ولی نتوانست به مانند ستاره کشورمان درخشان ظاهر شود. او در این فصل ۷ بار فرصت پیدا کرده که به ترکیب پورتو راه یابد و با این حال توانسته ۳ گل به ثمر رساند. این در حالی است که او در فصل گذشته در ۱۹ بازی ۷ گل زده بود و نشان می‌دهد این ستاره ۲۴ ساله اسپانیایی نیز در سودای رسیدن به ترکیب اصلی پورتو است و می خواهد در رقابت با طارمی به ترکیب ۱۱ نفره راه پیدا کند.
 
فرانسیسکو سبه در پاسخ به این سوال که آیا تونی مارتینز و اوانیلسون می‌توانند زنگ خطری برای طارمی باشند و آیا این بازیکن نیمکت نشین می‌شود، گفت:‌این اتفاق نباید بیفتد. اهمیت طارمی برای پورتو فراتر از گل‌هایی است که به ثمر می‌رساند. روزنامه ما (اوجوگو) اخیرا محاسبه کرده و به این نتیجه رسیده که در بین تمامی مهاجمان وسط لیگ پرتغال، مهدی بیشترین سهم را در بازی هجومی دارد. اوانیلسون نیز عملکرد خوبی داشته اما طارمی یک چیز دیگر است. تونی مارتینز به هیچ وجه در این شرایط نیست و در میان مهاجمان پورتو عملکرد ضعیف‌تری دارد.

طارمی ستاره مهمی برای تیم ملی است

خبرنگار پرتغالی در خصوص اینکه آیا عدم دعوت نشدن طارمی به تیم ملی باعث افت کیفیت او شده است،گفت: من در آن جایگاه نیستم که بخواهم در خصوص این موضوع صحبت کنم. معتقدم همه چیز برای طارمی حل خواهد شد و او دوباره به تیم ملی ایران بازخواهد گشت. او یکی از بهترین بازیکنان کشور شماست و در پازل اسکوچیچ یک مهره بزرگ محسوب می‌شود. غیبت او برای تیم ملی بزرگ خواهد بود و من معتقدم همه چیز به زودی درست خواهد شد و روزهای روشن پیش روی طارمی در ایران است.

پیش از طارمی ما با کی‌روش ایران را شناختیم

فرانسیسکو سبه در رابطه با اینکه درخشش طارمی چه تاثیری در نگرش پرتغالی‌ها نسبت به کشورمان ایجاد کرده است، اظهار داشت: آنهایی که طرفدار فوتبال پرتغال هستند، پیش از حضور طارمی کاملاً با ایران آشنا بودند زیرا کارلوس کی‌روش چندین سال مربی شما بود. حضور طارمی ، علاقه و توجه پرتغالی‌ها به ایران را خیلی افزایش داد و بسیاری اصلا انتظار نداشتند که این بازیکن به این زودی بتواند درخشش خود را اثبات کند و نمایشی درخشان از خود نشان دهد.
وی ادامه داد: در نتیجه، طرفداران پورتو بیش از پیش به تیم ملی ایران توجه می‌کنند و پیگیر بازی‌های تیم ملی ایران هستند. البته تیم ملی شما با بازیکنانی دیگر نیز شناخته شده است. بازیکنانی مثل آزمون، جهانبخش و الان علیرضا بیرانوند که دروازه‌بان بواویشتا است. 
 
اکنون لیگ پرتغال به دلیل تعطیلات سال جدید میلادی برگزار نمی‌شود و بازی بعدی پورتو به روز جمعه ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) موکول خواهد شد. یک بازی مهم که آخرین بازی برای طارمی در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.
او می‌تواند سال را با گلزنی به اتمام برساند. در این گزارش سعی شد از تاکتیک جدید پورتو و نقش متفاوت طارمی در تیمِ کونسیسائو صحبت شود. او در دیدار هفته گذشته مقابل بنفیکا، نمایشی عالی داشت ولی یک موقعیت بزرگ را از دست داد که روزنامه‌های پرتغالی مدعی هستند که این ناکامی‌ها به دلیل فشار بی حد و اندازه‌ای بوده که روی طارمی سوار شده است.
باید دید طارمی چه نمایشی در این بازی از خود نشان خواهد داد و آیا او می‌تواند نمایشی بهتر، در سال ۲۰۲۲ از خود به جا گذارد. سال جدید برای او می‌تواند با یک جایزه نیز همراه شد زیرا در تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۷ دی ماه) مراسم The Best فیفا برگزار خواهد شد و طارمی این شانس را دارد تا عنوان بهترین گل سال معروف به «پوشکاش» را بدست آورد. 
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: