پایگاه خبری خانه فوتبال:

کارشناس فوتبال گفت: سلسله اشتباهات در کاردفاعی باعث شد دروازه سپاهان باز شود، پرسپولیس هم وقتی گل می‌زند به سختی گل می‌خورد.

حسین چرخابی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص دیدار سپاهان مقابل پرسپولیس، اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم هر تیمی در این بازی شکست می خورد ناحقی بود. یعنی پرسپولیس هم حقش نبود بازنده باشد.

وی افزود: شاهد یک بازی سرعتی اما توام با اشتباهات زیاد بودیم. مانند مسابقات لیگ جزیره مثلا بازی منچسترسیتی و لیورپول که یک بازی سرعتی با اشتباهات بسیار کم است، نبود. با اینحال بازی زیبایی بود. وقتی بازی سرعت بالا داشته باشد تماشاگر راضی است و به همین خاطر فکر می‌کنم هواداران هر دوتیم از تماشای بازی لذت بردند. به هر دو تیم باید تبریک گفت.

کاپیتان پرسپولیس بیشترین ضربه سر را زد

کارشناس فوتبال در مورد اینکه سومین شکست پیاپی سپاهان در لیگ برتر رقم خورد، عنوان کرد: این باخت‌ها برای خودم هم غیرقابل هضم است اما زمانی باختن داریم و زمانی فوتبال بازی کردن و نتیجه نگرفتن. نکته اول این بازی چیدمان سپاهان بود. چیدمان تیم همیشه دست سرمربی و کادرفنیست چون آن‌ها با تیم زندگی می‌کنند. ما در کنارشان نیستیم که بدانیم این چیدمان‌ها چه دلیلی دارند. یکی از خصوصیات نویدکیا این است که تیمش در زمین جا به جایی‌های زیادی دارد اما در کل، دیروز بازیکن هدف سپاهان در نیمه اول خلعتبری بود. یعنی او نزدیکترین بازیکن به دروازه حریف بود.

چرخابی در تشریح سیستم سپاهان گفت: شاید این نوع چینش برای غافلگیر کرده پرسپولیس بود. از این سیستم به نظر می‌رسید که سپاهان برای ارسال از کناره‌ها وارد زمین نشده و می‌خواهد از عمق دفاع به پرسپولیس ضربه بزند. یکی دو ضربه سر هم زده شد که روی سانتر از کناره‌ها نبود و پاس عمقی بود. شاید همه انتظار سیستم 2-4-4 و حضور مغانلو و شهباززاده را در کنار هم داشتند.

وی افزود: پرسپولیس هم برای مقابله با سانتر از کناره‌ها و سرزنی بازیکنی مثل مغانلو برنامه داشت و روی این مساله آنالیز کرده بودند. به همین خاطر سیدجلال حسینی نقش پررنگی پیدا می‌کرد. همین اتفاق هم افتاد و کاپیتان پرسپولیس می‌توانم بگویم بیشترین ضربه سر را زد. از او استفاده کردند تا مغانلو اجازه سرزنی پیدا نکند و که این اتفاق در نیمه دوم افتاد. همه ما از این چینش غافلگیر شدیم اما در مجموع در نیمه اول سه موقعیت خیلی خطرناک ایجاد شد که یکی از آن‌ها برای پرسپولیس گل شد و دو موقعیت دیگر برای سپاهان بود که تبدیل به گل نشد.

اشتباه تیمی سپاهان از خلعتبری آغاز و به کنت ختم شد

5dOjqxbspKmG

کارشناس فوتبال کشورمان در مورد تک گل بازی که وارد دروازه سپاهان شد، اظهار داشت: گلی که سپاهان خورد روی اشتباه تیمی در دفاع بود. در این صحنه ابتدا خلعتبری با اینکه پوشش‌های خوبی هم داشت اما کناره‌‌ی خط را به شجاعی داد و او نیز بدون مشکل آمد و سانتر کرد. خلعتبری  خط را باز گذاشته بود و این اولین اشتباه بود. در این صحنه حتی یک بازیکن با سرعت کم هم می‌توانست عبور کند.

وی تصریح کرد: در ادامه، اشتباه مدافع سپاهان در دفع توپ باعث شد توپ به نقطه کور این تیم برسد. سپاهان در نقطه کور به خصوص در منطقه چپ خیلی آسیب پذیر است. من به بازیکن خاصی اشاره نمی‌کنم و این یک مشکل تیمی است. در این منطقه به حریفان فضا داده می‌شود و سپاهان قبلا نیز از این نقطه ضربه خورده بود. این هم اشتباه بعدی محسوب می‌شود. بازیکن پرسپولیس به راحتی به توپ رسید و ضربه زد. اشتباه آخر هم از دروازه‌بان سپاهان بود. او باید با نیم‌قوس کردن بدنش زاویه را می‌بست نه اینکه به طرف داخل گل برود و روی خط شیرجه بزند. در واقع کنت زاویه بندی خوبی نداشت. او دروازه‌بان شش دانگی نیست.

چرخابی گفت: به این ترتیب، سلسله اشتباهات در کاردفاعی باعث شد سپاهان گل بخورد. پرسپولیس هم وقتی گل می‌زند، به سختی گل می‌خورد. دیدیم که در نیمه دوم حضور سجاد و شهریار هم تاثیر زیادی نداشت. از طرفی فرصت سوزی‌ها در سپاهان اپیدمی شده است. وقتی فرصت سوزی‌ها تکرار می‌شوند باید در تمرینات بیشتر روی این مشکل کار کرد. سپاهان دو مشکل اساسی دارد. یکی اینکه وقتی روی دروازه این تیم حمله می‌کنند به راحتی گل می‌شود و دوم اینکه وقتی خودش حمله می‌کند فرصت سوزی می‌شود.

فرصت سوزی را نباید بدشانسی بدانیم

کارشناس فوتبال در مورد اینکه هوداران انتظار نتیجه گیری و امتیاز گرفتن دارند، عنوان کرد: فوتبال یک علم است. هیچ توپی گل نمی‌شود مگر اینکه ضربه زننده زاویه مناسب، دقت، درستی ضربه، زمان ضربه و... را رعایت کند. تمام این موارد در کنار هم باعث می‌شوند یک تیم به گل برسد. اینکه سپاهان خوب حمله و موقعیت‌سازی می‌کند یک نکته بسیار مثبت است اما اگر مثلا سروش رفیعی هنگام زدن ضربه سر با زاویه نامناسب ضربه می‌زند و توپ به بیرون می‌رود نباید صحبت از بدشانسی کرد. یک درجه بالاتر یا پایین‌تر است که تکلیف توپ را مشخص می‌کند. اگر قبول داریم که سپاهان در کار هجومی خوب کار می‌کند باید مشکلات را هم قبول کرد و برای رفع آن‌ها کار شود.

وی افزود: سپاهان در دفاع تیمی مشکل دارد اما به هرحال با دو برد پشت سر هم می‌توان دوباره به بالای جدول برگشت. همانطور که تیم‌هایی بودند به صدر رسیدند اما بعد از دو هفته نتیجه نگرفتن در میانه جدول قرار گرفتند. هوداران باید صبور باشند و خونسردی خودشان را حفظ کنند. قطعا تیم سپاهان می‌تواند با برطرف کردن مشکلاتش بازگشت دوباره‌ای به جدول داشته باشد. ضمن اینکه این تیم برای مراقبت از روحیه و حالات روانی به یک روانشناس خوب نیاز دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: